حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

یوتیوب با هوش مصنوعی آینده تولید محتوا را متحول می‌کند: از ویدیوهای خودکار تا ابزارهای جدید استودیو

نوشته

5 ساعت قبل | بدون دیدگاه | اپلیکیشن، هوش مصنوعی

در رویداد Made on YouTube 2025، یوتیوب از مجموعه‌ای از به‌روزرسانی‌ها با هدف شکل دادن به دهه آینده خلق، اتصال و کسب‌وکار رونمایی کرد. در این رویداد، نیل موهان، مدیرعامل یوتیوب، هوش مصنوعی را به‌عنوان مرحله بعدی در توانمندسازی خلاقیت معرفی کرد.

خلاصه و نکات کلیدی

  • 🔹 یوتیوب از ابزارهای هوش مصنوعی جدیدی مانند Veo 3 Fast برای ساخت ویدیو، پس‌زمینه و موسیقی در شورتز رونمایی کرد.
  • 🔹 یوتیوب استودیو با ابزارهایی مانند Ask Studio، تست A/B عناوین و ابزار تشخیص چهره به یک هاب خلاقیت جامع تبدیل می‌شود.
  • 🔹 بزرگ‌ترین به‌روزرسانی پخش زنده و ابزارهای جدید برای پادکست‌ها، از جمله ساخت ویدیو از فایل صوتی، در راه است.
  • 🔹 یوتیوب با پرداخت ۱۰۰ میلیارد دلار در چهار سال گذشته به تولیدکنندگان محتوا، ابزارهای جدیدی برای کسب درآمد و فروش محصول ارائه می‌دهد.

خلاقیت مبتنی‌بر هوش مصنوعی برای Shorts و فراتر از آن

نیل موهان تأکید کرد که قدرت در دستان تولیدکنندگان محتوا باقی خواهد ماند:

«هیچ استودیو، شبکه، شرکت فناوری یا ابزار هوش مصنوعی مالک آینده سرگرمی نخواهد بود. این قدرت متعلق به تولیدکنندگان محتوا است.»

او همچنین فاش کرد که یوتیوب در چهار سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به تولیدکنندگان محتوا، هنرمندان و شرکت‌های رسانه‌ای در سراسر جهان پرداخت کرده است. برای ادامه این مسیر، یوتیوب در حال تعاملی‌تر کردن Shorts با مدل Veo 3 Fast از گوگل دیپ‌مایند است. تولیدکنندگان محتوا اکنون می‌توانند بدون هیچ هزینه‌ای پس‌زمینه یا کلیپ‌های کوتاه همراه با صدا تولید کنند. سایر ویژگی‌های هوش مصنوعی عبارت‌اند از:

  • ابزارهای حرکت و تغییر سبک: برای تنظیم ظاهر و حس ویدیو.
  • افزودن اشیاء به صحنه: برای سفارشی‌سازی صحنه‌ها.
  • ویرایش با هوش مصنوعی: که فیلم خام را به یک پیش‌نویس ویدیویی تبدیل می‌کند.
  • تبدیل گفتار به آهنگ: که دیالوگ‌ها را به موسیقی متن تبدیل می‌کند.
هوش مصنوعی یوتیوب

هوش مصنوعی یوتیوب

تحول یوتیوب استودیو به یک مرکز خلاقیت جامع

یوتیوب استودیو (YouTube Studio) درحال تبدیل شدن به یک مرکز خلاقیت گسترده‌تر است. یک ابزار محاوره‌ای به نام Ask Studio به تولیدکنندگان محتوا بینش‌هایی برای بهینه‌سازی استراتژی محتوایشان می‌دهد، درحالی‌که قابلیت تست A/B عناوین، به‌روزرسانی‌های تب Inspiration و بهبود دوبله خودکار به ساده‌سازی گردش کار کمک می‌کند.

تولیدکنندگان محتوا همچنین امکان همکاری مستقیم در استودیو را به‌دست خواهند آورد و یوتیوب درحال گسترش ابزار تشخیص چهره مشابه (likeness detection) خود در نسخه بتای عمومی است که به تولیدکنندگان عضو برنامه پارتنر اجازه می‌دهد ویدیوهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی با استفاده از چهره آن‌ها را شناسایی و مدیریت کنند.

بازآفرینی فرمت‌های پخش زنده و پادکست

پخش زنده همچنان یک عامل کلیدی تعامل است و در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۵، بیش از ۳۰٪ از بینندگان یوتیوب که وارد حساب کاربری خود شده بودند، روزانه پخش زنده تماشا می‌کردند. یوتیوب درحال ارائه بزرگ‌ترین به‌روزرسانی پخش زنده خود با ابزارهایی برای موارد زیر است:

  • تعمیق تعامل طرفداران
  • گسترش دسترسی به مخاطبان جدید
  • بهبود گزینه‌های کسب درآمد

پادکست‌ها نیز ابزارهای جدیدی دریافت می‌کنند. تولیدکنندگان محتوا می‌توانند از قسمت‌های کامل، Shorts و کلیپ تهیه کنند، درحالی‌که مدل Veo به پادکست‌سازان بدون منابع ویدیویی کمک می‌کند تا مستقیماً از فایل‌های صوتی، ویدیوی قابل‌سفارشی‌سازی تولید کنند.

تقویت ارتباط با مخاطبان و فرصت‌های تجاری جدید

ارتباط هنرمند و طرفدار

در یوتیوب موزیک (YouTube Music)، گزینه‌های جدیدی مانند شمارش معکوس و پیش‌ذخیره (pre-save) به طرفداران کمک می‌کند تا با آثار در شرف انتشار تعامل داشته باشند. فراتر از موسیقی، تولیدکنندگان محتوا اکنون می‌توانند مزایای انحصاری مانند ویدیوهای تشکر، محتوای پشت صحنه و کالاهای ویژه را به برترین حامیان خود ارائه دهند.

فرصت‌های برند و خرید

برای ساده‌سازی همکاری‌ها، یوتیوب به‌روزرسانی‌هایی را برای قراردادهای برند (brand deals) معرفی می‌کند، از جمله قابلیت افزودن لینک مستقیم به سایت‌های برند در شورتز. درهمین‌حال، بخش خرید یوتیوب (YouTube Shopping) درحال گسترش به بازارها و فروشندگان بیشتری است و هوش مصنوعی با برچسب‌گذاری خودکار محصولات، به تولیدکنندگان محتوا کمک می‌کند تا ویژگی‌های خرید را راحت‌تر در محتوای خود ادغام کنند.

زمان‌بندی عرضه قابلیت‌های جدید

بیشتر ویژگی‌های جدید معرفی‌شده در رویداد Made on YouTube 2025 در ادامه سال ۲۰۲۵ و اوایل ۲۰۲۶ عرضه خواهند شد.

  • درحال عرضه: ادغام Veo 3 در Shorts و Ask Studio در مناطق منتخب.
  • به‌زودی: تست A/B عناوین و ابزارهای جدید پادکست طی چند هفته و ماه آینده منتشر خواهند شد.
  • عرضه تدریجی: به‌روزرسانی‌های گسترده‌تر، از جمله گسترش ابزار تشخیص چهره و ارتقاء پخش زنده، به‌صورت مرحله‌ای تا اوایل سال ۲۰۲۶ عرضه خواهند شد.

به‌نظر شما کدام‌یک از این ابزارهای جدید، به‌خصوص مبتنی‌بر هوش مصنوعی، بیشترین تأثیر را بر آینده تولید محتوا در یوتیوب خواهد گذاشت؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی