سامسونگ دومین برند بزرگ سنسور دوربین گوشیهای هوشمند در جهان است. اگرچه این شرکت از سونی بهعنوان رهبر این بازار عقبتر است، اما قصد دارد رقیب ژاپنی خود را با کمک هوش مصنوعی پشت سر بگذارد. طبق گزارشها، سامسونگ درحال تلاش برای توسعه و راهاندازی فناوری هوش مصنوعی روی سنسور (On-Sensor AI) برای افزایش توان دوربین گوشیهای هوشمند است.
طبق گزارش جدیدی از Business Korea، سامسونگ درحال استفاده از هوش مصنوعی در تجارت حسگر تصویر دوربین خود است. پس از رونمایی از سومین سنسور دوربین 200 مگاپیکسلی خود در اوایل سال جاری، این شرکت کرهای فناوری Zoom Anyplace را معرفی کرد که از هوش مصنوعی پشتیبانی میکند. این فناوری ضبط همزمان ویدیوی 4K بهصورت تمام فریم و بخشی بزرگنماییشده از آن فریم را ارائه میدهد. این شرکت قصد دارد ویژگیهای هوش مصنوعی بیشتری را در سنسورهای دوربین خود بگنجاند. طرح تجاری بلندمدت آن ایجاد حسگرهایی است که میتوانند حواس انسان را تکرار کنند.
در جریان رویداد فناوری LSI سامسونگ در سال 2023 که در سیلیکونولی برگزار شد، پارک یونگ این، رئیس سیستم LSI سامسونگ، بر هدف رهبری عصر “هوش مصنوعی پیشگیرانه” که شامل تسلط بر هوش مصنوعی مولد، الگوریتمها و فناوریهای با کارایی بالا و ارتباطات دوربرد است، تأکید کرد.
در جریان رویداد TechSummit 2023، برند SK Hynix نیز فاش کرد که یک تراشه پردازش هوش مصنوعی را در سنسورهای دوربین خود گنجانده است. این فناوری تأخیر در ثبت تصاویر را کاهش میدهد و کیفیت تصویر را بهبود میبخشد و درعینحال مصرف انرژی را نیز کاهش میدهد. این شرکت با استفاده از یک شتابدهنده هوش مصنوعی در سنسور تصویر، ویژگیهایی مانند تشخیص چهره و اشیا را آزمایش میکند.
هر دو برند سامسونگ و SK Hynix در تلاش هستند تا فاصله خود را با سونی در بازار حسگرهای تصویر دوربین کاهش دهند. بر اساس گزارش Counterpoint Research، سونی با سهم بازار 54 درصد بر بازار حسگرهای تصویر تسلط دارد. سامسونگ نیز 29 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد، درحالیکه SK Hynix بهسختی توانسته با 5 درصد سهم بازار وارد پنج برند برتر شود.
نظر شما درباره فناوری هوش مصنوعی روی سنسور سامسونگ چیست؟