ادعاهای بازاریابی اپل مبنی بر اینکه اپل واچ سری ۱۰ کاملاً کربن-خنثی است، در آلمان با مانع قانونی روبرو شده است. یک دادگاه آلمانی معتقد است که اینطور نیست و اپل را از تبلیغ این ساعت هوشمند به عنوان کربن خنثی منع کرده است، حداقل تا زمانی که این هدف تنها از طریق خرید گواهیهای جبران کربن حاصل شود.
اپل واچ سری ۱۰ به طور رسمی در صفحه محصول اپل به عنوان یک محصول کربن خنثی تبلیغ میشود. یک گزارش زیستمحیطی به تفصیل شرح میدهد که چگونه این ساعت هوشمند، حداقل روی کاغذ، انتشار دیاکسید کربن ایجاد نمیکند. انرژی مورد استفاده برای تولید اپل واچ سری ۱۰، صد در صد از منابع تجدیدپذیر تأمین میشود و بستهبندی آن کاملاً بدون پلاستیک است.
با این حال، بر اساس دادههای خود اپل، این اقدامات همچنان منجر به انتشار مجموعاً ۸.۳ کیلوگرم دیاکسید کربن در طول تولید یک اپل واچ سری ۱۰ میشود. پس برای رسیدن به آلایندگی صفر تبلیغ شده، اپل گواهیهای جبران کربن خریداری میکند.
دادگاهی در فرانکفورت آلمان، اکنون مشکلاتی را در مورد این گواهیهای خاص شناسایی کرده است. این پول در مزارع اکالیپتوس در پاراگوئه سرمایهگذاری میشود که قرار است دیاکسید کربن تولید شده در طول ساخت ساعت هوشمند را جذب کنند.
با این حال، چنین تککشتهایی برای خاک مضر بوده و مصرف آب بالایی دارند. علاوه بر این، ۷۵ درصد از این درختان در زمینی کاشته شدهاند که تنها تا سال ۲۰۲۹ اجاره شده است، بنابراین هیچ تضمینی وجود ندارد که در چند سال آینده قطع نشوند.
این دادخواست توسط یک سازمان محیط زیست آلمانی و با هدف مبارزه با سبزشویی اپل تنظیم شده بود. اما شاید بپرسید سبزشویی یا Greenwashing چیست؟
سبزشویی یک شیوه بازاریابی فریبنده است که در آن شرکتها ادعاهای نادرست یا گمراهکنندهای در مورد تلاشها، محصولات یا خدمات زیستمحیطی خود مطرح میکنند تا «سبزتر» از آنچه واقعاً هستند، به نظر برسند. این شیوه با ارائه تصویری از مسئولیت زیستمحیطی که توسط اقدامات واقعی پشتیبانی نمیشود، از تقاضای رو به رشد عمومی برای گزینههای پایدار سوءاستفاده میکند و به شرکتها اجازه میدهد در عین حفظ رویههای مضر، سود ببرند.
اپل در بیانیهای به رویترز گفت که دادگاه “رویکرد منسجم اپل در قبال کربن خنثی را تا حد زیادی تأیید کرده است”. هنوز مشخص نیست که آیا اپل به این رأی اعتراض خواهد کرد یا خیر. بر اساس تصمیم دادگاه، اپل از ماه سپتامبر، حداقل در آلمان، دیگر نمیتواند این ساعت هوشمند را به عنوان کربن خنثی تبلیغ کند.
نظر شما چیست؟ فکر میکنید این بازاریابی اپل به سمت فریب کاربر بوده یا یک اشتباه محاسباتی اپل توسط دادگاه آلمانی کشف شده است؟