حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

آموزش مقدماتی قانون یک سوم در عکاسی

نوشته

3 سال قبل | بدون دیدگاه | آموزش و راهنمایی، عکاسی

اگر این مطلب را می خوانید، احتمالاً صاحب یک دوربین هستید. اگر دوربین هم ندارید احتمالا در دوربین گوشی، در بخش تنظیمات، گزینه نمایش قانون یک سوم (rule of thirds grid) را در صفحه گوشی یا منظره یاب(viewfinder)  مشاهده کرده اید. در ادامه یاد می گیریم که قانون یک سوم در عکاسی به چه معناست، چه کاربردهایی دارد و روش های به کارگیری آن چگونه است.

قانون یک سوم در عکاسی چیست؟

قوانین عکاسی را بیاموزید، به طور عملی آن ها را به کار گیرید و مزایا و محدودیت های آن ها را فرا بگیرید. سرانجام یاد بگیرید چگونه قوانین را بشکنید و حتی فراتر از آن ها بروید.

قوانین برای ذهن خلاق همچون دیوارهای زندان هستند، بنابراین مراقب آن ها باشید و اجازه ندهید ذهن شما را تسخیر کنند. بهتر است به آن ها فقط به چشم یک راهنما نگاه کنید. با در نظر گرفتن همه ی این ها، آموزش امروز را شروع می کنیم.

اگر در ابتدای راه هستید، قانون یک سوم یک ابزار مفید است تا چشمتان عادت کند سوژه را بالانس تر نگاه کند. به این صورت که سوژه ی شما را میان خطوط یک سوم نمایش می دهد. راستش را بخواهید در واقع برای اینکه کسی بتواند قاب خود را به سه یا نه بخش تجسم کند، به این ابزار نیازی ندارد.

روش های استفاده از قانون یک سوم در عکاسی

قانون یک سوم در عکاسی را می توان از بسیاری جهات اعمال کرد. به عنوان مثال، برای تمرکز بر تقسیم افقی می توانید از این قانون استفاده کنید. هنگام عکاسی لنداسکیپ، ممکن است بخواهید ابرها را با خطوط افقی بالا و آسمان را با خطوط پایینی تراز کنید.

به این صورت:

قانون یک سوم

قانون یک سوم در عکاسی

در اینجا، برای اینکه تاکسی در وسط عکس قرار بگیرد، از قانون یک سوم استفاده شده.

قانون یک سوم

برای عکاسی خیابانی از یک صحنه کاملاً مینیمال با تنها یک سوژه در صحنه، می توانید مانند عکس زیر فرد را با خط عمودی سمت راست تراز کنید.

قانون یک سوم

قانون یک سوم در عکاسی

با این حال، توجه کنید که چگونه عکس به صورت افقی به دو بخش تقسیم شده است و پایین خطوط رنگی در وسط عکس قرار گرفته است.

در عکس زیر که در شب گرفته شده است، عکاس تیر چراغ برق را عمدا بر روی اولین خط عمودی سمت چپ قرار داده تا با فردی که در سمت راست زیر باران قدم می زند، تعادل داشته باشد:

قانون یک سوم

در عکس سیاه و سفید بعدی، دیوار سمت چپ، پنجره و دیوار سمت راست هر کدام در قاب یک سوم قرار گرفته اند در حالی که قسمت میانی سوژه در وسط قاب قرار دارد:

قانون یک سوم در عکاسی

قانون یک سوم در عکاسی

در میان روش های متعددی که وجود دارد، شما هر کدام را که انتخاب کنید، مغز و چشم ما به طور طبیعی تمایل دارد تا تعادل را در عکس برقرار کند. قانون یک سوم در عکاسی اغلب این تعادل را فراهم می کند.

وقتی این امر محقق شود، بیننده هنگام تماشای کار شما تجربه لذت بخشی تری خواهد داشت.

از روش دیگری هم می توانید از این قانون استفاده کنید. سوژه را در محل تلاقی یا تقاطع خطوط قرار دهید.

مانند این دو عکس خیابانی که در لندن گرفته شده است:

قانون یک سوم لندن

قانون یک سوم

قانون یک سوم در عکاسی

مردم اغلب فکر می کنند که قانون یک سوم را رعایت نمی کنند، در حالی که به صورت ناخودآگاه این کار را انجام می دهند. اگر شبکه ای را روی عکس ها قرار دهید، غالبا می بینید که با این قانون مطابقت دارد، این چیزی است که به طور طبیعی در انسان وجود دارد و در طبیعت منعکس و تقویت می شود.

عکاس این مقاله می گوید: “این ما را به سمت مارپیچ طلایی یا نسبت طلایی که مستقیماً مربوط به قانون یک سوم است، سوق می دهد. من عاشق گیاهان (یک گیاه شناس آماتور) و همانطور که می دانید عاشق عکاسی هستم. وقتی گیاهان را نگاه می کنم، الگوها آشکار می شوند و خیلی زود متوجه می شوم که کل دنیای ما از یک الگو پیروی می کند و ما انسان ها نیز به دنبال آن می گردیم و آن را به صورت چیزهایی که خلق می کنیم نشان می دهیم که عکاسی یک نمونه آن است.”

امیدوارم این مقاله برای افرادی که می خواهند در مورد قانون یک سوم در عکاسی بیشتر بدانند مفید واقع شده باشد. اما به یاد داشته باشید که مهم ترین چیز لذت بردن از کاری است که انجام می دهید، لذت بردن تنها راه فعال کردن خلاقیت واقعی و پرورش آن است.

بنابراین اگر دیدید که هنگام استفاده از قوانین استرس دارید و به خاطر آن نمی توانید از عکاسی لذت ببرید، قوانین را نادیده بگیرید و فقط لذت ببرید.

درباره نویسنده: نیکلاس گودن(Nicholas Goodden)  یک عکاس حرفه ای شهری و مدرس عکاسی ساکن لندن است. نظرات بیان شده در این مقاله صرفاً نظرات نویسنده است.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
عاطفه رشیدی