اپل اوایل اسفند ۱۴۰۳ (فوریه ۲۰۲۵) با معرفی آیفون 16E، تغییر بزرگی در استراتژی فروش گوشیهای ارزانقیمت خود ایجاد کرد. این مدل که جایگزین سری آیفون SE شده، با طراحی جدید و امکانات مدرنتری همراه است. حذف دکمه فیزیکی Home و حسگر Touch ID و جایگزینی آن با Face ID، استفاده از نمایشگر OLED تمامصفحه بهجای LCD قدیمی، از جمله تغییرات کلیدی در این مدل هستند. البته که نام گذاری جدید اپل و حذف برندینگ SE نیز به این دستگاه کمک کرد. آمارها به ما میگویند نام گذاری هدفمند iPhone 16E به فروش آیفون اقتصادی اپل کمک کرده است.
بر اساس دادههای مؤسسه CIRP، عرضه آیفون 16E موجب رشد قابل توجه فروش مدلهای ارزانقیمت اپل در سهماهه اول سال ۲۰۲۵ میلادی شده است. این گوشی در همان یک ماه پایانی سهماهه نخست، موفق شد ۷٪ از کل فروش آیفون در ایالات متحده را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که سهم آیفون SE در مدت مشابه سال قبل تنها ۵٪ بود؛ یعنی رشد فروش ۴۰ درصدی برای جایگزین جدید آن.
این آمار نشان میدهد که حذف برند SE و قرار دادن آیفون 16E در کنار سایر مدلهای سری آیفون 16، تصمیمی موفقیتآمیز بوده است. به گفته CIRP، سری آیفون 16 در مجموع ۷۴٪ از فروش آیفون در سهماهه اول ۲۰۲۵ را به خود اختصاص داده است؛ این عدد در مدت مشابه سال قبل برای سری آیفون 15، برابر ۶۸٪ بود و رشد ایجادشده، مستقیماً به دلیل عرضه آیفون 16E بوده است.
آیفون 16E از ۸ گیگابایت رم برخوردار است؛ دقیقاً به اندازه رم موجود در مدلهای گرانقیمتتر آیفون 16 پرو و پرو مکس. این میزان حافظه به گوشی امکان میدهد تا از ویژگیهای هوش مصنوعی Apple Intelligence پشتیبانی کند؛ قابلیتی که در تمام مدلهای سری آیفون 16 وجود دارد.
با این حال، برخلاف مدلهای دیگر این سری، آیفون 16E به مودم C1 ساخت اپل مجهز شده که از فرکانسهای mmWave در شبکه 5G پشتیبانی نمیکند. البته به دلیل محدودیت پوشش این فرکانسها، این موضوع تأثیر چندانی بر تجربه کاربری نخواهد داشت.
دادههای CIRP نشان میدهد که تمرکز مصرفکنندگان آمریکایی در سهماهه اول سال جاری، بیشتر به سمت مدلهای اقتصادی از جمله آیفون 16E بوده است. در حالی که در سال گذشته، آیفون 15 پرو و پرو مکس مجموعاً ۴۵٪ از فروش آیفون در آمریکا را به خود اختصاص داده بودند، این عدد در سهماهه اول امسال برای آیفون 16 پرو و پرو مکس به ۳۸٪ کاهش یافته است.
همچنین سهم مدل پایه آیفون 16 از فروش این دوره، به ۲۰٪ رسیده که نسبت به سهم ۱۴٪ مدل پایه آیفون 15 در سال گذشته، رشد ۴۳ درصدی را نشان میدهد.
دادهها همچنین حاکی از کاهش فروش مدلهای قدیمی (مدلهایی که بیش از یک سال از عرضه آنها گذشته) هستند. در حالی که این دسته از گوشیها در سهماهه اول ۲۰۲۴، حدود ۳۲٪ از فروش آیفون در آمریکا را تشکیل میدادند، این رقم در سال ۲۰۲۵ به ۲۶٪ کاهش یافته است؛ که نشاندهنده استقبال کاربران از آیفونهای بهروزتر و ارزانقیمتتر نظیر آیفون 16E است.
در حال حاضر مشخص نیست که اپل در آینده نیز مسیر جدید خود را ادامه خواهد داد یا خیر. ممکن است آیفون 17E در کنار خانواده آیفون 17 در شهریور یا نهایتاً در بهمن ۱۴۰۴ (برخی گزارشها اردیبهشت ۱۴۰۵ را محتمل میدانند) معرفی شود، اما باید منتظر ماند و دید آیا استراتژی موفق آیفون 16E تکرار خواهد شد یا خیر.
به صورت کلی و بر اساس آمار و تحلیلها، اپل با حذف نام SE و معرفی آیفون 16E بهعنوان یک عضو رسمی از خانواده آیفون 16، تصمیم درستی گرفته است. این گوشی نهتنها موجب افزایش فروش آیفونهای اقتصادی شد، بلکه جایگاه مناسبی در میان کاربران آمریکایی پیدا کرده است. به نظر میرسد اپل با این اقدام، مرز قیمتی محصولات خود را باز هم گستردهتر کرده و مخاطبان بیشتری را هدف قرار داده است.
نظر شما درباره iPhone 16E چیست؟
مقایسه گلکسی S24 FE با iPhone 16E – اقتصادیهایی که در ایران لوکس هستند!