بر اساس تازهترین گزارش مؤسسه Counterpoint Research، آمار بازار موبایل چین در سهماهه دوم سال ۲۰۲۵ تنها ۱ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است؛ موضوعی که نشان میدهد بازار همچنان در حالت ایستا باقی مانده. با این حال، در میان برندهای فعال، هواوی و اپل موفق شدهاند بیشترین رشد سالانه را تجربه کنند.
هواوی در صدر جدول برندهای پرفروش قرار گرفته و طبق تخمینها، ۱۲ درصد افزایش در میزان فروش گوشیهای هوشمند را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است. این رشد به دو عامل کلیدی نسبت داده میشود:
مقایسه آمار بازار گوشیهای هوشمند چین در چارک دوم ۲۰۲۵ و ۲۰۲۴
این برنامه ملی یارانه، محصولاتی از جمله گوشیهای هوشمند، تبلتها، دستبندهای هوشمند و ساعتهای هوشمند با قیمت کمتر از ۶۰۰۰ یوان (معادل ۸۲۰ دلار) را پوشش میدهد و تخفیفی تا سقف ۵۰۰ یوان (حدود ۶۸ دلار) ارائه میکند.
با این حال، برخی گزارشها حاکی از آن است که این برنامه ممکن است در نیمه دوم سال، محدودتر یا متوقف شود.
مطابق با گزارش GSMArena، در کنار هواوی، تنها برند دیگری که رشد قابل توجهی را در بازار چین تجربه کرده، اپل است. انتظار میرود این برند در سهماهه دوم سال ۲۰۲۵ حدود ۸ درصد افزایش در فروش گوشیهای خود داشته باشد. این رشد عمدتاً به دلیل افزایش تقاضا برای سری آیفون ۱۶ در ماه مه بوده که با تخفیفهای قبل از جشنواره خرید ۶۱۸ همراه شده است.
با اینکه آمار بازار موبایل چین در مجموع تنها رشد اندکی را نشان میدهد، موفقیت برندهایی مانند هواوی و اپل ثابت میکند که ترکیب سیاستهای تبلیغاتی، تخفیفهای هوشمندانه و یارانههای دولتی میتواند تأثیر مثبتی بر عملکرد برندها در بازارهای رقابتی داشته باشد.
آیا اپل میتواند پس از مدتها عملکرد ضعیف در بازار چین، دوباره برندهای داخلی این کشور را به چالش بکشد؟