گوگل درحالی از سری پیکسل ۱۰، پیکسل ۱۰ پرو فولد و پیکسل واچ ۴ سخن میگوید که رقابت جدی با سامسونگ درجریان است، اما بهنظر میرسد غول جستجو علاقهای ندارد وارد همه حوزههایی شود که رقیب کرهایاش در آنها فعالیت میکند. طبق مصاحبه تازه مدیران گوگل با بلومبرگ، بسیاری از دستگاههایی که پیشتر شایعه شده بود در دست ساخت هستند، فعلاً جایی در نقشهراه گوگل ندارند.
گوگل تأیید کرده است که قصد ندارد وارد رقابت با گوشیهای تاشوی عمودی مشابه موتورولا ریزر یا گلکسی زد فلیپ شود. این درحالی است که هماکنون شرکتهایی مانند سامسونگ و موتورولا سرمایهگذاری زیادی روی این مدل گوشیها انجام دادهاند. مدیران گوگل میگویند تمرکز شرکت روی دستههای دیگر است و این بخش فعلاً کنار گذاشته شده.
یکی از نکات مهم این مصاحبه، توقف پروژه بازطراحی تبلت گوگل است. این یعنی عملاً خبر لغو پیکسل تبلت ۲ تأیید شده است؛ دستگاهی که مدتها شایعه شده بود در دست توسعه قرار دارد. گوگل در سال ۲۰۱۹ هم بهطور کامل از بازار تبلتها خارج شد و حالا بهنظر میرسد هنوز آینده روشنی برای این دسته محصول متصور نیست.
گوگل فعلاً هیچ برنامهای برای عرضه حلقه هوشمند ندارد. همچنین توسعه عینکهای هوشمند جدید نیز در هالهای از ابهام قرار گرفته است. ریک استرلو، مدیر بخش سختافزار گوگل، اعلام کرده هنوز مشخص نیست که این شرکت دوباره وارد بازار عینکهای هوشمند شود یا خیر. البته او تأکید کرد که این دسته محصولات بخشی از آینده گوگل خواهند بود.
نمونههای اولیه عینک گوگل اغلب درکنار هدستهای واقعیت ترکیبی معرفی شدهاند؛ هدستهایی که گوگل با همکاری سامسونگ درحال توسعه آنهاست. مشابه رویکرد متا، بهنظر میرسد تمرکز گوگل بیشتر بر تبدیل اندروید XR به یک بستر نرمافزاری برای سایر شرکا باشد تا اینکه خودش سختافزار انحصاری تولید کند.
ایدهای تازه: عینک بدون نمایشگر در کنار گوشی کوچک تاشو
مدیران گوگل در مصاحبه با بلومبرگ به احتمال عرضه عینک بدون نمایشگر اشاره کردند که بتواند در کنار یک گوشی هوشمند کوچکتر و تاشو کار کند. چنین دستگاهی میتواند برای سرگرمی یا استفاده روزمره مناسب باشد.
خاطره شکست گوگل گلس
دلیل اصلی تردید گوگل در ورود دوباره به بازار عینکهای هوشمند، تجربه ناموفق گوگل گلس است؛ محصولی که در فهرست ۸۴ شکست بزرگ فناوری دهه گذشته، در رتبههای بالایی قرار گرفت. البته حالا و در دوران پس از عینکهای Meta Ray-Ban، شاید چنین محصولی با استقبال بیشتری مواجه شود.
بهگفته آیوی راس،مدیر طراحی گوگل، زبان طراحی گوشیهای پیکسل هر دو تا سه سال تغییر میکند. این یعنی باید بهزودی منتظر تغییرات قابلتوجه در طراحی پیکسلها باشیم؛ احتمالا فاصله گرفتن از برآمدگی بزرگ دوربین در نسلهای بعدی.
سخن پایانی
گوگل با معرفی دستگاههای تازه خود همچنان مسیر رقابت مستقیم با سامسونگ را ادامه میدهد، اما در برخی حوزهها مثل گوشیهای تاشوی عمودی و حلقه هوشمند ترجیح داده وارد رقابت نشود. توقف پروژه پیکسل تبلت ۲ نشان میدهد که این شرکت هنوز آینده روشنی برای بازار تبلتها متصور نیست. از سوی دیگر، هرچند توسعه عینکهای هوشمند با ابهام روبهروست، گوگل همچنان به آنها بهعنوان بخشی از آینده خود نگاه میکند. با توجه به تغییرات طراحی که هر دو تا سه سال در گوشیهای پیکسل رخ میدهد، باید منتظر یک زبان طراحی تازه و متفاوت در نسلهای آینده باشیم.