اگرچه گوشیهای تاشو تنها بخش کوچکی از بازار جهانی گوشیهای هوشمند را تشکیل میدهند، اما یک گزارش جدید از سهم بازار، خبرهای بدی برای سامسونگ در بازه زمانی بهار ۱۴۰۴ بههمراه داشته است. مؤسسه تحقیقاتی Counterpoint Research گزارش جدید خود را منتشر کرده و نتایج آن غافلگیرکننده است: سامسونگ حتی دومین برند پرفروش گوشی تاشو در فصل دوم ۲۰۲۵ نیز نبوده است!
بر اساس این گزارش، هواوی با کسب ۴۵ درصد از سهم بازار در صدر قرار گرفته است. این یک رشد قابلتوجه نسبت به سال گذشته است که این شرکت سهم ۳۲ درصدی داشت. این موفقیت عمدتاً بهدلیل محبوبیت بالای گوشیهای تاشوی این شرکت در بازار چین است که بخش عمدهای از فروش جهانی را تشکیل میدهد.
اما جایگاه دوم برخلاف انتظار به سامسونگ نرسیده است. در عوض، موتورولا با کسب ۲۸ درصد از سهم بازار در رتبه دوم قرار گرفت که یک جهش بزرگ نسبت به سهم ۱۴ درصدی آن در سهماهه دوم ۲۰۲۴ محسوب میشود. موریس کلانه، تحلیلگر ارشد کانترپوینت، موفقیت موتورولا را به قیمتگذاری جذاب سری Razr در بازار آمریکا نسبت میدهد. با قیمت پایه ۶۹۹ دلار، این سری ارزانترین گوشی تاشو در آمریکا بوده و همین عامل کلیدی موفقیت آن بوده است.
درهمینحال، سامسونگ با کسب تنها ۹ درصد از سهم بازار به رتبه سوم سقوط کرد که یک افت شدید نسبت به سهم ۲۱ درصدی آن در سال گذشته است.
لازمبهذکر است که این گزارش، فروش سری جدید گوشیهای تاشوی گلکسی زد فولد ۷ و گلکسی زد فلیپ ۷ سامسونگ را درنظر نمیگیرد، زیرا این محصولات در سهماهه سوم ۲۰۲۵ (تابستان ۱۴۰۴) عرضه شدند. بنابراین، افت سهم بازار سامسونگ در فصل منتهی به رونمایی از محصولات جدیدش چندان دور از انتظار نیست.
با این وجود، خبرهای امیدوارکنندهای نیز برای این غول کرهای وجود دارد. نشریه The Elec گزارش میدهد که سامسونگ اکنون قصد دارد تولید گلکسی زد فولد ۷ را در ماه سپتامبر از ۲۰۰,۰۰۰ به ۲۶۰,۰۰۰ دستگاه افزایش دهد. این شرکت در ماه آگوست نیز ۴۳۰,۰۰۰ دستگاه از این مدل تولید کرده، درحالیکه برنامه اولیهاش ۳۲۰,۰۰۰ دستگاه بود.
متأسفانه، بهنظر میرسد سامسونگ برنامههای تولید زد فلیپ ۷ را کاهش داده است. برنامه اولیه تولید ۳۴۰,۰۰۰ دستگاه در آگوست بود، اما درنهایت ۲۷۰,۰۰۰ دستگاه تولید شد. در هر صورت، انتظار میرود سامسونگ با عرضه محصولات جدیدش، سهماهه سوم بسیار بهتری را تجربه کند.
نظر شما درباره برند های پرفروش گوشی تاشو در فصل دوم ۲۰۲۵ چیست؟ بهنظر شما آیا موفقیت موتورولا با استراتژی قیمتگذاری اقتصادی پایدار خواهد بود؟ آیا سامسونگ میتواند با سری جدید Z7 خود، جایگاه اول را در سهماهه سوم پس بگیرد؟