در حال حاضر بازار جهانی اسمارتفون رکودی کمسابقه را تجربه میکند و در این میان بازار چین با وضعیت بدتری دستبهگریبان است. اما علیرغم این شرایط، دادههای جدید موسسه Canalys نشان میدهند که رشد فروش هواوی اساسا بهصورت بیوقفه ادامه یافته است. افت فروش اپل در چین و پیشتازی هواوی در چارک اول سال ۲۰۱۹ از جمله اطلاعات مهم این گزارش است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.
در فاصله ماههای ژانویه تا مارس 2019 تولیدکنندگان اسمارتفون موفق شدند در مجموع 88 میلیون دستگاه را در کشور چین به فروش برسانند. این رقم در مقایسه با فروش 90.7 میلیون دستگاهی طی 12 ماه پیشین، افت سالیانه 3 درصدی را نشان میدهد. اما این کاهش نسبتا اندک بیانگر آن است که وضعیت وخیم بازار احتمالا به پایان رسیده است. از 3 ماهه دوم سال 2017 بازار اسمارتفون چین همواره رشدی منفی را تجربه کرده است. اخیرا طی اولین و چهارمین دوره 3 ماهه سال 2018 نیز نرخ فروش بهترتیب با افت چشمگیر 21 و 14 درصدی مواجه شد.
با بررسی عملکرد مستقل کلیه تولیدکنندگان اسمارتفون متوجه خواهیم شد که هواوی تنها برند بزرگی است که شاهد رشد فروش دستگاه ها خود طی این دوره زمانی بوده است. در واقع با صرفنظر کردن از میزان رشد هواوی، بازار اسمارتفون چین بهطور کلی افت فروش چشمگیر 12.5 درصدی را تجربه کرده است.
دادههای گردآوری شده توسط موسسه کانالیز نشان میدهد که طی 3 ماهه نخست سال 2019 هواوی 29.9 میلیون دستگاه اسمارتفون را به فروش رسانده است. این رقم در مقایسه با فروش 21.2 میلیون دستگاهی سال گذشته حدودا 41 درصد افزایش یافته و این میزان رشد باورنکردنی بهنظر میرسد. در نتیجه سهم کمپانی از بازار رشد کرده و به رکورد چشمگیر 34 درصدی رسیده است. این رقم از رشد حدودا 10 درصدی طی مدت تنها 1 سال حکایت دارد.
موسسه کانالیز در توضیح دلایل عملکرد خیرهکننده هواوی اعلام کرد که این کمپانی در زمینه راهاندازی موقعیتهای فیزیکی جدید، نوسازی نمونههای قدیمی، توسعه طیف دستگاهها و ابزارهایجانبی IoT (اینترنت اشیاء) جهت ایجاد علاقهمندی مضاعف، سرمایهگذاری فراوانی انجام داده است.
از سوی دیگر اپل در انتهای این طیف جای میگیرد. غول کوپرتینویی پنجمین برند بزرگ در چین بهشمار میرود و با فروش تنها 6.5 میلیون دستگاه آون طی دوره 3 ماهه گذشته سهمی 7.4 درصدی از بازار را به خود اختصاص داد. 12 ماه قبل این کمپانی سهم 10.2 درصدی از بازار اسمارتفون چین را در اختیار داشت و در آن دوره موفق به فروش 9.3 میلیون گوشی آیفون شد.
مقایسه این 2 نتایج از افت 30 درصدی فروش سالیانه حکایت دارد و در واقع بیانگر بدترین عملکرد اپل طی بیش از 2 سال گذشته است. با اینحال غول فناوری آمریکایی اوایل وقت امروز اعلام کرد که موقعیت این برند در چین بهتدریج در حال بهبود است.
تیم کوک؛ مدیرعامل اپل در جریان گزارش درآمدهای 3 ماهه شرکت اعلام کرد که مشتریان چینی به کاهش قیمتهای اخیر محصولات اپل واکنش مثبتی نشان دادهاند. ظاهرا در نهایت روند رشد فروش آیفون طی هفتههای پایانی دوره 3 ماهه منتهی به ماه مارس آغاز شده است و اکنون پیشبینی میشود که این رویه طی 3 ماهه دوم سال نیز ادامه پیدا کند. با اینحال بعید بهنظر میرسد که در آیندهای نزدیک شاهد رشد فروش سالیانه اپل در این منطقه باشیم.
