باتریهای گوشیهای هوشمند بزرگتر از همیشه شدهاند، در حالی که خود گوشیها در حال کوچکتر شدن هستند. اما اینکه آیا شما از این مزیت – گوشیهای باریک با باتریهای بزرگ – بهرهمند میشوید، بستگی به این دارد که در کجا زندگی میکنید.
خلاصه و نکات کلیدی
- 🔵 یک فناوری جدید به نام باتریهای سیلیکون-کربن به برندهای چینی مانند آنر، اوپو و شیائومی اجازه میدهد تا گوشیهای باریکتری با باتریهای بسیار بزرگتر (تا ۸۰۰۰ میلیآمپر ساعت) تولید کنند.
- 🔵 این فناوری با جایگزین کردن بخشی از گرافیت در آند باتری با سیلیکون کار میکند که چگالی انرژی بسیار بالاتری دارد.
- 🔵 با این حال، این فناوری یک عیب بزرگ دارد: نگرانی در مورد طول عمر کمتر باتری به دلیل انبساط زیاد سیلیکون در هنگام شارژ.
- 🔵 به همین دلیل، برندهای بزرگ بازار آمریکا مانند اپل، سامسونگ و گوگل، که بر پشتیبانی طولانیمدت تمرکز دارند، هنوز با احتیاط با این فناوری برخورد کرده و از آن استفاده نکردهاند.

باتری سیلیکون کربن
کلید این تحول در صنعت گوشیهای هوشمند، معرفی باتریهای سیلیکون-کربن است که امکان جای دادن ظرفیت باتری بیشتر در همان اندازه سلول را ممکن میسازد. برندهایی مانند آنر، اوپو، هواوی، شیائومی، ویوو و وانپلاس همگی گوشیهایی را با استفاده از این باتریها عرضه کردهاند. اما احتمالاً متوجه شدهاید که نامهای بزرگی در این لیست غایب هستند – هیچ یک از اپل، سامسونگ و گوگل، سه بازیگر اصلی بازار گوشی آمریکا، هنوز این باتریهای جدید را نپذیرفتهاند.
باتریهای سیلیکون-کربن چگونه کار میکنند؟
این باتریها جایگزین باتریهای لیتیومی نمیشوند، بلکه زیرمجموعهای از آنها هستند. در اکثر باتریهای مدرن، آند از گرافیت ساخته شده است. باتریهای سیلیکون-کربن این بخش را تغییر میدهند و از ترکیبی از سیلیکون و گرافیت برای آند استفاده میکنند.
- 🔵 مزیت: سیلیکون تقریباً ۱۰ برابر چگالی انرژی بیشتری نسبت به گرافیت دارد، بنابراین مقدار کمی از آن تأثیر زیادی دارد.
- 🔴 عیب: چگالی انرژی بالای آن با یک نقطه ضعف بزرگ همراه است: طول عمر. هنگامی که آندهای سیلیکونی یونهای لیتیوم را در حین شارژ جذب میکنند، بسیار بیشتر منبسط میشوند. این انبساط و انقباضهای مکرر در طول زمان به ساختار باتری آسیب میزند و به کاهش عمر باتری که با آن آشنا هستید، کمک میکند.

باتری سیلیکون کربن
چرا اپل، سامسونگ و گوگل عقب ماندهاند؟
اینکه چرا سه غول بازار آمریکا هنوز به این فناوری روی نیاوردهاند، چند دلیل عمده دارد:
- نگرانیهای مربوط به طول عمر: هر سه شرکت، پشتیبانی طولانیمدت از محصول را یکی از نقاط فروش خود قرار دادهاند، بنابراین تغییر به باتریهایی که ممکن است زودتر از کار بیفتند، ظاهر خوبی نخواهد داشت.
- مقررات اتحادیه اروپا و حمل و نقل: مقررات جدید اتحادیه اروپا نیازمند این است که باتریها پس از ۸۰۰ چرخه شارژ، ۸۰ درصد از ظرفیت خود را حفظ کنند. همچنین، قوانین حمل و نقل بینالمللی برای باتریهای بزرگتر از حدود ۵۴۰۰ میلیآمپر ساعت، الزامات سختگیرانهای را اضافه میکند که هزینه را بالا میبرد.
- احتیاط سامسونگ: این شرکت پس از گذشت ۹ سال از فاجعه گلکسی نوت ۷، همچنان از تکرار آن هراس دارد و هیچ عجلهای برای ریسک کردن ندارد. این شرکت اعلام کرده که اگرچه در حال تحقیق روی باتریهای سیلیکونی است، اما “اولویت کمی بیشتر را بر روی قابلیت اطمینان” قرار میدهد.
آینده چه خواهد شد؟
انتظار داشته باشید که درصد سیلیکون در باتریها افزایش یابد. این به معنای باتریهای بزرگتر و بزرگتر در گوشیهای “معمولی” خواهد بود. سوال واقعی این است که اپل، گوگل و سامسونگ چه زمانی به این عرصه وارد خواهند شد. انتظار میرود این سه شرکت منتظر بمانند تا مطمئن شوند که معایب این فناوری به حداقل رسیده است، درست همانطور که در پذیرش سرعتهای شارژ سریعتر نیز با تأخیر عمل کردهاند.
نظر شما چیست؟ فکر میکنید این برندهای پرمدعا که سهم بزرگی از بازار جهانی موبایل را در اختیار دارند، نباید زودتر روی این فناوری مهم سرمایهگذاری میکردند تا چالشهای آن را برطرف کنند؟