حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سرویس گیمینگ گوگل Stadia رسما معرفی شد

نوشته

5 سال قبل | یک دیدگاه | گوگل

شب گذشته و در رویداد GDC گوگل از جدیدترین پلتفرم خود Stadia (جمع لاتین کلمه استادیوم) رونمایی کرد. این پلتفرم ابری جاییست که به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا بازی‌های خود را مستقیماً بر روی سخت‌افزارهای گوگل در مراکز داده این کمپانی نوشته و طراحی کنند. این موضوع احتمال استریم بازی از طریق کنترلر و نمایشگر را فراهم می‌کند. یعنی این پلتفرم امکان بازی را بر روی هر نمایشگری که به آن دسترسی داشته باشد فراهم می‎کند و این می‌تواند شامل تلویزیون، لپ‌تاپ، گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها شود. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره آن صحبت کنیم.

هدف از ایجاد استادیا اینست که امکان بازی در رزولوشن 4K، نرخ 60 فریم برثانیه و صدای فراگیر را فراهم کند و این یک ایده عالی به‌خصوص برای زمانی است که بازی‌ها استریم شوند. گوگل گفته است Stadia محدودیت‌های سخت‌افزاری برای بازی از کامپیوترها و کنسول‌های بازی را کنار خواهد زد. به‌حای آن بازی‌ها در شبکه جهانی گوگل در مراکز داده با قدرت محاسبه نامحدود اجرا خواهد شد. گوگل ادعا می‌کند که دیگر توسعه دهندگان بازی محدودیت‌هایی برای محاسبه محدودیت‌ها نخواهند داشت و می‌توانند بازی‌های خود را با منابعی تقریباً نامحدود بسازند.

کنترلر جدید گوگل – Stadia controller

گوگل همچنین یک کنترلر بازی برای استفاده از سرویس خود معرفی کرده است که Stadia controller نام دارد. این کنترلر ظاهر زیبایی دارد و کلید اختصاصی برای اسکرین شات و گوگل اسیستنت دارد و دارای میکروفون داخلی می‌باشد. کنترلر استادیا 2 جوی استیک، 4 کلید برای انجام عملیات، کلیدهای جهت‌یابی و 2 کلید در هر طرف در لبه بالایی خود دارد.

گوگل در بیانیه‌ای به Kotaku توضیح داده است که رزولوشن احتمالی و نرخ فریم خروجی به اتصالات اینترنت ربط خواهند داشت. به عنوان مثال اعلام کرد که دموی بازی Assasin’s Ceed Odyssey با اینترنت 25 مگابیت برثانیه با رزولوشن 1080p و نرخ 60 فریم برثانیه اجرا شد.

زمانیکه استادیا در ادامه سال عرضه شود؛ ما انتظار داریم که تقریبا با همان پهنای باند موردنیاز قادر به اجرای بازی با رزولوشن 4K در نرخ 60 فریم برثانیه  باشد.

در مراسم معرفی استادیا اعلام شد که پردازنده گرافیکی این سرویس قدرتی معادل با 10.7 ترافلاپس دارد که این عدد بالاتر از آنچه در پلی استیشن 4 و اکس باکس وان دیده‌ایم است، اما چیزی که گوگل به آن اشاره نکرده، اینست که چگونه تأخیر در اینترنت (فاصله زمانی میان لحظه‌ای که داده ارسال می‌شود با لحظه‌ای که اجرا می‌شود) کنترل خواهد کرد. بسته به نوع اینترنتی که کاربران استفاده می‌کنند، بعضی از گیمرها ممکن است بیشتر از دیگران در زمان بازی لگ داشته باشند. کنترلر قرار است که به‌صورت مستقیم به اینترنت وایفای وصل شود، اما آیا این برای کاهش میزان تأخیر کافی خواهد بود؟

درحال حاضر این شبیه به یک رویا به نظر می‌رسد. گوگل قصد دارد تا به مردم اجازه دهد استریم‌های بازیکنان را در زمان بازی تماشا کنند و اگر بازی مورد پسندشان بود، به بازی واقعی لینک شوند و تنها در عرض چند ثانیه با کنترلر اختصاصی خود وارد بازی شوند و از آنجاییکه بازی بر پایه استریم است، نیاز به دانلود چیزی نیست. اما باید دید که آیا گوگل می‌تواند توسعه‌دهندگان بازی‌های AAA را به پلتفرم خود جذب کند یا خیر. گوگل قصد دارد افراد بیشتری را به بازی کردن و تماشای بازی دیگران جذب کند. اما آیا طرح این شرکت موفقیت آمیز خواهد بود؟ پیش‌بینی شما چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
abolfazlbt

خب این یه ایده ی عالیه شما با هر سخت افزاری میتونین بازی رو با بالاترین کیفیت اجرا کنین اما طبق معمول نه برای ما. چرا ؟؟؟ الان میگم
1.سرعت و کیفیت اینترنتمون پایینه
2. تحریمیم.که امکان خرید اشتراک و بازی و امکانات بازی رو نداریم
یعنی بن بست

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)