
برای حرفهایهایی که با تصاویر و ویدیوها کار میکنند، دانستن رنگهای دقیقی که با آنها سروکار دارند، حیاتی است. نگاه چشمی همیشه کافی نیست، زیرا بسیاری از مشاغل به بازتولید دقیق رنگ نیاز دارند. بههمیندلیل است که کدهای هگزادسیمال اغلب برای نمایش رنگها استفاده میشوند و راهی استاندارد برای تکرار دقیق آنها در نرمافزارهای مختلف فراهم میکنند. درحالیکه اکثر اپلیکیشنهای حرفهای و مرورگرهای وب دارای انتخابگرهای رنگ داخلی هستند، اندروید درحالحاضر فاقد این ویژگی است. بااینحال، این وضعیت ممکن است با انتشار اندروید ۱۷ بههمراه انتخابگر رنگ جدید در سال آینده تغییر کند.
با بررسی بیلد جدید Android Canary 2510 که گوگل هفته جاری منتشر کرد، یک اپلیکیشن سیستمی جدید به نام «EyeDropper» (قطرهچکان) کشف شد. این یک اپلیکیشن کوچک و ساده با یک هدف واحد است: ارائه یک API عمومی برای سایر اپلیکیشنهای اندروید جهت پیادهسازی انتخابگر رنگ.
این راهحل بومی جدید به این معناست که توسعهدهندگان دیگر نیازی به ساخت انتخابگرهای رنگ درونبرنامهای خود یا وارد کردن کتابخانههای شخص ثالث نخواهند داشت که این امر توسعه را سادهتر میکند، در زمان صرفهجویی کرده و اندازهی فایل اپلیکیشنهای آنها را کمی کاهش میدهد.
این API با ارسال یک Intent خاص (android.intent.action.OPEN_EYE_DROPPER)، پیامی که درخواستی را از یک اپلیکیشن دیگر مطرح میکند، توسط یک اپلیکیشن به اپلیکیشن EyeDropper کار میکند. در پاسخ، EyeDropper یک فعالیت را با تصویری از صفحهنمایش فعلی و یک انتخابگر که کاربر میتواند آن را برای انتخاب رنگ موردنظر خود جابجا کند، راهاندازی میکند. بهعنوانمثال، یک اپلیکیشن ویرایشگر عکس میتواند از این API استفاده کند تا به کاربر اجازه دهد مقدار دقیق رنگ یک پیکسل خاص در یک تصویر را بازیابی کند.
در دموی منتشرشده از این قابلیت، میتوان دید که به شما اجازه میدهد یک نشانگر را روی یک تصویر ثابت از صفحهنمایش جابجا کنید. یک پنجره بزرگنماییشده در بالای نشانگر، پیکسل دقیقی را که درحال انتخاب است نشان میدهد و میتوانید از دکمههای جهتنمای روی صفحهنمایش برای تنظیمات دقیق و تک پیکسلی استفاده کنید. پس از اتمام کار، روی دکمه «Apply» ضربه میزنید تا به اپلیکیشنی که EyeDropper را فراخوانی کرده بود، بازگردید.
بااینحال، شما مقدار رنگ را در دمو نخواهید دید. ازآنجاییکه اپلیکیشن بهصورت دستی فراخوانی شده بود، اپلیکیشن فراخوانیکنندهای برای دریافت کد رنگ وجود نداشت؛ در حالت عادی، کد رنگ مستقیماً به اپلیکیشنی که درخواست را ارسال کرده بود، بازگردانده میشود.
گوگل بهوضوح پروژه «اندروید روی کامپیوترها» (Android on PCs) خود را با این اپلیکیشن در ذهن داشته است، زیرا نهتنها عملکردهایی از نسخه دسکتاپ کروم را پیادهسازی میکند، بلکه دستگاههای اندرویدی با صفحهنمایش بزرگ را نیز درنظر میگیرد.
بهعنوانمثال، هنگام راهاندازی، اپلیکیشن لوازم جانبی متصل را بررسی میکند تا حالت عملکرد خود را تعیین کند. اگر ماوس و کیبورد را تشخیص دهد، یک محیط دسکتاپ را فرض کرده و منطق مدیریت چندین نمایشگر را فعال میکند. در غیر این صورت، بهطور پیشفرض به رابط کاربری صفحهلمسی بازمیگردد.
اگرچه اپلیکیشن EyeDropper را در آخرین نسخه Android Canary مشاهده شده، اما انتظار نداریم که در بهروزرسانیهای Android 16 QPR2 یا QPR3 ظاهر شود. این ویژگی به یک API جدید برای اپلیکیشنها نیاز دارد و پنجره افزودن APIهای جدید در اندروید ۱۶ بسته شده است.
اندروید ۱۶ QPR2 در ماه گذشته (سپتامبر ۲۰۲۵) به پایداری پلتفرم رسید و QPR3 نیز APIهای جدیدی را معرفی نخواهد کرد، بنابراین اولین زمانی که احتمالاً این ویژگی را خواهیم دید، در اندروید ۱۷ (Android 17) در سال آینده میلادی (۲۰۲۶) خواهد بود.
درحالیکه گوگل بهطور بالقوه میتواند این قابلیت را از طریق یک بهروزرسانی سیستم گوگل پلی (Google Play System Update) به دستگاههای موجود بیاورد، درحالحاضر هیچ نشانهای مبنی بر اینکه قصد انجام این کار را دارد، وجود ندارد.
بهنظر شما، آیا افزودن قابلیت انتخابگر رنگ بومی، یک ویژگی کاربردی و ضروری برای اندروید است یا یک قابلیت جزئی محسوب میشود؟