خودروی NP01 در واقع اولین نمونه ی طراحی شده بر اساس اسلوب های پلتفرم ملی است که در دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی و توسعه داده شده است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا اولین خودرو تمام ایرانی بر اساس پلتفرم ملی را ببینید.
پروژهی پلتفرم ملی در سال ۹۰ توسط شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری تدوین شد و استارت آن از ابتدای سال ۹۱ خورد. NP01 اولین خودرو تمام ایرانی بر اساس پلتفرم ملی است.
به طور کلی نزدیک به ۵۰ عضو هیئت علمی، ۵۰ دانشجوی دکترا، ۳۰۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و ۴۰ متخصص صنعتی در پروژهی پلتفرم ملی شرکت داشتند. در اين پروژه كلان كه براي اولين بار در كشور در اين سطح گسترده طراحي و اجرا شده است، ايمني خودرو و به ويژه طراحي كه در قسمت بدنه فلزي انجام شده و گفته می شود در حد ستاره هاي جهانی است.
در ادامه با هم گالری تصاویر اولین خودرو تمام ایرانی به نام NP01 بر اساس پلتفرم ملی خودرو را می بینیم:
نظر شما درباره NP01 اولین خودرو تمام ایرانی چیست؟
بریانس اچ ۲۲۰ هست دیگه 😐
230 منظورته؟
اونم این شکلی نیست تفاوت دارن🙂
برلیانس ۲۲۰ هاچ بک هست و ۲۳۰ صندوق دار.
این خودرو در واقع ترکیبی از پلتفرم چند خودرو دیگه هست . به عبارت دقیق تر :
نمای عقب ، از رانا و محصولات بسترن و فاو الگوبرداری شده
نمای کناری، از تیبا و محصولات رنو، سیتروئن و پژو الگوبرداری شده و تاحدودی میشه به سایپا رهام بسطش داد!!!.
و همینطور در نمای جلو ، از هیوندای النترا نسل قدیم بدون فیس لیفت ، برلیانس ۲۲۰ و ۲۳۰ و جک جی ۴ الگو گرفتن . جلو پنجره که شباهت بی حد و حصری به محصولات جک داره.
ظاهرا شما چیزی از ماشین سر در نمیارید این یک پلتفرم هستش نگفت ماشین ک میای هر طرفش رو به یه ماشین ربط میدی.جهت اطلاع شما سمند،پرشیا،405،دنا از یک پلتفرم استفاده میکنن و ایا شبیه هم هستن؟ پلتفرم یعنی شاسی،سیستم انتقال قدرت،ترمز،جعبه دنده و گاهی اوقات موتور این ها یعنی پلتفرم نگفته بدنه ک تو میای همه رو به یه ماشین ربط میدی این بدنه ام یه طرح اولیه برای سوار کردن روی پلتفرم نمیشه ک پلتفرم خالی رو بیارن
بالعکس دوست گرامی در این زمینه بی اطلاع نیستم . من در پاسخ به یکی از کاربران که ظاهرِ این پلتفرمِ مثلاً مستقل و یکپارچه رو مشابه با خودروی دیگه ای میدونستن و لذا از اونجایی هم که داخل متنِ مطلب به بخش طراحی بدنه تأکید خاصی شده(ايمني خودرو و به ويژه طراحي كه در قسمت بدنه فلزي انجام شده و گفته می شود در حد ستاره هاي جهانی است.)از این رو بیشتر خواستم که روی همین مبحث دیزاین بدنه و اتاق ماشین مانور بدم وگرنه شما حق داری اما نباید بیش از حد سنگ صنعت خودروسازی کشور رو به سینه زد که از ارتکاب اشتباه مبرا نیستن و داریم سال ها تاوان سیاست و مدیریت نادرستشون رو پس میدیم.
