پردازنده جدید Panther Lake مهمترین تراشهای بهشمار میرود که اینتل در سالهای اخیر ساخته است. این همان چیپستی است که به جهان خواهد گفت آیا یک اینتل کوچکتر و متمرکزتر همچنان میتواند با رقبایی مانند اپل، AMD و کوالکام رقابت کند یا حتی آنها را شکست دهد. این همچنین اولین پردازنده مبتنیبر فرآیند 18A اینتل است؛ همان فرآیندی که پت گلسینجر، مدیرعامل سابق اینتل، ادعا کرده بود اوضاع را سروسامان خواهد داد.
این پردازنده که در اواخر سال ۲۰۲۵ و اوایل ۲۰۲۶ از راه میرسد، مسئولیت سنگینی بر دوش دارد. ایده اصلی پشت آن، ارائه عمر باتری بیشتر، عملکرد بالاتر، گرافیک گیمینگ بهتر و قیمت مناسبتر است. این بار، اینتل سه نسخه مختلف از این تراشه را ساخته تا بتواند هم جایگزین تراشههای سبکوزن Lunar Lake و هم تراشههای سنگینتر Arrow Lake-H شود که درحالحاضر در لپتاپهای قدرتمند یافت میشوند.
استیون رابینسون، معمار ارشد پردازندههای اینتل میگوید: «در نسل گذشته ما شما را با یک دوراهی مواجه کردیم. میتوانستید یک Lunar Lake بخرید و عمر باتری فوقالعادهای داشته باشید… یا میتوانستید Arrow Lake را بخرید که توان عملیاتی بیشتری داشت.» او میگوید که اکنون اینتل در تلاش است تا این دوراهی را حل کند.
اگرچه Panther Lake حافظه داخلی روی تراشه را که به بهرهوری Lunar Lake کمک میکرد، کنار گذاشته است، اما اینتل ادعا میکند که در کل تراشه تا ۱۰ درصد مصرف انرژی کمتری نسبت به Lunar Lake خواهید دید. این باید بهمعنای عمر باتری بهتر از Lunar Lake در کاربردهای واقعی، از جمله مایکروسافت Teams، باشد.
با بررسی پردازشهای تئوری، این پردازندهها حتی چشمگیرتر نیز بهنظر میرسند. هستههای عملکردی (P-cores) جدید اینتل با نام Cougar Cove و هستههای بهرهوری (E-cores) با نام Darkmont، روی فرآیند 18A، به اینتل اجازه میدهند تا ادعاهای زیر را مطرح کند:
نسخه ردهبالای Panther Lake با ۱۲ هسته گرافیکی Xe3 حتی میتواند در دستگاههای دستی مانند MSI Claw 8 نیز قرار گیرد. این تراشه بهلطف قابلیت جدید «Intelligent Bias Control v3»، عملکرد پایدارتری خواهد داشت. این قابلیت «اشارههایی» به ویندوز ارسال میکند تا وظایف گیمینگ را به هستههای E منتقل کند تا سیستم بتواند آن قدرت اضافی را به گرافیک اختصاص دهد.
علاوهبر این، اینتل اکنون مانند مایکروسافت و ولو، درحال پیشکامپایل کردن شیدرهای بازی و ذخیره آنها در فضای ابری است تا شما بتوانید آنها را برای کاهش لگ و پرش در حین بازی، بهطور خودکار دانلود کنید.
اینتل این پردازنده را در سه نسخه اصلی عرضه خواهد کرد. شما متوجه خواهید شد که نسخههای پایینرده تنها دو نوع هسته CPU دارند؛ نسخههای ردهبالا از سریعترین حافظهها پشتیبانی میکنند؛ با افزودن هشت هسته اضافی Xe3، هشت مسیر PCIe را از دست میدهید؛ و اینتل هنوز تاندربولت ۵ را روی کنترلر ادغام نکرده و تنها تاندربولت ۴ بهصورت یکپارچه وجود دارد. نکته جالب دیگر این است که این تراشهها کاملاً بر روی فرآیندهای تولیدی خود اینتل ساخته نمیشوند. تنها تایل محاسباتی روی Intel 18A ساخته شده، درحالیکه تایل کنترلر پلتفرم و نسخه ۱۲ هستهای پردازنده گرافیکی Xe3 بهصورت خارجی تولید میشوند.
ویژگی | نسخه پایه | نسخه میانی | نسخه ردهبالا |
---|---|---|---|
هستههای CPU | ۸ هسته (۴P + ۴E) | ۱۶ هسته (۴P + ۸E + ۴LP-E) | ۱۶ هسته (۴P + ۸E + ۴LP-E) |
هستههای GPU | ۴ هسته Xe3 | ۴ هسته Xe3 | ۱۲ هسته Xe3 |
واحدهای رهگیری پرتو | ۴ | ۴ | ۱۲ |
پشتیبانی از حافظه | LPDDR5x-7500 | LPDDR5x-7500 | LPDDR5x-8533 / LPCAMM-8533 |
مسیرهای PCIe Gen5 | ۸ | ۸ | ۰ |
تاندربولت یکپارچه | تاندربولت ۴ |
اینتل پیش از این وعده داده بود که اولین SKU از Panther Lake اواخر امسال عرضه خواهد شد و قطعات اضافی در نیمه اول سال ۲۰۲۶ از راه میرسند. این شرکت میگوید Panther Lake «هماکنون درحال تولید است» و کارخانه Fab 52 آن در آریزونا «کاملاً عملیاتی است و قرار است اواخر امسال به تولید انبوه با استفاده از Intel 18A برسد.»
بهنظر شما، آیا این معماری یکپارچه جدید اینتل که هم بر بهرهوری و هم بر عملکرد بالا تمرکز دارد، میتواند سرانجام این شرکت را به جایگاه رقابتی قدرتمندی دربرابر اپل و AMD بازگرداند؟