معرفی سری شیائومی ۱۷ بحثهای فنی گستردهای را در دنیای موبایل به راه انداخت. در حالی که نسخه جهانی شیائومی ۱۷ اولترا با فناوری انقلابی بلوتوث ۶.۰ عرضه میشود، مدلهای فروخته شده در چین به بلوتوث ۵.۴ محدود ماندهاند. بررسیها نشان میدهد که این تفاوت منطقهای، ارتباطی با کاهش هزینههای سختافزاری ندارد و ریشه آن را باید در پیچیدگیهای قوانین رگولاتوری جستجو کرد.
🔵 تفاوت عجیب نسخه بلوتوث در مدلهای جهانی و چینی شیائومی ۱۷ اولترا
🔵 یکسان بودن سختافزار (اسنپدراگون ۸ الیت) در هر دو نسخه
🔵 محدودیت نرمافزاری نسخه چین به دلیل قوانین سختگیرانه SRRC
🔵 مزیت بلوتوث ۶.۰: دقت سانتیمتری برای کلیدهای دیجیتال خودرو
🔵 امکان فعالسازی احتمالی در آینده با دریافت مجوزهای لازم
تمام اعضای خانواده شیائومی ۱۷ از جدیدترین پلتفرم کوالکام، یعنی اسنپدراگون ۸ الیت نسل ۵ قدرت میگیرند. این تراشه سیستم FastConnect 7900 را در دل خود دارد که از نظر سختافزاری کاملاً توانایی پشتیبانی از بلوتوث ۶.۰ و فناوری باند فوق وسیع (UWB) را داراست.
از آنجا که سختافزار در هر دو نسخه یکسان است، این محدودیت صرفاً جنبه نرمافزاری دارد. سیستم FastConnect 7900 با مدیریت فرکانس رادیویی مبتنی بر هوش مصنوعی، از قابلیت «Channel Sounding» که ویژگی هستهای استاندارد جدید بلوتوث است، پشتیبانی میکند. این موضوع به وضوح نشان میدهد که شیائومی هیچ آنتن یا چیپی را از مدلهای چینی حذف نکرده، بلکه مهندسان این شرکت صرفاً این ویژگی را در هسته نرمافزاری HyperOS برای منطقه چین غیرفعال کردهاند.

سند رسمی شیائومی؛ عدم پشتیبانی نسخه چین از بلوتوث ۶.۰
بخش عمدهای از این تفاوت به دوش سازمان رگولاتوری رادیویی دولتی چین (SRRC) میافتد. بلوتوث ۶.۰ ویژگی جدیدی به نام «Channel Sounding» دارد که دقت مکانیابی را افزایش میدهد، اما همین ویژگی چالشهایی را در چین ایجاد کرده است:
به همین دلیل، شیائومی مجبور شد برای جلوگیری از تاخیر در عرضه، دستگاه را با بلوتوث ۵.۴ در چین روانه بازار کند. اما در سوی دیگر، نسخه جهانی (مدل 2512BPNDAG) تاییدیه FCC آمریکا را دریافت کرد و توانست این ویژگیهای پیشرفته را از همان ابتدا ارائه دهد.
کاربران نسخه جهانی با داشتن بلوتوث ۶.۰ مزایای قابل توجهی را تجربه خواهند کرد. مهمترین پیشرفت، دستیابی به دقت در سطح سانتیمتر برای کلیدهای دیجیتال خودرو است. اگر خودروی شما از این فناوری پشتیبانی کند، گوشی تنها زمانی قفل در را باز میکند که شما واقعاً به صورت فیزیکی نزدیک خودرو باشید. این روش در مقایسه با روشهای قدیمی مبتنی بر RSSI که در فریمور چینی استفاده میشود، امنیت بسیار بالاتری در برابر حملات رله (Relay Attacks) دارد.
در حالی که کاربران چینی باید منتظر تغییرات قانونی و آپدیتهای رگولاتوری بمانند، خریداران نسخه جهانی تمام این قابلیتها را بدون دردسر و مستقیماً از داخل جعبه در اختیار دارند. این ماجرا بار دیگر نشان داد که همیشه تفاوت مشخصات به معنای تفاوت سختافزار نیست و گاهی قوانین کشورها تعیینکننده نهایی امکانات گوشی هوشمند شما هستند. نظر شما چیست؟ آیا امنیت بالاتر کلید دیجیتال خودرو برای شما اهمیت دارد یا بلوتوث ۵.۴ را کافی میدانید؟