کمپانیهای شیائومی، ویوو و اوپو بهترتیب با قرار گرفتن در رتبههای چهارم، سوم و دوم شکاف موجود میان اپل و هواوی را پر میکنند. طی 3 ماهه نخست امسال، شیائومی عمده تمرکز خود را به عرضه دستگاههای متنوع در سبد محصولات خود معطوف نمود و ردمی را بهعنوان یک برند مستقل جهت رقابت با تولیدات پایینرده آنر هواوی مطرح کرد. این تلاشها در اکثر موارد موفقیتآمیز بودند و میزان فروش کمپانی نسبت به دوره 3 ماهه گذشته افزایش یافت؛ اما این تغییرات مانع از کاهش 13 درصدی فروش سالیانه دستگاه ها شیائومی نشد.
از سوی دیگر ویوو و اوپو به ترتیب کاهش 4 و 2 درصدی فروش را تجربه کردند. هر 2 کمپانی در زمینه نوسازی تولیدات خود سرمایهگذاری فراوانی انجام دادند. ویوو با توسعه چشمگیر طیف اسمارتفونهای خود و اوپو با تمرکز بر تولید دستگاه ها کمی پیشرفتهتر در این راستا تلاش کردند. عرضه سری اخیرا معرفی شده رنو نیز به تقویت هرچه بیشتر این رویکرد کمک خواهد کرد.
نظر شما درباره عملکرد اپل در بازار چین چیست؟
مقایسه زوم reno 10x با p30 pro
https://www.youtube.com/watch?v=EgBEJ2QakzI
و برتری p3o pro
این مطلب نشون میده برتری هواوی بر سایر برندها فقط به حرف نیست.
چرا داره امار اکانتای فیک میره بالا؟
برتری هواوی بر سایر برند ها؟
#خلاص
دوست عزیز امار اعلامی که حقیقت داره و فیک نیست. درسته.
به جای گارد گرفتن به نظرتون هواوی و تلاشش و این رشد معجزه مانند در بازاری با رشد منفی جای تحسین داره یا نه؟؟.
با کاربر و اصل و یا فیک بودنش کاری ندارم. ولیکن ایشون باید اشاره میکرد که در بازار چین و خلاص.
میزان فروش هواوی در خود چین حدود 3 برابر شیاوومی هستش. و در بازار اروپا فکر کنم 20 برابر شیاوومی خود هواوی فروش داره.
اما در بازار هند شیاوومی با فاصله زیاد از هواوی اول هست.
هواوی به جز هند و امریکا در اکثر بازارهای جهان دوم هستس و در چین اول.
ددر خود اروپا هواوی بعد سامسونگ دوساله که رتبه دوم فرو هستش.
اونجا که بازار چین نیست.
رتبه 2 فروش کل قاره اروپا و اروپای غربی نشان دهنده موفقیت هواوی در برندینگ و جا انداختن برند خود شده.
اگر هواوی بازار امریکا رو هم در اختیار داشت حداقل 300 میلیون موبایل میفروخت یعنی نزدیک سامسونگ
در چین اوپو فکر میکنم اول باشه جناب عابدی…
در این چارک هوآوی اول بوده…
اما به آمار سال 2018 که هر چهار چارک رو داره اگر نگاه کنید میبینید هوآوی در چین اول نبوده…
اما اینکه امسال اول میشه یا نه رو نمیدونم…
به طور کلی تفسیر یک چارک قابل اتکا نیست…
مثلاً الان آخرین فصل قبل از معرفی محصولات جدید اپل هست، و طبیعیه که فروشش کم تر از بقیه فصل ها باشه تو جهان…
یا فصل توزیع اکثر میانرده های شیائومی، تابستون و پاییز هست، و طبیعیه که خب فروشش الان کم باشه…
در کل فروش یکسال ملاک کار هست…
ضمناً هوآوی هم اگر بتونه 300 میلیون بفروشه، به سامسونگ نزدیک نمیشه، ازش جلو میزنه…
چون سامسونگ پارسال 290 میلیون فروخت…
توی یه بازار کاملا منفی و شدیدا رقابتی، رشد ۴۰ درصدی واقعا شاهکاره.
این نشون میده مدیرای هواوی بی دلیل نمیگن رتبه اول رو بدست میاریم و پتانسیل رسیدن به این ادعا رو دارن
به آقای عابدی هم گفتم، در این چارک منفی بوده…
پس ترکیب کاملاً منفی درست نیست…
چارک های دیگر قطعاً شرکت هایی مثل اوپو و ویوو و شیائومی رشد رو ثبت میکنن…
دلایلشم به آقای عابدی گفتم…
بله این پست درمورد چارک اول ۲۰۱۹ بوده و ما هم داریم در مورد همین چارک حرف میزنیم
ویوو اپو شیائمی .عاشقشونم.