حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گوگل دلیل نامگذاری «نانو بنانا» (Nano Banana) را توضیح می‌دهد: چرا مدل تولید تصویر این نام عجیب را گرفت؟

نوشته

2 ساعت قبل | بدون دیدگاه | گوگل، هوش مصنوعی

اگر شما هم کنجکاو بودید که چرا مدل تولید تصویر مبتنی‌بر هوش مصنوعی گوگل به «نانو بنانا» (Nano Banana) نامگذاری شد، راز این ماجرا فاش شده است. تیم سازنده می‌گوید این نام در ابتدا یک عنوان موقتی و بی‌اهمیت بوده، اما اینترنت اجازه نداد که این نام فراموش شود و درنهایت گوگل نیز آن را با آغوش باز پذیرفت.

خلاصه و نکات کلیدی

  • 🔹 یک نام موقتی: «نانو بنانا» یک نام مستعار موقتی بود که برای ثبت ناشناس مدل در یک وب‌سایت بنچمارک استفاده شد.
  • 🔹 وایرال شدن در اینترنت: پس از محبوبیت و وایرال شدن این نام در اینترنت، گوگل تصمیم گرفت آن را به‌صورت عمومی بپذیرد.
  • 🔹 نام رسمی مدل: نام رسمی این مدل درواقع «Gemini 2.5 Flash Image» است.
  • 🔹 راز موفقیت: به‌گفته گوگل، توانایی بالای مدل در بازسازی چهره‌های آشنا، دلیل اصلی محبوبیت گسترده آن بوده است.

این نام عجیب از کجا آمد؟

در آخرین قسمت از پادکست Made by Google، دیوید شارون، مدیر محصول، توضیح می‌دهد که نام رسمی این مدل، Gemini 2.5 Flash Image است. بااین‌حال، زمانی که یکی از مدیران محصول به نام نینا قصد داشت این مدل را به‌صورت ناشناس در وب‌سایت بنچمارک LMArena ثبت کند تا کاربران آن را آزمایش کنند، باید یک برچسب موقت برای آن انتخاب می‌کرد.

در ساعت ۲:۳۰ بامداد، نام «نانو بنانا» به ذهن او خطور کرد. طولی نکشید که این مدل در اینترنت وایرال شد و مردم همچنان از این نام بازیگوشانه استفاده می‌کردند، بنابراین گوگل درنهایت تصمیم گرفت آن را به‌صورت عمومی نیز بپذیرد. شارون اضافه کرد که تیم آن‌ها حتی با قراردادن آیکون‌های موز در داخل اپلیکیشن Gemini، این نام را بیشتر برجسته کرده تا کاربران را به‌سمت محل استفاده از این مدل راهنمایی کند.

نامگذاری نانو بنانا Nano Banana

نامگذاری نانو بنانا Nano Banana

چرا مدل هوش مصنوعی «نانو بنانا» این‌قدر محبوب شد؟

فراتر از نام‌گذاری، شارون می‌گوید که بزرگ‌ترین موفقیت برای او، دیدن این بود که این مدل چقدر خوب می‌تواند یک چهره آشنا را بازسازی کند. به‌گفته او، اینکه شخصیت موجود در تصویر واقعاً شبیه شما باشد، نه یک «پسرعموی دور هوش مصنوعی»، دلیل کلیدی وایرال شدن آن بوده است.

او همچنین به چند ترند اولیه که در سطح جهانی گسترش یافته‌اند، اشاره کرد؛ از پرامپت ۹۰ کلمه‌ای «مجسمه» (figurine) که از تایلند شروع شد گرفته تا کامپوزیت‌های به سبک پولاروید و بازسازی عکس‌های خانوادگی قدیمی.

ایمنی و شفافیت در تصاویر هوش مصنوعی

شارون به جنبه‌های ایمنی تولید تصاویر هوش مصنوعی نیز پرداخت و توضیح داد که تصاویر خروجی از Gemini شامل یک واترمارک قابل‌مشاهده و یک نشانگر نامرئی SynthID هستند تا ماهیت تولیدشده توسط هوش مصنوعی آن‌ها مشخص باشد.

چگونه با نانو بنانا شروع کنیم؟

برای کسانی که برای اولین بار «نانو بنانا» را امتحان می‌کنند، شارون پیشنهاد می‌کند که ساده شروع کنند. در داخل اپلیکیشن Gemini، شما قالب‌های آماده‌ای مانند همان پرامپت ویروسی «مجسمه» را پیدا خواهید کرد. کافی است یک عکس آپلود کنید و ببینید چگونه خودتان را به یک شکل جدید تبدیل می‌کنید. از آنجا به بعد، می‌توانید با لباس‌ها، مکان‌ها یا دهه‌های جدید به آزمایش ادامه دهید.

شما هم از این ویرایشگر تصویر استفاده کرده‌اید؟ جالب‌ترین تصویری که با آن ساخته‌اید چه بوده است؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی