سامسونگ هر از گاهی دوست دارد تا به انتشار یک کمپین تبلیغاتی تند و تیز که اغلب کاربران اپل را هدف گرفته است، توجهات را به سمت خود جلب کند. عموما این کار را سامسونگ امریکا انجام میدهد اما اینبار سامسونگ خلیج (خلیج همیشه فارس) دست به اقدام تندی زده است. در ویدئو جدید منتشر شده شاهد توهین سامسونگ به طرفداران اپل هستیم. جایی که دوباره به عبارت قدیی تحقیرکننده کاربران اپل یعنی iSheep طعنهزده شده و از عبارت BreakFree در همان کمپین استفاده شده است. هر چند به صورت مستفیم عبارت “گوسفند نباشید” بهکار برده نشده اما محتوای آن همین است.
ابتدا اجازه بدهید ویدئوی تبلیغاتی مذکور را که در حساب کاربری تیکتاک سامسونگ خلیج (خلیج همیشه فارس) منتشر شده را با هم تماشا کنیم:
در کپشن این ویدئو آمده:
Following the herd won’t set you free. Snap out of it. #YouDeserveMore #BreakFree
تمشي ورا القطيع وتقول أبي حرية؟ #تستاهل_اكثر
که به فارسی ترجمه میشود:
همرنگ جماعت میشوی و بعد میگویی آزادی میخواهم؟ به خودت بیا. #لایق_بیشترینی #آزاد_شو
در این ویدئو بسیار کوتاه تبلیغاتی که در تیک تاک منتشر شده، چند گوسفند را میبینید که موبایلی به دست دارند. این موبایلها طراحی مشابه آیفونهای قدیمی اپل را دارند اما ویدئو جایی مستقیما به آیفون اشاره دارد که صدای نوتیفیکیشن پیام آیفون اپل در حال پخش است.
سپس روی تصویر نوشته میشود:
Snap Out Of it, You Deserve More.
یا
از آن بیرون بپرید! لیاقت شما بیشتر است.
و در نهایت هم عبارت فدیمی BreakFree نمایش داده میشود. اما این ویدئو به چه فرهنگی اشاره دارد؟ فرهنگ تحقیری-توهینی iSheep که اولین بار توسط برند سندیسک و در سال ۲۰۰۶ آغاز شد.
عبارت iSheep یک اصطلاح تحقیرآمیز است که برای اشاره به افرادی به کار میرود که تمام محصولات و خدمات توزیع شده توسط شرکت اپل (Apple Inc) را بیچون و چرا دوست دارند.
این اصطلاح معمولاً به صورت آنلاین توسط طرفداران اندروید در فرومهای فناوری و شبکههای اجتماعی استفاده میشود. استفاده از این واژه اغلب از این کلیشه نشأت میگیرد که کاربران و طرفداران اپل نسبت به کاربران اندروید هوش کمتری دارند و/یا به طور کلی دانش کمتری در مورد فناوری دارند.
اصطلاح iSheep در اصل توسط شرکت سندیسک (SanDisk) در کمپینهای بازاریابی برای توصیف کاربران پخشکننده موسیقی آیپاد (iPod) در مقابل پخشکننده سانسای (Sansa) خودِ شرکت سندیسک استفاده شد. در این کمپین هم از عبارت Break-Free استفاده شده بود.
این اصطلاح بازاریابی بعدها توسط برخی افراد در سایتهای فناوری و فرومهای اینترنتی به عنوان یک توهین به شخص یا گروهی از افراد که طرفدار تمام محصولات اپل هستند، وام گرفته شد؛ بهویژه کسانی که تمایل دارند محصولات این برند را نه به خاطر ارزش واقعی یا کارایی آن، بلکه به خاطر نام برند، لوگو و نماد جایگاه اجتماعی (status symbol) مرتبط با آن خریداری کنند.
به نظر میرسد که سامسونگ با انتشار این ویدئو دوباره آن کمپین قدیمی که تا سالها جنجالساز شده بود را دوباره آغاز کرده است.