حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کالبدشکافی آیفون ایر نشان می‌دهد اپل چگونه این گوشی را تا این حد باریک ساخته است

نوشته

4 ساعت قبل | بدون دیدگاه | اپل

وب‌سایت تخصصی تعمیرات iFixit به‌تازگی در یکی از کالبدشکافی های سنتی خود به‌سراغ آیفون ایر رفته است؛ باریک‌ترین آیفون اپل تا به امروز و اولین بازطراحی بزرگ در سری آیفون طی چند سال اخیر.

خلاصه و نکات کلیدی

  • 🔹 کالبدشکافی iFixit نشان می‌دهد آیفون ایر با وجود ضخامت بسیار کم، به‌لطف طراحی هوشمندانه، تعمیرپذیری بالایی دارد و امتیاز ۷ از ۱۰ را کسب کرده است.
  • 🔹 اپل برای دستیابی به ضخامت ۵.۶ میلی‌متری، برد منطقی دستگاه را تا حدی درون برآمدگی دوربین قرار داده است.
  • 🔹 این اولین آیفونی است که به سه تراشه اختصاصی اپل مجهز شده: A19 Pro، تراشه شبکه N1 و مودم 5G مدل C1X.
  • 🔹 تأیید شد که پک باتری مگ‌سیف جدید دقیقاً از همان باتری به‌کاررفته در خود آیفون ایر استفاده می‌کند.

راز طراحی باریک آیفون ایر: مهندسی داخلی هوشمندانه

اپل برای جا دادن تمام قطعات لازم در یک فریم ۵.۶ میلی‌متری، یک «فلات دوربین» طراحی کرده است. برد منطقی (logic board) آیفون ایر تا حدی در داخل برآمدگی دوربین قرار گرفته که این کار فضایی را برای یک باتری بزرگ با پوشش فلزی فراهم می‌کند. موقعیت برد منطقی همچنین تضمین می‌کند که اگر آیفون ایر خم شود، این قطعه از فشار خمشی محافظت می‌شود، هرچند تست‌های متعدد نشان داده‌اند که فریم تیتانیومی این دستگاه تقریباً در برابر خم شدن مقاوم است.

بااین‌حال، iFixit فریم خالی آیفون ایر را بدون هیچ‌یک از قطعات داخلی آزمایش کرد و متوجه شد که به اندازه نسخه کامل، بادوام نیست. فریم به‌راحتی خم شد، زیرا در نقاطی که اپل برای جلوگیری از تداخل سیگنال سلولار، شکاف‌های پلاستیکی اضافه کرده، نقاط ضعف وجود دارد.

کالبدشکافی آیفون ایر

کالبدشکافی آیفون ایر

امتیاز تعمیرپذیری ۷ از ۱۰: آسان‌تر از آنچه فکر می‌کنید

با وجود طراحی باریک، تعمیر آیفون ایر آسان‌تر از چیزی است که به‌نظر می‌رسد. iFixit یک امتیاز تعمیرپذیری موقت ۷ از ۱۰ را به این دستگاه داده است. دلایل این امتیاز خوب عبارت‌اند از:

  • دسترسی آسان به قطعات: شاسی باریک باعث می‌شود قطعات زیر لایه‌های متعدد پنهان نشوند.
  • جداسازی ساده نمایشگر: اپل از یک نمایشگر و شیشه پشتی با اتصال گیره‌ای استفاده کرده که جداسازی آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.
  • باتری با جداسازی نوآورانه: برای باتری از چسبی استفاده شده که می‌توان آن را با اعمال جریان الکتریکی ولتاژ پایین شل کرد؛ طراحی‌ای که سال گذشته با آیفون ۱۶ معرفی شد.
  • پورت USB-C ماژولار: این پورت که با چاپ سه‌بعدی از آلیاژ تیتانیوم ساخته شده، اگرچه با چسب در جای خود محکم شده، اما ماژولار است و در صورت نیاز قابل تعویض است.

همچنین تلاش‌های اپل برای انتشار قطعات یدکی و راهنماهای تعمیر و کاهش محدودیت‌های نرم‌افزاری در جفت‌سازی قطعات، به بهبود امتیاز تعمیرپذیری آیفون‌ها کمک کرده است.

یافته‌های جالب: از باتری یکسان با مگ‌سیف تا تراشه‌های اختصاصی

باتری پک مگ‌سیف

کالبدشکافی تأیید کرد که اپل دقیقاً از همان باتری ۱۲.۲۶ وات‌ساعتی آیفون ایر در داخل پک باتری مگ‌سیف (MagSafe Battery) جدید نیز استفاده کرده است. این باتری‌ها کاملاً قابل‌تعویض هستند.

تراشه‌های اختصاصی اپل

آیفون ایر اولین آیفونی است که به تعداد زیادی تراشه اختصاصی طراحی‌شده توسط اپل مجهز شده است. برد منطقی آن شامل تراشه‌های زیر است:

  • تراشه A19 پرو
  • تراشه شبکه N1
  • مودم 5G مدل C1X (جایگزین مودم کوالکام)

اگرچه سایر مدل‌های آیفون ۱۷ نیز دارای تراشه‌های A19 و N1 هستند، اما مودم C1X به‌صورت انحصاری در آیفون ایر به کار رفته است.

با توجه به یافته‌های iFixit، آیا شما طراحی فوق‌باریک آیفون ایر را با وجود پیچیدگی‌های مهندسی و نقاط ضعف بالقوه در فریم، یک دستاورد مثبت برای اپل می‌دانید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی