حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

خالق گیف در سن ۷۴ سالگی درگذشت؛ با استفان ویلهایت آشنا شوید

نوشته

2 سال قبل | بدون دیدگاه | اخبار، چهره ها

گیف‌ها یا به زبانی ساده‌تر، همان تصاویر متحرک بی صدا، امروزه بخشی از تفریح و تنوع در زندگی ما به شمار می‌آید. گیف‌ها عموما با محوریت مطالب طنز و خنده‌دار تولید می‌شوند و میان کاربران نیز به شدت محبوب هستند. اما نکته غم‌انگیز ماجرا این است که خالق گیف در سن ۷۴ سالگی درگذشته است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا شما را با استفان ویلهایت آشنا کنیم.

خالق گیف در سن ۷۴ سالگی درگذشت؛ استفان ویلهایت که بود؟!

استفان ویلهایت (Stephen Wilhite)، پیشگام فناوری اینترنت، در ۱۴ مارس بر اثر عوارض ناشی از بیماری کرونا درگذشت. او هنگام مرگ ۷۴ ساله بود و میراثی باورنکردنی از خود به جای گذاشت، بله منظور ما همان GIF است. گیف یک تحول دهنده اساسی در دنیای اینترنت و حتی در شبکات اجتماعی است که در دهه ۹۰ میلادی خلق شد.

۸ موردی که شاید درباره استیو جابز نمی‌دانستید!

استفان ویلهایت که به فناوری فشرده سازی بسیار علاقه‌مند بود، در سال ۱۹۸۷، گیف را در خانه خود ایجاد کرد. او سپس این فناوری را به محل کار خود در CompuServe که اولین ارائه‌ دهنده خدمات اینترنتی گسترده در ایالات متحده بود آورد و در آن جا تغییرات نهایی را روی آن اعمال کرد. ویلهایت پس از بازنشستگی، علاوه بر اشتیاقش به فناوری، مشتاق به گردش و فعالیت در فضای باز بود و از ساخت قطارهایی در زیرزمین خود لذت می‌برد.

باورتان می‌شود که GIF ها اینترنت را ساختند؟!

فرمت GIF یا Graphics Interchange یکی از اجزای عظیم اینترنت از زمان پیدایش آن بوده است. لنس اولانوف (Lance Ulanoff)، سردبیر TechRadar در ایالات متحده، در سال ۲۰۱۶ خاطرنشان کرد که برای وب مسترها در دهه ۱۹۹۰، GIFها به اندازه HTML در فرآیند ساخت وب حیاتی بود. اگر HTML اسکلت وب سایت‌های امروزی ما است، GIF‌ ها نیز پوست و خون آن هستند.

ویلهایت در سال ۲۰۱۳ برای اختراع خود، جایزه یک عمر دستاورد وببی را در نیویورک دریافت کرد و طی آن مراسم، تلفظ صحیح GIF را تکرار کرد و به سادگی بیان می‌کرد که این فرمت در واقع JIF تلفظ می‌شود، نه GIF. وقتی ویلهایت پس از آن از صحنه خارج شد، جمعیت در حمایت از وی با هیجان او را صدا می‌زدند.

خالق گیف در سن ۷۴ سالگی درگذشت

در پاسخ به بحث بی پایان در مورد تلفظ این فرمت، ویلهایت که کمی در مورد این موضوع آزرده شده بود، به نیویورک تایمز گفت که فرهنگ لغت آکسفورد هر دو تلفظ را می‌پذیرد. اما آن‌ها اشتباه می‌کنند. این یک G نرم است که JIF تلفظ می‌شود.

در حالی که امروزه ممکن است GIF ها را با انیمیشن‌های کوتاهی که در قالب میم‌ها می‌بینید یا در چت‌های گروهی برای دوستان خود می‌فرستید، مرتبط بدانید، اما روزهای اولیه، این فرمت در مقیاسی بسیار کوچک‌تر بود و معمولا فقط از چند فریم با وضوح پایین تشکیل می‌شد. در آن زمان فاصله‌ دهنده‌های تک پیکسلی برای کمک به ایجاد طرح‌های پیچیده HTML مورد استفاده قرار می‌گرفت.

گیف‌ها، از آغازی فروتنانه تا تبدیل شدن به محوری‌ترین ابزار طنز

به عنوان اجزای اولیه سازنده اینترنت، مشاهده نحوه استفاده از گیف‌ها برای تولید محتوای طنز، نمایش گزیده‌هایی که توسط طرفداران از سریال‌های کلاسیک مانند Friends ساخته می‌شود و یا حتی در برخی موارد، قسمت‌های به شدت فشرده و در عین حال کامل از کارتون باب اسفنجی، استفاده از این فرمت هنوز هم شگفت‌آور است.

خالق گیف در سن ۷۴ سالگی درگذشت

علی‌رغم اینکه قبل از اوج‌گیری سایت‌ها، گیف به عنوان یک شوخی در نظر گرفته می‌شد، اما گیف‌هایی مانند آن‌هایی که در روزهای اولیه ساخت خود در Tumblr و Reddit منتشر شد، بسیار مورد استقبال کاربران قرار گرفت. لنس خاطرنشان کرد و گفت که هیچ توسعه دهنده یا هنرمند حرفه‌ای در وب از GIF استفاده نمی‌کند.

به گفته وب سایت خبری TechRadar، این روزها، همه ما به زیبایی GIF نگاه می‌کنیم. آن‌ها در طی زمان مقاومت مثال زدنی داشته‌اند (برخلاف سایر فناوری‌ها) و علی‌رغم اینکه تکنولوژی‌های جدیدی در اطراف آنها ایجاد شده است، اما به خوبی پیشرفت کرده‌اند. پلتفرم هایی مانند Giphy توسط افرادی ساخته شده است که این فرمت را دوست دارند و برخی دیگر همچون Tenor نیز به دنبال آن هستند.

جانی آیو در دهمین سالگرد فوت جابز: “من هر روز به استیو فکر می‌کنم”

امروزه گیف‌ها جزء حیاتی اینترنت هستند که احتمالا هرگز چیزی جایگزین آن نمی‌شود. بنابراین ویلهایت با دانستن اینکه اینترنت همیشه اختراع او را جشن می‌گیرد، روحش در آرامش خواهد بود. به راستی که نام او همیشه جاودانه خواهد ماند 🙁

تلفظ صحیح این فرمت ممکن است برای برخی ناامید کننده باشد. اما این تلفظ ممکن است ادای احترامی به کره بادام زمینی باشد که یکی از سه غذای اصلی برنامه نویسان به شمار می‌رود. نظر شما در این مورد چیست؟ آیا شما هم از گیف‌ها در شبکات اجتماعی استفاده می‌کنید؟ به نظر شما چرا گیف‌ها اینقدر محبوب هستند؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
محسن علیرضائیان