حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گوگل امکان نمایش آیکون های تم دار اندروید را برای توسعه‌دهندگان اجباری می‌کند

نوشته

3 ساعت قبل | بدون دیدگاه | اندروید ۱۶

آیکون‌های اپلیکیشن‌ها به‌ندرت شبیه به یکدیگر هستند که این موضوع اگرچه به تشخیص آن‌ها کمک می‌کند، اما می‌تواند ظاهر صفحه‌نمایش اصلی (Home Screen) را نامرتب کند. گوگل برای حل این مشکل، قابلیت «آیکون های تم دار» (Themed Icons) را در اندروید ۱۳ معرفی کرد، اما به‌زودی با تغییرات جدید در سیستم‌عامل اندروید و گوگل پلی، توسعه‌دهندگان دیگر نمی‌توانند از تم‌دار شدن آیکون‌های اپلیکیشن خود جلوگیری کنند.

خلاصه و نکات کلیدی

  • 🔹 قابلیت «آیکون های تم دار» اندروید به‌دلیل عدم پشتیبانی بسیاری از توسعه‌دهندگان، تجربه‌ای ناهماهنگ برای کاربران ایجاد کرده است.
  • 🔹 اندروید ۱۶ به‌صورت خودکار برای اپلیکیشن‌هایی که نسخه تک‌رنگ ندارند، یک آیکون تم‌دار تولید خواهد کرد.
  • 🔹 گوگل با تغییر «قرارداد توزیع توسعه‌دهنده»، به کاربران مجوز قانونی برای تغییر رنگ و تم آیکون اپلیکیشن‌ها را می‌دهد.
  • 🔹 این تغییر از ۲۳ مهر ۱۴۰۴ برای تمام توسعه‌دهندگان فعلی گوگل پلی لازم‌الاجرا خواهد بود.

چرا توسعه‌دهندگان از آیکون های تم دار استقبال نکردند؟

درحال‌حاضر، برای اینکه قابلیت آیکون‌های تم‌دار کار کند، توسعه‌دهندگان باید یک نسخه تک‌رنگ (Monochromatic) از آیکون اپلیکیشن خود را ارائه دهند. این کار از نظر فنی چندان پیچیده نیست، اما بسیاری از توسعه‌دهندگان به‌دلایل مختلفی از انجام آن خودداری می‌کنند:

  • کاهش تمایز: وقتی تمام آیکون‌ها از یک پالت رنگی مشابه استفاده می‌کنند، دیده‌شدن و برجسته بودن یک اپلیکیشن خاص دشوارتر می‌شود.
  • طراحی‌های پیچیده: برخی آیکون‌ها، به‌خصوص در بازی‌ها، دارای طراحی‌های پیچیده‌ای هستند که در حالت تک‌رنگ جلوه خوبی ندارند.
  • هویت برند: برخی شرکت‌ها معتقدند که حفظ طراحی اصلی آیکون برای هویت برندشان حیاتی است، زیرا لوگوی آن‌ها در جاهای دیگر نیز بدون تغییر نمایش داده می‌شود.

درنتیجه این دلایل، بسیاری از کاربران اندروید که قابلیت آیکون‌های تم‌دار را فعال می‌کنند، با ترکیبی نامرتب از آیکون‌های تم‌دار و بدون تم در صفحه‌نمایش اصلی خود مواجه می‌شوند.

آیکون های تم دار اندروید

آیکون های تم دار اندروید

راهکار جدید گوگل: تولید خودکار آیکون و تغییرات قانونی

با انتشار نسخه Android 16 QPR2 Beta 1 در ماه گذشته میلادی، گوگل اعلام کرد که اندروید به‌صورت خودکار برای اپلیکیشن‌هایی که آیکون تک‌رنگ ارائه نکرده‌اند، یک نسخه تم‌دار تولید خواهد کرد. به‌گفته گوگل، اگر کاربر این قابلیت را در اندروید ۱۶ فعال کند، سیستم یک «الگوریتم فیلتر رنگ» را روی آیکون لانچر موجود اعمال می‌کند تا آن را به سبکی تک‌رنگ درآورد و با تم انتخابی کاربر یکپارچه سازد.

نکته قابل‌توجه این بود که در بیانیه اولیه گوگل مشخص نبود آیا توسعه‌دهندگان راهی برای انصراف از این تغییر خواهند داشت یا خیر. همچنین به مسائل بالقوه حقوقی و برندینگ که ممکن است در اثر تغییر آیکون یک شرکت بدون رضایت آن به وجود آید، پرداخته نشده بود. اکنون، مسئله دوم با تغییری در قرارداد توزیع توسعه‌دهنده گوگل پلی (Developer Distribution Agreement یا DDA) حل شده است. این قرارداد که یک سند حقوقی الزام‌آور بین گوگل و توسعه‌دهندگان است، امروز با افزودن بند زیر به‌روزرسانی شد:

«بند ۵.۳: شما به کاربر یک مجوز غیرانحصاری، جهانی و دائمی برای اجرا، تغییر رنگ یا افزودن تم به آیکون‌های محصول خود، نمایش (شامل نمایش با رنگ و تم تغییریافته) و استفاده از محصول اعطا می‌کنید.»

گوگل در ایمیلی به توسعه‌دهندگان اعلام کرد که این تغییر برای تمام حساب‌های کاربری جدید فوراً اعمال می‌شود و برای توسعه‌دهندگان فعلی از تاریخ ۱۵ اکتبر ۲۰۲۵ (۲۳ مهر ۱۴۰۴) لازم‌الاجرا خواهد بود.

این تغییر برای کاربران اندروید چه معنایی دارد؟

این بدان معناست که توسعه‌دهندگان در پلی استور نه‌تنها باید به کاربران اجازه دهند آیکون‌هایشان را تم‌دار کنند، بلکه باید اجازه نمایش آیکون‌های تغییریافته در اسکرین‌شات‌ها و ویدیوها را نیز بدهند. اگرچه پک‌های آیکون سفارشی (custom icon packs) سال‌هاست که به کاربران این امکان را می‌دهند، اما نمایش آیکون تغییریافته یک برند اغلب دستورالعمل‌های آن شرکت را نقض می‌کرد و می‌توانست منجر به درخواست‌های حذف قانونی شود. بااین‌حال، با این تغییر در قرارداد DDA، کاربران اکنون حق صریح برای تغییر آیکون‌های اپلیکیشن‌های دانلودشده از گوگل پلی استور را دارند.

شما ظاهر یکپارچه آیکون‌های تم‌دار را ترجیح می‌دهید یا طراحی اصلی و منحصربه‌فرد هر آیکون را؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی