حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کاهش ارزش ۶۹ درصدی تسلا بیانگر روزهای بد این شرکت است

نوشته

1 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، تجاری، عملکرد تجاری شرکت ها

تسلا را قطعا باید یکی از موفق‌ترین شرکت‌های بزرگ در جهان دانست. شرکتی که با سرمایه گذاری دقیق و درست و مدیریت بی همتای ایلان ماسک توانست محبوبیت خودروهای برقی را بیش از گذشته افزایش دهد. با این حال اما، کاهش ارزش ۶۹ درصدی تسلا بیانگر روزهای بد این شرکت است. در ادامه با ترنجی همراه باشید.

کاهش ارزش ۶۹ درصدی تسلا و مشکلاتی که این شرکت در آینده با آن روبرو خواهد شد

از ابتدای سال، قیمت سهام تسلا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. این موضوع عمدتا در نتیجه تصمیمات اخیر مدیر عامل این شرکت، یعنی ایلان ماسک، اتفاق افتاده است. با این حال، خرید توییتر نمی‌تواند دلیلی برای چنین کاهشی در ارزش سرمایه این شرکت باشد. قیمت سهام تسلا امروز به پایین‌ترین حد خود در ۵۲ هفته اخیر یعنی حدود ۱۲۱ دلار به ازای هر سهم رسید. اگر به خاطر داشته باشید، قیمت هر سهم تسلا در ابتدای سال جاری به اوج خود در حدود ۴۰۰ دلار رسید.

این نقطه با بالاترین نقطه‌ای که این شرکت در اوایل سال ۲۰۲۱ به آن رسیده بود تفاوتی نداشت. در نتیجه، در سال گذشته، ارزش بازار تسلا بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است. از آنجایی که برنارد آرنو فرانسوی، مدیر عامل LVMH، در پاییز امسال تنها یک ساعت جایگاه ایلان ماسک را بر عهده گرفته بود، اما ایلان ماسک دیگر عنوان ثروتمندترین فرد جهان را از دست داده است. بنابراین دلیل کاهش ارزش این شرکت چیست؟ گویا اصلی‌ترین عامل این است که سرمایه گذاران تسلا خرید توییتر را قبول نداشتند.

کاهش ارزش ۶۹ درصدی تسلا

ارزش بازار تسلا از زمان اعلام تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک کاهش یافته است. ایلان ماسک برای پرداخت هزینه خرید توییتر، میلیاردها دلار از سهام تسلا را فروخت. سرمایه گذاران تسلا گویا انتشار مکرر توییت‌های هیجان انگیز ماسک از زمان در دست گرفتن کنترل توییتر را دوست ندارند. دلایل زیادی وجود دارد که فکر کنیم رویکرد مدیریتی سازمان‌ یافته او بر سایر شرکت‌هایش تاثیر می‌گذارد. بسیاری از کارمندان تسلا ادعا می‌کنند که رهبری غیرقابل پیش بینی ایلان ماسک در توییتر به آمار فروش شرکت خودروسازی وی لطمه زده است.

همچنین گویا فروش این شرکت در سال ۲۰۲۲ ممکن است ناامید کننده باشد. سرمایه گذاران نگران این هستند که پیش بینی فروش و سود تسلا در چند هفته اخیر بدتر شود. در پایان سال مشخص بود که فروش این خودروساز در حال کاهش است. اما کسب و کار ایلان ماسک تلاش کرد تا اوضاع را تغییر دهد. به ویژه با ارائه تخفیف‌های متعدد به مشتریانی که تصمیم گرفتند وسایل نقلیه خود را قبل از پایان سال تحویل بگیرند.

تسلا همچنین عرضه خودروهای مدل 3 و مدل Y خود را در اروپا آغاز کرده است که در حال حاضر در انبار هستند و آماده ارسال می‌باشند. با دادن ۱۰.۰۰۰ مایل شارژ رایگان در ایستگاه‌های شارژ به مشتریانی که تسلای جدید خود را در دسامبر تحویل می‌گیرند، این کسب‌ و کار تلاشی برای افزایش فروش و تحویل نیز انجام داده است. انتظار می‌رود درست پس از سال نو میلادی، این تولید کننده خودروهای برقی، آمار مالی سه‌ ماهه چهارم خود را اعلام کند. امانوئل روسنر، تحلیلگر دویچه بانک، قبلا هشدار داده است که عملکرد این شرکت ممکن است بسیار ضعیف باشد.

کاهش ارزش ۶۹ درصدی تسلا

به گفته GizChina، اما اکنون بسیاری برای وضعیت تسلا در سال ۲۰۲۳ نگران هستند. علاوه بر عوامل ذکر شده، وضعیت اقتصاد جهانی، عامل اصلی کاهش سهام تسلا است. خودروسازان به طور نامتناسبی از افزایش نرخ بهره رزرو آسیب می‌بینند زیرا اکثر مشتریان آن‌ها، وسایل نقلیه خود را تامین مالی یا اجاره می‌کنند. بنابراین، از آنجایی که آنها معمولا نرخ های بانک مرکزی را دنبال می‌کنند، پرداخت‌های ماهانه اقساط نیز افزایش می‌یابد. قیمت خودرو همراه با هزینه وام افزایش خواهد داشت. بنابراین خودروسازان برای حفظ یا جلب مشتریان جدید باید قیمت‌ها را کاهش دهند.

همچنین افزایش این نرخ اغلب منجر به کاهش تقاضا و کاهش درآمد خودروسازان می‌شود و می‌تواند بر ارزش سهام آن‌ها تاثیر بگذارد. بنابراین مردم ترجیح می‌دهند به جای سرمایه‌ گذاری بر روی سهام‌های پرخطر، به دارایی‌های مطمئنی مانند حساب‌های پس‌انداز و اوراق قرضه دولتی روی آورند. اقتصاد ایالات متحده ممکن است سال آینده پس از چندین سال تورم دچار رکود شود که بر فروش خودروها تاثیر شدیدی می‌گذارد. ایلان ماسک روز پنجشنبه در کنفرانسی در توییتر پیش‌بینی کرد که اقتصاد کشوها در سال ۲۰۲۳ در یک رکود جدی قرار خواهد گرفت.

او افزود که خانه‌ها و خودروها به طور نامتناسبی تحت تاثیر این شرایط قرار خواهند داشت. وی اضافه کرد که یک وضعیت غمگین اقتصادی، بزرگ‌تر از آنچه که مردم اکنون پیش‌بینی می‌کنند، در آینده رخ خواهد داد. علاوه بر این، وی گفته است که هیچ سهام اضافی تسلا را برای دو سال آینده نخواهد فروخت. با این حال، ما اخبار و رویدادها را پیگیری خواهیم کرد. همانطور که ایلان ماسک از مدیرعاملی توییتر کناره گیری می‌کند، تمرکز وی بیشتر روی برندهای دیگرش قرار دارد. نظر شما کاربران ترنجی درباره کاهش ارزش ۶۹ درصدی تسلا چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان