یک دهه و نیم پیش، اپل از iPhone 4 با فریم فولاد ضدزنگ رونمایی کرد، اما زیبایی بیرقیب آن تحتالشعاع مشکلی قرار گرفت که در تاریخ فناوری با نام «Antennagate» جاودانه شد. اکنون، ۱۵ سال پس از عرضه آیفون ۴، یک مهندس نرمافزار کشف کرده که اپل چگونه مشکل بزرگ آنتن این گوشی افسانهای را حل کرده است: با استفاده از تنها ۲۰ بایت کد.
یک مهندس نرمافزار به نام سم هنری گلد (Sam Henri Gold) در شبکه اجتماعی X، راهحل این مشکل را کشف کرد. او با مقایسه کدهای نسخه اصلی iOS در آن زمان با بهروزرسانی بعدی، متوجه شد که مشکل اصلی در کد نبوده، بلکه در یک جدول جستجو (lookup table) قرار داشته است.
هنگام تبدیل بایتها به مقادیر قدرت سیگنال (dBm)، سم متوجه شد که اپل نتایج را بیش از حد خوشبینانه تنظیم کرده بود تا در اکثر مواقع، کاربران بین ۴ تا ۵ خط آنتن را در آیفون ۴ خود ببینند. بااینحال، هنگامی که گوشی به روش خاصی در دست گرفته میشد، افت سیگنال بسیار شدید بهنظر میرسید و باعث سقوط ناگهانی تعداد خطوط آنتن میشد. در بهروزرسانی بعدی، این مقادیر واقعیتر شدند. بر اساس یافتههای سم، بهنظر میرسد که اپل در تمام این مدت درمورد نرمافزاری بودن بخشی از مشکل، درست میگفته است.
زمانی که کاربران متوجه شدند با گرفتن آیفون ۴ به شیوهای خاص، آنتندهی دستگاه بهشدت کاهش مییابد، جنجال بزرگی بهپا شد. در آن زمان، استیو جابز به شکلی مشهور پیشنهاد کرد که مردم گوشی را اشتباه در دست میگیرند. اپل در آن زمان در بیانیهای یافتههای خود را اینگونه خلاصه کرد:
پس از بررسی، ما با شگفتی دریافتیم که فرمولی که برای محاسبه تعداد خطوط آنتن برای نمایش استفاده میکنیم، کاملاً اشتباه است. فرمول ما در بسیاری از موارد، به اشتباه ۲ خط بیشتر از آنچه باید برای یک قدرت سیگنال معین نمایش میدهد… افت زیاد خطوط آنتن به این دلیل است که خطوط بالای آنها از ابتدا واقعی نبودهاند.
برای جبران این جنجال، اپل به صاحبان آیفون ۴ یک برنامه بامپر یا قاب رایگان ارائه داد. این شرکت ۱۷۵ میلیون دلار را برای حلوفصل دادخواست گروهی مرتبط با این موضوع کنار گذاشت. پس از آن، اپل با بازمهندسی آیفون 4S، از بروز مجدد این مشکل جلوگیری کرد.
با روشن شدن این موضوع پس از ۱۵ سال، آیا دیدگاه شما نسبتبه مدیریت بحران اپل در ماجرای Antennagate تغییر میکند؟