حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گوگل حالت هوش مصنوعی را برای موتور جستجو خود معرفی کرد

نوشته

15 ساعت قبل | بدون دیدگاه | گوگل، هوش مصنوعی

امروز، گوگل اعلام کرد که آزمایش یک حالت جدید به نام حالت هوش مصنوعی (AI Mode) را برای موتور جستجو خود آغاز کرده است. این «آزمایش اولیه» به کاربران اجازه می‌دهد تا سؤالات پیچیده‌تری بپرسند که توسط پاسخ‌های تولیدشده توسط هوش مصنوعی پوشش داده شوند و تمام صفحه را به خود اختصاص دهند.

حالت هوش مصنوعی جستجو گوگل

بر اساس آزمایش‌های کاربری گوگل، مردم از خلاصه‌های هوش مصنوعی (AI Overviews) خوششان آمده است. این ویژگی باعث شده است که کاربران سؤالات طولانی‌تر و منحصربه‌فردتری مطرح کنند و متوجه شوند که جستجوی گوگل حالا می‌تواند انواع بیشتری از سؤالات را به کمک هوش مصنوعی پاسخ دهد.

گوگل مشاهده کرده است که کاربران حرفه‌ای تمایل زیادی به دریافت پاسخ‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی برای انواع مختلفی از جستجوها دارند. به‌طوری‌که برخی حتی کلمه «AI» را به انتهای سؤالات خود اضافه می‌کنند. به‌همین‌دلیل، گوگل تصمیم گرفته است AI Mode را معرفی کند که نسبت به AI Overviews، قابلیت‌های پیشرفته‌تری مانند استدلال پیشرفته‌تر، تفکر عمیق‌تر و توانایی‌های چندمدیایی ارائه دهد.

ویژگی‌های حالت هوش مصنوعی

پاسخ مستقیم: همیشه یک پاسخ مستقیم دریافت خواهید کرد.

سؤالات چندبخشی: می‌توانید سؤالات پیچیده و چندبخشی بپرسید که قبلاً نیاز به چندین جستجو داشتند.

نحوه استفاده:

  • در دسکتاپ و موبایل، مانند قبل سؤال خود را وارد کنید و سپس دکمه جدید “AI Mode” را که کنار فیلترهای All ،Images ،Videos و غیره ظاهر می‌شود، انتخاب کنید.
  • یک میانبر “Go deeper” نیز در پایین AI Overviews وجود دارد.
  • نقاط ورود اختصاصی به AI Mode به شما اجازه می‌دهند بدون نیاز به مشاهده نتایج معمولی، مستقیماً با این تجربه تعامل کنید.

صفحه جستجو شامل سؤال شما در بالا و پاسخ تولیدشده توسط هوش مصنوعی در زیر آن است. در پایین صفحه، یک فیلد چت‌مانند “Ask a follow up…” قرار دارد.

ویژگی‌های موبایل:

  • می‌توانید تصاویر آپلود کرده یا سؤال خود را به صورت گفتاری بیان کنید (درحال‌حاضر فقط خروجی متنی ارائه می‌شود).
  • یک تاریخچه موضوعی به شما امکان می‌دهد جستجوهای قبلی خود را مشاهده کنید.
حالت هوش مصنوعی جستجو گوگل

حالت هوش مصنوعی جستجو گوگل

مثال‌های عملی

مثال اول:

سؤال: پرندگان مهاجر چگونه می‌دانند به کجا بروند؟
پاسخ: AI Mode ابتدا برنامه‌ریزی می‌کند، چندین جستجو انجام می‌دهد و نتایج را سازماندهی می‌کند. در موبایل، یک پیش‌نمایش از منابع استفاده‌شده نمایش داده می‌شود و سپس پاسخی مختصر ارائه می‌شود. بعد از آن، یک بخش از مقالات مرتبط نمایش داده می‌شود.

مثال دوم:

سؤال : بهترین زمان این هفته برای عکاسی نامزدی در باغ عمومی بوستون کیست؟
پاسخ : گوگل به‌دلیل شرایط آب‌وهوایی ایده‌آل (اطلاعات بلادرنگ)، یک روز خاص را پیشنهاد می‌کند و ساعت طلوع آفتاب را نیز ذکر می‌کند.

مثال سوم:

سؤال : تفاوت ویژگی‌های ردیابی خواب بین حلقه هوشمند، ساعت هوشمند و تشخیص‌گر خواب چیست؟
پاسخ : به‌صورت یک جدول مقایسه‌ای (که هنوز عرضه نشده است) ارائه می‌شود. همچنین می‌توانید سؤالات پیگیری (Ask a follow up) بپرسید، مانند: “در خواب عمیق چه اتفاقی برای ضربان قلب شما می‌افتد؟”

تفاوت با جستجوی سنتی

  • در حالت سنتی، 10 لینک آبی وجود دارد، اما در AI Mode، منابع به‌صورت درون‌خطی (inline) و یا در یک کارت جانبی در دسکتاپ نمایش داده می‌شوند.
  • در آینده، گوگل قصد دارد یک پیش‌نمایش غنی از لینک‌ها اضافه کند.
  • AI Mode به کاربران اجازه می‌دهد به وب متصل شوند و اطلاعات را تأیید کنند. مدل زیربنایی تنظیم شده است تا بداند چگونه به منابع لینک دهد.

نتایج تست اولیه

  • سؤالات در AI Mode دو برابر طولانی‌تر از جستجوهای سنتی هستند.
  • یک چهارم اوقات، کاربران سؤالات پیگیری می‌پرسند.

گوگل معتقد است که کاربران می‌دانند کی باید از جستجوی سنتی و کی از AI Mode استفاده کنند. این دو تجربه برای تکمیل یکدیگر طراحی شده‌اند. امروز، گوگل AI Overviews را با Gemini 2.0 در ایالات متحده برای سؤالات پیچیده‌تر (مانند کدنویسی پیشرفته، ریاضیات پیشرفته و جستجوهای چندمدیایی مانند Lens) به‌روز کرده است. این لیست به مرور زمان گسترش خواهد یافت.

قیمت و دسترسی

  • از امروز، مشترکان Google One AI Premium (19.99 دلار در ماه) در ایالات متحده ازطریق ایمیل دعوت می‌شوند تا در Search Labs از AI Mode استفاده کنند.
  • دیگران می‌توانند در لیست انتظار ثبت‌نام کنند.
  • هدف نهایی این است که همه بتوانند از این تجربه استفاده کنند، اما در‌حال‌حاضر تست‌ها برای کاربران حرفه‌ای طراحی شده است.

سخن پایانی

AI Mode گوگل نشان‌دهنده یک گام بزرگ در جهت تحول جستجوی اینترنتی است. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد سؤالات پیچیده‌تری بپرسند و پاسخ‌های دقیق‌تری دریافت کنند، درحالی‌که همچنان به منابع وب متصل می‌شوند. این تجربه جدید می‌تواند تجربه جستجوی کاربران را بهبود بخشد و به آن‌ها کمک کند اطلاعات مورد نیاز خود را سریع‌تر و بهتر کشف کنند.

نظر شما درباره حالت هوش مصنوعی جستجو گوگل چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی