شیائومی با یک رونمایی غافلگیرکننده، موج بزرگی در بازار ژاپن ایجاد کرده است. این شرکت بهتازگی یک کنفرانس مطبوعاتی در آکیهابارا، توکیو، برگزار کرد تا از خودروی الکتریکی فوقپیشرفته خود، شیائومی SU7 اولترا، رونمایی کند. این اقدام، گام بزرگی برای شیائومی در راستای تحقق جاهطلبیهای خودروسازی خود در یک کشور جدید محسوب میشود.
در این رویداد، ژنگ یان، معاون شرکت فناوری شیائومی ژاپن، تأیید کرد که بازار ژاپن از استراتژی فروش مشابه چین پیروی خواهد کرد؛ یعنی خودروهای الکتریکی در فروشگاههای تلفن همراه خود شیائومی به فروش خواهند رسید. این یک حرکت نوآورانه است که دنیای لوازم الکترونیکی مصرفی و خودروهای الکتریکی را به روشی که کمتر شرکتی امتحان کرده، با هم ترکیب میکند. اگرچه هنوز تاریخ عرضه مشخصی برای SU7 اولترا در ژاپن اعلام نشده، این استراتژی نشاندهنده تعهد شیائومی به یک تجربه خردهفروشی یکپارچه است.
در کنار خودرو در اندازه کامل، شیائومی از یک سری مدلهای دایکست (Die-cast) ۱:۱۸ از سری SU7 نیز رونمایی کرد. مدل SU7 اولترا با قیمت ۱۶,۸۰۰ ین (حدود ۱۱۲ دلار) و مدل استاندارد SU7 با قیمت ۱۴,۸۰۰ ین (حدود ۹۸ دلار) به فروش میرسد.
حضور شیائومی در ژاپن بهطور پیوسته درحال رشد است. این شرکت اولین فروشگاه شیائومی خود را در تاریخ ۲۲ مارس امسال (۳ فروردین) در شهر سایتاما افتتاح کرد. برنامههای توسعه این شرکت در ژاپن به شرح زیر است:
این استراتژی با اعلامیه لو ویبینگ، رئیس گروه شیائومی، مبنیبر برنامه این شرکت برای افتتاح ۱۰,۰۰۰ فروشگاه Mi در سراسر جهان طی پنج سال آینده، همسو است. علاوهبر این، ماه گذشته فاش شد که بخش خودروسازی شیائومی قصد دارد در سال ۲۰۲۷ بهطور رسمی وارد بازار خودروهای الکتریکی اروپا شود.
بهنظر شما، آیا استراتژی فروش خودرو در فروشگاههای لوازم الکترونیکی میتواند موفق باشد و توسط دیگر شرکتهای فناوری که وارد صنعت خودروسازی میشوند نیز تکرار شود؟