اپل با رونمایی رسمی از iPhone 16e، بهوضوح نشان داد که این گوشی بیشتر با هدف برای کاربرانی طراحی شده که آخرین بار بین سالهای 2019 تا 2020 آیفون خریدهاند. شش سال پس از عرضه iPhone 11 و پنج سال پس از iPhone 12، آیفون 16e جدید بهترین گزینه برای ارتقای دارندگان این دو مدل محسوب میشود. اپل همچنین با ارائه پیشنهادهای ویژه خرید و استراتژی قیمتگذاری هوشمند، کاربران را به ارتقا ترغیب میکند.
یکی از اولین نشانههای بازار هدف اپل در مقایسههایی است که انجام داده است.
اپل در بیانیه رسمی خود میگوید:
«iPhone 16e دارای بهترین عمر باتری در بین آیفونهای 6.1 اینچی است که تا 6 ساعت بیشتر از iPhone 11 و تا 12 ساعت بیشتر از تمام مدلهای iPhone SE دوام میآورد.»
علاوهبر این، تراشه A18 در آیفون 16e با چیپست A13 Bionic در آیفون 11 مقایسه شده است. واضح است که پردازنده جدید سریعتر است، اما اپل عمداً این مقایسه را انتخاب کرده تا نشان دهد کاربران iPhone 11 و iPhone 12 چقدر تفاوت را احساس خواهند کرد.
باتری آیفونهای قدیمی از سال 2019 یا 2020 تاکنون احتمالاً افت کیفیت پیدا کردهاند، بنابراین اپل میخواهد این مدل جدید را بهعنوان گزینهای با شارژدهی فوقالعاده طولانیتر معرفی کند.
iPhone 16e با قیمت پایه 599 دلار عرضه میشود که بهمراتب بیشتر از قیمت 429 دلاری iPhone SE است. آیفون SE قدیمی بهدلیل قیمت پایین خود محبوب بود، اما آیفون 16e تنها 200 دلار ارزانتر از مدل پایه آیفون 16 است.
بااینحال، اپل تلاش کرده است قیمت این مدل را با پیشنهادهای تخفیفی جذابتر کند:
این پیشنهاد به این معنی است که کاربران iPhone 11 میتوانند iPhone 16e را با قیمت 199 دلار دریافت کنند و کاربران iPhone 12 میتوانند آن را بهصورت رایگان تهیه کنند.
در سال 2013، فیل شیلر، معاون بازاریابی اپل، اعلام کرد که این شرکت هرگز یک آیفون ارزان تولید نخواهد کرد. بااینحال، اپل از آن زمان نشان داده است که میتواند قیمتگذاری هوشمندانهای برای جذب کاربران خاص داشته باشد. iPhone 16e نمونهای از این استراتژی هدفمند است که کاربران آیفونهای قدیمی را به ارتقا تشویق میکند.
نظر شما درباره سیاست اپل درقبال قیمتگذاری iPhone 16e و مشتریان هدف این گوشی جدید چیست؟