حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

سامسونگ هواوی را کنار زد؛ تصاحب ۶۴ درصد سهم بازار گوشی تاشو

نوشته

3 ساعت قبل | بدون دیدگاه | اخبار، سامسونگ، هواوی

سامسونگ در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۵ بار دیگر سکان هدایت بازار جهانی گوشی‌های تاشو را در دست گرفت و هواوی را به رتبه دوم فرستاد. به نظر می‌رسد عرضه سری گلکسی زد فولد ۷ (Galaxy Z Fold 7) و زد فلیپ ۷، نقش اصلی را در بازپس‌گیری جایگاه نخست توسط این غول کره‌ای ایفا کرده و رقابت را برای سایر بازیگران این عرصه دشوار کرده است.

خلاصه خبر در یک نگاه:

🔵 بازگشت سامسونگ به رتبه اول بازار تاشو با ۶۴ درصد سهم بازار
🔵 نقش کلیدی طراحی باریک‌تر گلکسی Z Fold 7 در رشد ۳۲ درصدی فروش
🔵 تداوم حضور هواوی در رتبه دوم با تکیه بر سری میت (Mate)
🔵 رشد خیره‌کننده ۶۷ درصدی ویوو و سقوط ۵۴ درصدی شیائومی
🔵 آمادگی سامسونگ برای رقابت با اپل در سال ۲۰۲۶ با گوشی سه لایه

موسسه تحقیقاتی «کانترپوینت» (Counterpoint) به‌تازگی گزارش بازار جهانی گوشی‌های تاشو برای سه ماهه سوم امسال (Q3 2025) را منتشر کرده است. طبق این آمار، سامسونگ و هواوی به ترتیب رتبه‌های اول و دوم را به خود اختصاص داده‌اند.

سلطه سامسونگ با گلکسی زد فولد ۷

گزارش‌ها نشان می‌دهند که در این دوره، گوشی‌های تاشو کتابی (Book-type) پیشران اصلی فروش بازار بوده‌اند. این موفقیت بیش از هر چیز مدیون عملکرد قدرتمند گلکسی زد فولد ۷ و سری میت هواوی است.

Galaxy Z Fold 7 و Mate X7

Galaxy Z Fold 7 و Mate X7

بر اساس داده‌های منتشر شده، سامسونگ در سه ماهه سوم ۲۰۲۵ موفق به ثبت رشد فروش ۳۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل (YoY) شده است. این شرکت هم‌اکنون با در اختیار داشتن حدود ۶۴ درصد از سهم بازار، در جایگاه نخست قرار دارد.

تحلیلگران، گلکسی Z Fold 7 را عامل اصلی این موفقیت می‌دانند. سامسونگ این دستگاه را با ویژگی‌های بهبودیافته زیر عرضه کرد:

  • فریم بسیار باریک‌تر
  • سخت‌افزار سبک‌تر
  • افزایش دوام لولا
  • کاهش چشمگیر چین‌خوردگی نمایشگر

مجموع این عوامل باعث شد تا استقبال کاربران فراتر از انتظارات اولیه شرکت باشد.

گزارشی از سهم کمپانی‌ها در بازار گوشی‌های تاشو ۲۰۲۵

گزارشی از سهم کمپانی‌ها در بازار گوشی‌های تاشو ۲۰۲۵

نگاه سامسونگ به آینده و گوشی سه لایه

علاوه بر مدل‌های فعلی، مدیر ارشد کانترپوینت در خصوص اولین گوشی هوشمند سه لایه (Tri-fold) سامسونگ اظهار نظر جالبی کرده است. او می‌گوید:

«اولین مدل سه لایه سامسونگ در تیراژ بسیار محدود عرضه می‌شود، اما هدف از آن فروش انبوه نیست. با توجه به تغییرات اساسی دینامیک بازار در سال ۲۰۲۶، به‌ویژه با ورود احتمالی اپل به بخش تاشو، سامسونگ این دستگاه را به عنوان یک طرح آزمایشی برای تثبیت رهبری فناوری خود جای‌گذاری کرده است.»

وضعیت هواوی و سایر رقبا در جدول رده‌بندی

در سوی دیگر میدان، هواوی نیز رشد سالانه ۱۰ درصدی را در فروش گوشی‌های تاشو تجربه می‌کند. این تولیدکننده چینی توانسته ۱۵ درصد از سهم بازار را کسب کند. موسسه تحقیقاتی در این باره می‌گوید:

«هواوی با سری میت خود حرکتی پیوسته را حفظ کرد، در حالی که آنر و ویوو نیز با به‌روزرسانی سبد محصولات تاشو، به پویایی بازار کمک کردند.»

Huawei Mate X7

Huawei Mate X7

جدول تغییرات سهم بازار برندها

در رتبه‌های بعدی، موتورولا با افزایش ۱۶ درصدی در سهم فروش و کسب ۷ درصد از کل بازار، در جایگاه سوم ایستاد. اما همه برندها روزهای خوشی را سپری نمی‌کنند؛ آنر با افت ۳۱ درصدی مواجه شد و تنها ۶ درصد از بازار را در اختیار دارد. شیائومی نیز سقوطی ۵۴ درصدی را تجربه کرد.

در مقابل، برند ویوو (Vivo) که در جایگاه چهارم قرار دارد، با ثبت رشد ۶۷ درصدی در فروش، بیشترین نرخ رشد را در میان تمامی تولیدکنندگان به نام خود ثبت کرد.

برند رتبه بازار وضعیت رشد (YoY)
سامسونگ اول (۶۴٪) ۳۲٪+
هواوی دوم (۱۵٪) ۱۰٪+
موتورولا سوم (۷٪) ۱۶٪+
ویوو چهارم ۶۷٪+ (بیشترین رشد)

جمع‌بندی نهایی

به طور کلی، فروش جهانی گوشی‌های تاشو در سه ماهه سوم امسال با جهشی ۱۴ درصدی همراه بود که سامسونگ و هواوی بیشترین سهم را در این رونق بازار داشته‌اند. به نظر می‌رسد رقابت در سال آینده با ورود احتمالی اپل وارد فاز جدیدی شود. نظر شما درباره آینده این بازار چیست؟ آیا سامسونگ می‌تواند در برابر رقبای چینی و حضور احتمالی اپل، سهم ۶۴ درصدی خود را حفظ کند؟ دیدگاه‌های خود را با ما در میان بگذارید.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
ساحل عطایی