(جهت اطلاع شما سمند،پرشیا،405،دنا از یک پلتفرم استفاده میکنن و ایا شبیه هم هستن؟ )
دقیقاً مشکل همینجاست و همه ی این خودروها حتی سورن از رو پلتفرم قدیمی پژو ۴۰۵ طراحی و تولید شدن و وقتی با گذشت این همه سال خودمون رو با بقیه مقایسه میکنیم پر واضحه که برخلاف برندهای خارجی هنوز یک زبان طراحی یکتا و اختصاصی نداریم .
بله میدونم پلتفرم کلی در خصوص خودرو به چند بخش مرتبط میشه؛ بدنه ، شاسی که همهی تجهیزات و قطعات ریز و درشت فنی در کنار متعلقات تشکیل دهنده ی اتاق ماشین, رو همین شاسی سوار و پیاده سازی میشه. قوای محرکه ، سیستم تعلیق و چرخ ها(دیسک و ترمز و کلاچ) و گشتاور و آیرودینامیک ، فنربندی ، فرم و تزریق مناسب ستون ها ، پیشرانه که تقریباً همون قوای محرکه میشه و سیستم فرمان و انتقال نیرو(گیربکس) , اینا همه نوعی پلتفرم واحد به حساب میان اما شما خودت کلاهتو قاضی کن ببین وقتی هنوز هیچ مشخصاتی از سایر جزئیات مورد بحث پلتفرم این خودرو ارائه ندادن و فقط قضیه محدود به یک ماکت ظاهری میشه چه تضمینی هست که نوع موتور و گیربکس این خودروی مثلاً ایرانی و ملی مثل نمونه های مورد بررسی و مورد استفاده برای دنا پلاس اتوماتیک و رهام از شرکت های خارجی(دانمارک ، اتریش،سوییس و چین ) تأمین نشه؟؟؟.
بهتره به جای گارد گرفتن عجولانه بیشتر تفکر کنیم .
به اون موارد مورد اشاره در کامنت خودتون و بنده باید نوع و ساختار دیفرانسیل و فاصله ی دومحور و حجم بار با احتساب و بدون احتساب فضای صندوق و ابعاد (طول و عرض و ارتفاع) رو هم اضافه کرد. اگه بخوام ریزتر به موضوع نگاه کنم پس سایز تایر(ارتفاع و شعاع و ضخامت) و همینطور نوع ساختار و جنس رینگ ها(آلیاژ آلومینیومی یا فولادی) نسبت به نوع سگمنت خودرو هم دخیل هست.
هر خودروی معرفی میکنم میگن ملی
بعد مشخص میشه تمام چینی هست
باو فقط یه چی سر هم کردن . خداییش کیه که جذب ظاهر این ماشین شده باشه!!
از سی سال پیش میبینم هی هر سال یه پلتفرم نشون معرفی میکنن میگن این اولین!!!پلتفرم کاملا بومیه و ایرانیه که توسط مثلا فلان دانشگاه یا مهندسین فلان خودروساز طراحی شده.فکر کردن مردم هنوزم گول این ب.ی ن.ا.موسا رو میخورن!
جراغای جلو و عقبش کار دو تا از همکلاسیام بوده تو رشته فوتونیک. دمشون گرم. البته 4 سال پیش
لطفا بیشتر توضیح بدین.
البته فقط مهندسی آینه ها و عدسی هایی (دقیق نمیدونم) که داخلش بوده رو دو تا از دوستام طراحی کردن. یه سال وقتشوت رو گذاشتن رو مهندسی آینه ها. چیز خوبیم ازش بیرون اومد. چراغ هاش اگه واقعا همونا باشن، اون زمان چیزی از چراغای ماشینای به روز کم نداشتن
زشت ترین ماشین دنیا این نوارای بد ترکیب مشکی کنار در ماشین چندین ساله تو دنیا دیگه استفاده نمیشه اینا هنوز دارن میزنن رو در کناره هاش که شبیه 206 هست چراغش و جلوش چقد زشته خدایی نادر فقیه زاده میشه طراح بی ام دبلیو اینا هم کلی ادم رو هم شدن بعد 8 سال همچین ماشین بدترکیبی دادن بیرون. پیکان طراحیش از این قشنگتره والا
چه جالب.
بیشتر توضیح بدین لطفا