در نسخه سوم بتای توسعهدهندگان iOS 26 که بهتازگی منتشر شده، اپل بهطور محسوسی از شفافیت نوارهای ناوبری، دکمهها و زبانهها در طراحی Liquid Glass کاسته است. این تغییر باعث شده عناصر ظاهری که پیشتر مانند شیشه شفاف بودند، اکنون بیشتر حالت مات و جامد پیدا کنند.
طراحی Liquid Glass یکی از جلوههای اصلی معرفیشده در کنفرانس WWDC بود. اما پس از انتشار اولین نسخههای بتا، کاربران زیادی اعلام کردند که این شفافیت بالا باعث میشود خواندن گزینهها یا آیکونها (مانند کنترلسنتر) دشوار شود. اپل پیشتر هم در نسخه دوم بتا کمی از شفافیت کاسته بود، اما حالا در نسخه سوم، این عناصر بیش از گذشته مات شدهاند.
در پستی در شبکه اجتماعی X، سم کول (توسعهدهنده AppleTrack) مینویسد:
«بتای سوم iOS 26 طراحی Liquid Glass را کاملاً نابود کرده. ظاهرش عادیتر شده و انگار اپل از آن طراحی اولیه عقبنشینی کرده است.»
بسیاری از کاربران نیز در شبکههای اجتماعی این تغییر را «گامی رو به عقب» خوانده و از اپل خواستهاند که این ویژگی را خراب نکند. برخی گزارش دادهاند که میزان شفافیت همچنان بسته به اپلیکیشن متفاوت است.
بر اساس تصاویر منتشرشده، در اپلیکیشنهایی مانند App Store و Weather، تفاوت در میزان شفافیت میان نسخه بتای دوم و سوم کاملاً محسوس است. در نسخه جدید، دکمهها و پسزمینهها دیگر آن جلوه شیشهای واضح را ندارند و بیشتر شبیه به طراحی کلاسیک و سادهشده هستند.
باید توجه داشت که این تغییرات هنوز در مرحله بتای توسعهدهندگان قرار دارند. اپل احتمالاً تا زمان عرضه رسمی نسخه نهایی iOS 26 در شهریورماه تغییرات دیگری نیز اعمال خواهد کرد. ممکن است طراحی نهایی ترکیبی از بازخورد کاربران و اهداف اولیه اپل باشد.
سخن پایانی
ماتتر شدن طراحی Liquid Glass در iOS 26 ممکن است برای برخی کاربران بهمعنای افزایش خوانایی و کاربردپذیری باشد، اما برای عدهای دیگر نشانهای از عقبگرد در مسیر طراحی نوآورانه اپل تلقی میشود. اینکه نسخه نهایی سیستمعامل چگونه تعادلی میان زیبایی بصری و وضوح عملکرد برقرار خواهد کرد، هنوز مشخص نیست؛ اما روشن است که اپل درحال بازنگری جدی در یکی از بارزترین جلوههای گرافیکی iOS 26 است.
نظر شما درباره عقبنشینی اپل از طراحی اولیه فرمول شیشه مایع در بتای سوم iOS 26 چیست؟
باید این کار رو می کرد، خیلی دیگه شور شده بود