حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تکلیف گوشی هایی که رجیستری آن ها قطع شده چیست؟

نوشته

4 سال قبل | 5 دیدگاه | اخبار داخلی

در ترنجی خبری مبنی بر قطع ۳۰ هزار گوشی موبایل به دلیل جعل روش واردات گوشی مسافری خواندیم، اما تکلیف این گوشی های موبایل چیست و مالکان باید چه اقدامی را انجام دهند؟ در ادامه با ترنجی همراه باشید تا ببینیم تکلیف گوشی هایی که رجیستری آن ها قطع شده چیست؟

گوشی هایی که رجیستری آن ها قطع شده

طرح رجیستری سامسونگ

طرح رجیستری سامسونگ

طرح رجیستری گوشی های موبایل با هدف جلوگیری از قاچاق تلفن همراه اجرا شد، اما برخی از فروشندگان سودجو سعی کردند با بهانه از این طرح قیمت گوشی در بازار را به میزان چشمگیری افزایش دهند. این در حالی است که مسئولان مربوطه چندین بار اعلام کردند طرح رجیستری گوشی هزینه‌ای به همراه نخواهد داشت و به همین دلیل نباید به بهانه آن قیمت تلفن همراه افزایش پیدا کند. البته طی یک سال گذشته دلایلی چون نوسان‌های ارزی باعث شدند تا قیمت تلفن همراه با افزایش دو یا سه برابری مواجه شود.

واردات گوشی های موبایل مسافری که هزینه پایین‌تری را به همراه داشت، باعث شد تا آن دسته از سودجویان با اینکه مسافر واقعی نبودند بتوانند به کمک کارت ملی سایر افراد یکی گوشی موبایل را به کشور وارد کنند. از این رو مسئولان مربوطه سعی کردند سامانه نیروی انتظامی و گمرک را به یکدیگر متصل کنند که به واسطه آن برای واردات تلفن همراه مسافری فقط یک کارت ملی کافی نیست و مسافران واقعی می‌بایست از این سامانه استفاده کنند، اما باز هم سودجویان از اطلاعات مسافران استفاده کرده و به این گونه گوشی مسافری را ثبت و به کشور وارد می‌کردند. چنین موضوعی باعث شد تا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات واکنش نشان دهد و حتی آذری جهرمی عنوان کرد برخی از سودجویان با ارائه سیم کارت رایگان به حاجیان امسال از آنها سوءاستفاده کرده و گوشی قاچاق خود را به ثبت برسانند.

قطع ۳۰ هزار موبایل به دلیل تخلف در واردات گوشی مسافری

مدتی قبل در رسانه‌ها خبری در خصوص قطع 30 هزار گوشی که از روش مسافری وارد کشور شده بودند، منتشر شد که در همین رابطه حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی طرح رجیستری عنوان کرد:

30 هزار دستگاه گوشی موبایل قطع نشده است، بلکه به دلیل محرز شدن تخلف سوء‌استفاده از تسهیلات مسافری، برای این دستگاه‌ها پیامک هشدار ارسال شده است. هم‌اکنون ثبت مسافری تبدیل به یک روش تجاری شده که خلاف قوانین امور گمرکی است و بر اساس قانون مبارزه با قاچاق، این دستگاه‌ها مصداق کالای قاچاق به شمار می‌روند. افرادی که با گذرنامه خود و برای استفاده شخصی، تلفن همراه را به شکل مسافری ثبت کرده‌اند، اگر پیامک هشدار دریافت کردند، با در دست داشتن گذرنامه و مدارک هویتی به ادارات صنعت و معدن مراجعه کنند. در صورت عدم احراز هویت شخص مسافر، گوشی در موعد اعلام شده مورد اعمال قانون قرار خواهد گرفت.

دلایل اختلاف قیمت گوشی های موبایل وارداتی و مسافری

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص قطع ۳۰ هزار گوشی موبایل عنوان کرد:

مشکلی در این رویه وجود دارد؛ برای مثال اگر واردکننده رسمی قصد داشته باشد یک تلفن همراه با قیمت 10 میلیون تومان را به کشور وارد کند،‌ می‌بایست برای رجیستری آن حدود 1 میلیون و 800 هزار تومان بابت گمرک، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند و اگر این گوشی از طریق مسافری باشد این مبلغ 180 هزار تومان خواهد بود. در این شرایط شاهد اختلاف قیمت عجیبی هستیم که حواشی زیادی را به همراه داشته است.

سامانه همتا رجیستری

سامانه همتا رجیستری

آذری جهرمی در ادامه افزود سودجویان برخی اوقات از گذرنامه حجاج و مسافران استفاده کرده و برخی اوقات نیز یک سیم کارت به نام سایر افراد صادر می‌کنند و با مبلغ ۳۰۰ هزار تومان معافیت پاسپورت آن افراد را خریداری می‌کنند. هم‌اکنون نیز با پیش رو داشتن مراسم اربعین که بیش از ۳ میلیون نفر از مرز خارج می‌شوند باز هم شاهد سوءاستفاده خواهیم بود. از این رو مدتی قبل شنیده‌ام که افرادی از مرزها به مدت نصف روز عبور می‌کنند تا به عنوان مسافر بتوانند یک گوشی موبایل به ثبت برسانند. در این زمینه از وزیر اقتصاد درخواست کردم برای رفع ایرادهای این چنینی کارگروهی تشکیل شود. وی تاکید کرد چنین روشی برای مسافران واقعی لحاظ شده و نباید از آن سوءاستفاده کرد.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید وضعیت گوشی هایی که رجیستری آن قطع شده چه خواهد شد؟ برای شما مشکلی پیش آمده است؟

اشتراک در
اطلاع از
5 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Sheikh-e-tarigh

خدایا خواهش می کنم. خواهش کنم یه عقل درست و حسابی به اینا بده یه پولیم به ما ینی هیچکار دیگه ای نیست که سرتون رو باهاش گرم کنید؟؟؟ باید بیاید یه طرح داغون تر از خودتون که هر طرفش رو بگیری از طرف دیگش در میره رو تصویب کنید هم خودتون عین خر تو گِل بمونید هم مردمو گرفتار کنید؟؟

online_wireless

تکلیف دعا برای نابودی مسولین رجستری کشور

pedram_01

سودجو و سوء‌استفاده گر و… اون دولتی هست که برای یک گوشی ده میلیونی 1/800000 هزار تومن میگیره نه اون بنده خدایی که 200/300 میگیره گوشی رو ریجستر میکنه .

یک جور قضیه رو داستانی کردن سودجویان که انگار اختلاس بلیون دلاری کردن …. پول 30 هزار گوشی تو جیب دولت نرفت همین تموم این داستان ها واسه همینه

Milad7

فقط دنبال جیب خودشونن

Milad7

نوت 9 که 7500 شده بود الان با گارانتی 8600 هست!

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)