حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کوالکام Adreno X1 معرفی شد: پردازنده گرافیکی برای لپتاپ‌های ویندوزی ARM

نوشته

3 ماه قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها، کوالکام

امروز کوالکام جزئیات بیشتری را در مورد پردازنده گرافیکی Adreno X1 که در تراشه‌های Snapdragon X Elite و Plus آنها تعبیه شده، رونمایی کرده است. این تراشه قلب لپ‌تاپ‌های ویندوزی Arm خواهند بود که هفته آینده عرضه می‌شوند.

کوالکام Adreno X1

تراشه Adreno X1 کوالکام اولین نسل از پردازنده‌های گرافیکی این شرکت محسوب می‌شود که به صورت سفارشی برای سیستم‌های ویندوزی با تراشه ARM طراحی شده است. اسم تجاری “X1” نشان دهنده نسل اولیه بوده و نشان می‌دهد که باید منتظر نسل‌های بعدی آن نیز باشیم.

بالاترین مدل Adreno X1، که “X1-85” نامیده می شود، دارای حداکثر 6 هسته سایه-زن است. این به آن اجازه می‌دهد تا 96 واحد بافت را در هر چرخه پردازش کند و حداکثر عملکرد تا 4.6TFLOPS را ارائه دهد. علاوه بر این، می تواند 72 میلیون پیکسل داده در ثانیه را پردازش کند.

پردازنده گرافیکی Adreno X1 سازگاری با APIهای گرافیکی رایج مانند DirectX 12.1 (Shader Model 6.7)، DirectX 11، Vulkan 1.3 و OpenCL 3.0 را تضمین می کند. این سازگاری گسترده تضمین می‌کند که توسعه دهندگان می توانند از قابلیت های Adreno X1 برای طیف گسترده ای از برنامه ها استفاده کنند.

کوالکام، تراشه گرافیکی Adreno X1-85 را با تراشه گرافیکی Core Ultra 7 155H که یک Xe هست هسته‌ای است، مقایسه می‌کند. آنها ادعا می‌کنند که Adreno X1-85 می تواند در چندین بازی با عملکرد پردازنده گرافیکی اینتل مطابقت داشته باشد یا حتی از آن پیشی بگیرد. همگی در رزولوشن 1080p بنچمارک شده اند. با این حال، جزئیات خاصی در مورد تنظیمات بازی و پلتفرم های آزمایشی فاش نشده است.

کوالکام همچنین “Adreno Control Panel” را معرفی می کند. این یک برنامه اختصاصی برای مدیریت بهینه‌سازی بازی و به‌روزرسانی درایورها با وعده‌های به‌روزرسانی حداقل یک‌بار در ماه است. این تمرکز بر کنترل کاربر و بهبود مستمر نشان‌دهنده تعهد کوالکام به بهبود عملکرد Adreno X1 در طول زمان است.

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید کوالکام می‌تواند سهم خوبی از بازار محصولات ویندوزی کسب کند؟ اینتل برای مقابله چه خواهد کرد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)