
شرکت OpenAI با معرفی جدیدترین قابلیت ChatGPT به نام «تحقیق خرید» (Shopping Research)، برنامهریزی برای خریدها را آسانتر میکند. این ویژگی جدید که در پاسخ به هرگونه سؤال مرتبط با خرید در ChatGPT فعال میشود، برای تمام کاربران رایگان و پولی در موبایل و وب درحال عرضه است.
اکنون، اگر از ChatGPT درمورد «بهترین تلویزیونها برای محیطهای پرنور» سؤال بپرسید، پاسخ با دکمهای به پایان میرسد که از شما میپرسد آیا میخواهید تحقیق بیشتری انجام دهید. اینجاست که جنبه «مشاور خرید شخصی» وارد عمل میشود. کاربران با پاسخ به یک سری سؤالات و انتخاب اولویتهای خود، گزینهها را فیلتر میکنند. این فیلترها میتوانند براساس قیمت، کاربرد مورد نظر و ویژگیهای دلخواه باشند، مشابه همان منوهای کشویی که در اکثر وبسایتهای خردهفروشی میبینیم.
محصولاتی که این ویژگی پیدا میکند، از طریق وبسایتهای خردهفروشان قابلخریداری هستند، اما OpenAI اعلام کرده که قصد دارد قابلیت «پرداخت فوری» (Instant Checkout) را نیز راهاندازی کند که امکان خرید مستقیم از داخل ChatGPT را با فروشندگان مشارکتکننده فراهم میکند.
البته OpenAI در پست وبلاگ خود خاطرنشان میکند که «تحقیق خرید ممکن است درمورد جزئیات محصول مانند قیمت و موجودی دچار اشتباه شود و ما شما را تشویق میکنیم که برای دریافت دقیقترین جزئیات، از سایت فروشنده بازدید کنید».
بهگفته OpenAI، این ویژگی برپایه یک نسخه از مدل GPT-5 mini ساخته شده که برای وظایف خرید بهینهسازی شده است. توصیههای محصول از «منابع باکیفیت» در اینترنت که حاوی «اطلاعات بهروز مانند قیمت، موجودی، نقد و بررسیها، مشخصات و تصاویر» هستند، استخراج میشوند. این قابلیت همچنین میتواند مکالمات قبلی با ChatGPT و «حافظه» کاربر را درصورت فعال بودن، درنظر بگیرد.
برای کاربران حرفهای (Pro)، محصولات توصیهشده بهصورت پیشدستانه و در قالب «راهنمای خریدار» بر اساس سوابق چت آنها با Pulse (ویژگی خلاصهسازی خودکار ChatGPT) نمایش داده میشود. OpenAI در این باره نوشت: «بهعنوانمثال، اگر درمورد دوچرخههای برقی صحبت کرده باشید، یک کارت Pulse آینده میتواند لوازم جانبی مفیدی را برای شما پیشنهاد دهد».
OpenAI تنها شرکتی نیست که سعی میکند خرید را در داخل محصولات خود تشویق کند. گوگل نیز بهتازگی ویژگیهای خرید مبتنیبر هوش مصنوعی جدیدی را در AI Mode خود منتشر کرده و ایجنت هوش مصنوعی در مرورگر Comet شرکت Perplexity نیز از طرف شما خرید میکند؛ روندی که نگرانی آمازون را برانگیخته است.
بهنظر شما آیا این ابزارهای هوش مصنوعی میتوانند واقعاً فرآیند خرید آنلاین را بهبود بخشند یا فقط به پیچیدگی آن اضافه میکنند؟