حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اعتراف سرگی برین پس از ۱۲ سال: با عرضه گوگل گلس، فکر می‌کردم استیو جابز بعدی هستم!

نوشته

4 ساعت قبل | بدون دیدگاه | چهره ها، عینک هوشمند، گوگل

با نگاهی به گذشته و پروژه گوگل گلس، سرگی برین، هم‌بنیان‌گذار گوگل، اعتراف می‌کند که فکر می‌کرد «استیو جابز بعدی» است؛ ذهنیتی که باعث شد این دستگاه، پیش از آنکه برای مصرف‌کنندگان آماده باشد، روانه بازار شود و به یک شکست تجاری بزرگ تبدیل شود.

خلاصه در یک نگاه

🔹 سرگی برین، هم‌بنیان‌گذار گوگل، به اشتباهات خود در پروژه گوگل گلس اعتراف کرد.

🔹 او معتقد است که محصول را خیلی زود و قبل از رسیدن به بلوغ، تجاری‌سازی کرده است.

🔹 برین می‌گوید در آن زمان فکر می‌کرده «استیو جابز بعدی» است.

🔹 طراحی عجیب، قیمت ۱۵۰۰ دلاری و نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی، دلایل اصلی شکست گوگل گلس بودند.

🔹 شکست گوگل گلس با شکست محصول Apple Newton مقایسه شده است.

بازگشت عینک‌های هوشمند و یادآوری یک شکست بزرگ

عینک‌های هوشمند دوباره بازگشته‌اند. سری Ray-Ban Meta درحال‌حاضر شناخته‌شده‌ترین نمونه این فناوری است، اما قطعاً اولین آن نیست. در سال ۲۰۱۲، گوگل از گوگل گلس (Google Glass)، یک عینک هوشمند بدون لنز، برای مخاطبان محدودی رونمایی کرد. اگرچه گلس اولین عینک هوشمند نبود، اما قطعاً شناخته‌شده‌ترین بود و همان‌طور که بسیاری از ما به یاد داریم، تقریباً بلافاصله به یک شکست تجاری تبدیل شد.

اعترافات سرگی برین در استنفورد: از اشتباهات من درس بگیرید!

سرگی برین، هم‌بنیان‌گذار گوگل و آلفابت، اخیراً در دانشگاه استنفورد به مناسبت صدمین سالگرد دانشکده مهندسی سخنرانی کرد. او از این فرصت استفاده کرد تا توضیح دهد که کارآفرینان مشتاق چگونه می‌توانند از اشتباهات او درس بگیرند و گوگل گلس را به‌عنوان مثال اصلی ذکر کرد.

برین به طعنه گفت: «وقتی ایده دستگاه پوشیدنی باحال و جدید خود را دارید، واقعاً آن را کاملاً بپزید، قبل از اینکه یک نمایش تبلیغاتی جذاب شامل چتربازی و کشتی‌های هوایی راه بیندازید. این یک نکته است که به شما می‌دهم».

این توصیه هرچند خنده‌دار، اما بسیار مفید بود. گوگل گلس با عجله به بازار عرضه شد و در بهترین حالت، یک محصول نیمه‌پخته بود. این محصول با واکنش شدید عمومی به دلایل متعددی مواجه شد:

  • مردم طراحی عجیب و غریب و زمخت آن را دوست نداشتند.
  • این واقعیت که یک دوربین ۵ مگاپیکسلی در آن گنجانده شده بود، نگرانی‌های جدی در مورد حریم خصوصی ایجاد کرد.
  • و قطعاً برچسب قیمتی ۱۵۰۰ دلاری آن را (که معادل حدود ۲۱۲۰ دلار امروزی است) دوست نداشتند.

برین گفت: «فکر می‌کنم من خیلی سریع سعی کردم آن را تجاری‌سازی کنم، قبل از اینکه بتوانیم آن را به‌اندازه‌ای که نیاز داشتیم مقرون‌به‌صرفه و از نظر مصرف‌کننده، صیقلی کنیم. من به نوعی پیش از رسیدن موقعیت مناسب عمل کردم و با خودم فکر کردم، “اوه، من استیو جابز بعدی هستم، می‌توانم این چیز را بسازم. تادا!”».

اعتراف سرگی برین به شکست گوگل گلس

اعتراف سرگی برین به شکست گوگل گلس

از شکست تا یادگیری: مقایسه با Apple Newton

بینش‌های او اکنون ممکن است واضح به‌نظر برسند، اما همیشه پس از وقوع حادثه، همه چیز روشن است. به‌راحتی می‌توان موفقیت‌های تجاری و شکست‌های فاجعه‌بار را به یاد آورد، اما به همان اندازه فراموش کردن فناوری‌هایی که زنده نمی‌مانند، آسان است.

اپل نیز شکست‌های خود را داشته است و محصول Apple Newton که درنهایت توسط خود جابز متوقف شد، ساده‌ترین مقایسه با گوگل گلس است. هر دو محصول از زمان خود جلوتر بودند، به‌طور غیرقابل‌تحملی گران بودند و هر دو بیشتر به یک جوک تبدیل شدند تا یک محصول. بااین‌حال، اپل پس از شکست نیوتن، بازار دستگاه‌های دستی را رها نکرد. این تجربه به بخشی از یک منحنی یادگیری طولانی‌تر تبدیل شد که درنهایت سال‌ها بعد به توسعه آیفون کمک کرد. باید دید گوگل چه درس‌هایی از این شکست آموخته و به جلو برده است.

به‌نظر شما آیا عینک‌های هوشمند امروزی مانند Ray-Ban Meta، درس‌های لازم را از شکست گوگل گلس گرفته‌اند؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی