طراحی شیشه مایع یا Liquid Glass اپل با iOS 26 معرفی شد. هرچند این طراحی چیزی فراتر از چند آیکون شیشهای است و افکت HDR انیمیشنها واقعا چشمنواز هستند اما فعلا چند برند و پلتفرم دیگر از جمله آنر (Transparency mode در magicOS 10)، شیائومی (المانهای شیشهای اندک در HyperOS 3) و حتی یوتوب (طراحی جدید شیشه ای در یوتوب) همین حالا یک طراحی شیشهای مشابه را ارائه کردهاند. با این حال رقیب قدیمی اپل یعنی سامسونگ هنوز حرکتی انجام نداده است. با انتشار یک پوستر رسمی، گمانهزنی میشود که افکت Liquid Glass و آیکون سهبعدی سامسونگ به این صورت خواهد بود.
🔴 همچنین بخوانید: لیست دستگاههای دریافتکننده آپدیت One UI 8.5 سامسونگ منتشر شد: آیا گوشی شما در لیست است؟
سامسونگ با به نمایش گذاشتن افکت شیشه مایع و آیکون سهبعدی در یک پوستر تبلیغاتی رسمی، به شایعات در مورد تغییرات بزرگ در رابط کاربری خود دامن زده است. این اقدام میتواند سیگنالی باشد مبنی بر اینکه این شرکت قصد دارد فلسفه طراحی مشابهی را که توسط اپل در آپدیت نرمافزاری iOS 26 در سال ۲۰۲۵ معرفی شد، اتخاذ کند.
اخیراً، سامسونگ مکزیک مقالهای را برای تبلیغ اپلیکیشن Samsung Shop منتشر کرد. تصویر تبلیغاتی این پست، آیکون اپلیکیشن Samsung Shop را در یک طراحی سهبعدی که با رابط کاربری شیشه مایع ترکیب شده، به رخ میکشد. این طراحی عملاً همان ظاهری را دارد که در طراحی Liquid Glass اپل دیده بودیم.
🔴 همچنین بخوانید: آیکون های ۳ بعدی سامسونگ در One UI 8.5
این لزوماً به این معنا نیست که رابط کاربری شیشه مایع و آیکونهای سهبعدی برای گوشیهای سامسونگ تأیید شدهاند. این اقدام میتواند بخشی از یک استراتژی برای کنایه زدن به رابط کاربری اپل از طریق آوردن اجزای مشابه به تصاویر تبلیغاتی باشد.
در گذشته نیز، سامسونگ رابط کاربری کاملاً جدیدی را برای وبسایت رسمی خود ارائه کرد. وبسایت خرید این شرکت طراحی قدیمی و ساده خود را با مجموعهای پرجنبوجوش جایگزین کرد که از طراحی شیشه مات و اجزای پویا بهره میبرد.
گزارشهای غیررسمی اخیر نشان میدهند که One UI 8.5 تغییرات بصری قابل توجهی را به همراه خواهد داشت.
اطلاعات فاش شده حاکی از آن است که One UI 8.5 میتواند آیکونهای اپلیکیشن سهبعدی را معرفی کند. این نسخههای جدید جایگزین آیکونهای تختی خواهند شد که سامسونگ سالها از آنها استفاده کرده است. این آیکونها ممکن است یک افکت سایه برای نمایش ظاهری سهبعدی اضافه کنند.
استفاده از رابط کاربری شیشه مایع (Liquid Glass) در آینده نزدیک برای One UI کمتر محتمل به نظر میرسد. بعید است که سامسونگ بلافاصله پس از عرضه iOS 26، رویکرد اپل را مستقیماً کپی کند. این انتقال میتواند به تدریج صورت گیرد و با رابط کاربری شیشه مات (Frosted Glass) در One UI 8.5 آغاز شود.
سامسونگ در حال آزمایش تغییرات بزرگی در نسخه بعدی One UI است. نوار ناوبری و هدرها با منوهای شناور جایگزین خواهند شد. شخصیسازی به اوج خود خواهد رسید و یک تجربه کاربری بسیار قابل تنظیم را در One UI باز خواهد کرد.
نظر شما چیست؟ فکر میکنید که کاربران با این بهروزرسانی جدید طراحی رابط کاربری سامسونگ خوشحال باشند؟