در رویداد Made on YouTube 2025، یوتیوب از مجموعهای از بهروزرسانیها با هدف شکل دادن به دهه آینده خلق، اتصال و کسبوکار رونمایی کرد. در این رویداد، نیل موهان، مدیرعامل یوتیوب، هوش مصنوعی را بهعنوان مرحله بعدی در توانمندسازی خلاقیت معرفی کرد.
نیل موهان تأکید کرد که قدرت در دستان تولیدکنندگان محتوا باقی خواهد ماند:
«هیچ استودیو، شبکه، شرکت فناوری یا ابزار هوش مصنوعی مالک آینده سرگرمی نخواهد بود. این قدرت متعلق به تولیدکنندگان محتوا است.»
او همچنین فاش کرد که یوتیوب در چهار سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به تولیدکنندگان محتوا، هنرمندان و شرکتهای رسانهای در سراسر جهان پرداخت کرده است. برای ادامه این مسیر، یوتیوب در حال تعاملیتر کردن Shorts با مدل Veo 3 Fast از گوگل دیپمایند است. تولیدکنندگان محتوا اکنون میتوانند بدون هیچ هزینهای پسزمینه یا کلیپهای کوتاه همراه با صدا تولید کنند. سایر ویژگیهای هوش مصنوعی عبارتاند از:
یوتیوب استودیو (YouTube Studio) درحال تبدیل شدن به یک مرکز خلاقیت گستردهتر است. یک ابزار محاورهای به نام Ask Studio به تولیدکنندگان محتوا بینشهایی برای بهینهسازی استراتژی محتوایشان میدهد، درحالیکه قابلیت تست A/B عناوین، بهروزرسانیهای تب Inspiration و بهبود دوبله خودکار به سادهسازی گردش کار کمک میکند.
تولیدکنندگان محتوا همچنین امکان همکاری مستقیم در استودیو را بهدست خواهند آورد و یوتیوب درحال گسترش ابزار تشخیص چهره مشابه (likeness detection) خود در نسخه بتای عمومی است که به تولیدکنندگان عضو برنامه پارتنر اجازه میدهد ویدیوهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی با استفاده از چهره آنها را شناسایی و مدیریت کنند.
پخش زنده همچنان یک عامل کلیدی تعامل است و در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۵، بیش از ۳۰٪ از بینندگان یوتیوب که وارد حساب کاربری خود شده بودند، روزانه پخش زنده تماشا میکردند. یوتیوب درحال ارائه بزرگترین بهروزرسانی پخش زنده خود با ابزارهایی برای موارد زیر است:
پادکستها نیز ابزارهای جدیدی دریافت میکنند. تولیدکنندگان محتوا میتوانند از قسمتهای کامل، Shorts و کلیپ تهیه کنند، درحالیکه مدل Veo به پادکستسازان بدون منابع ویدیویی کمک میکند تا مستقیماً از فایلهای صوتی، ویدیوی قابلسفارشیسازی تولید کنند.
ارتباط هنرمند و طرفدار
در یوتیوب موزیک (YouTube Music)، گزینههای جدیدی مانند شمارش معکوس و پیشذخیره (pre-save) به طرفداران کمک میکند تا با آثار در شرف انتشار تعامل داشته باشند. فراتر از موسیقی، تولیدکنندگان محتوا اکنون میتوانند مزایای انحصاری مانند ویدیوهای تشکر، محتوای پشت صحنه و کالاهای ویژه را به برترین حامیان خود ارائه دهند.
فرصتهای برند و خرید
برای سادهسازی همکاریها، یوتیوب بهروزرسانیهایی را برای قراردادهای برند (brand deals) معرفی میکند، از جمله قابلیت افزودن لینک مستقیم به سایتهای برند در شورتز. درهمینحال، بخش خرید یوتیوب (YouTube Shopping) درحال گسترش به بازارها و فروشندگان بیشتری است و هوش مصنوعی با برچسبگذاری خودکار محصولات، به تولیدکنندگان محتوا کمک میکند تا ویژگیهای خرید را راحتتر در محتوای خود ادغام کنند.
بیشتر ویژگیهای جدید معرفیشده در رویداد Made on YouTube 2025 در ادامه سال ۲۰۲۵ و اوایل ۲۰۲۶ عرضه خواهند شد.
بهنظر شما کدامیک از این ابزارهای جدید، بهخصوص مبتنیبر هوش مصنوعی، بیشترین تأثیر را بر آینده تولید محتوا در یوتیوب خواهد گذاشت؟