چرا چین در هوش مصنوعی پیشرو است؟
درووف در پستی که در تلگرام منتشر کرده، به پیشرفت چشمگیر چین در حوزه الگوریتمهای هوش مصنوعی اشاره میکند. او مثال بارز این پیشرفت را استارتاپ چینی DeepSeek میداند که اخیراً توانسته توجهات زیادی را به خود جلب کند.
وی معتقد است که این موفقیت اتفاقی نیست و ریشه در برتری سیستم آموزشی چین دارد:
دانشآموزان چینی سالهاست که در المپیادهای بینالمللی ریاضی و برنامهنویسی عملکرد بهتری نسبت به سایر کشورها دارند. در تربیت استعدادهای برتر در علوم و ریاضیات، سیستم آموزشی متوسطه چین برتر از غرب است. این سیستم با الگوبرداری از مدل کارآمد شوروی، رقابت شدیدی میان دانشآموزان ایجاد میکند.
چرا مدارس غربی در حال عقبگرد هستند؟
پاول دروف در مقابل، سیستم آموزشی غرب را مورد انتقاد قرار داده و معتقد است که مدارس در این کشورها فضای رقابتی را از بین بردهاند. او میگوید که بسیاری از مدارس غربی اعلام عمومی نمرات و رتبههای دانشآموزان را ممنوع کردهاند تا از فشار روانی و تمسخر جلوگیری کنند.
دلیل این سیاست قابل درک است – محافظت از دانشآموزان در برابر فشار یا تحقیر. اما چنین اقداماتی بهطور اجتنابناپذیری باعث کاهش انگیزه دانشآموزان برتر میشود. پیروزی و شکست دو روی یک سکه هستند. اگر بازندهای وجود نداشته باشد، برندهای هم وجود نخواهد داشت.
رقابت در دنیای واقعی اجتنابناپذیر است
درووف تأکید میکند که حذف شفافیت در رتبهبندی دانشآموزان و از بین بردن رقابت، باعث شده بسیاری از استعدادهای برتر بهجای تمرکز بر علوم و ریاضیات، به بازیهای رقابتی روی بیاورند:
جای تعجب نیست که بسیاری از نوجوانان باهوش، بازیهای ویدیویی رقابتی را هیجانانگیزتر از تحصیلات دانشگاهی میدانند – حداقل در بازیها، میتوانند رتبه خود را مشاهده کنند.
او در ادامه به این نکته اشاره میکند که رقابت در دنیای واقعی اجتنابناپذیر است. در هر حوزهای، از ورزش و کسبوکار گرفته تا علم و فناوری، عملکرد افراد مورد ارزیابی و رتبهبندی قرار میگیرد.
اینکه به همه دانشآموزان بگویید «همه شما قهرمان هستید» ممکن است مهربانانه به نظر برسد – اما این توهم پس از فارغالتحصیلی بهسرعت از بین خواهد رفت. در دنیای واقعی، بر خلاف سیاستهای مدرسهای، نمرات و رتبهبندیهای عمومی وجود دارند. آزمایشهای هوش مصنوعی که برتری DeepSeek را نشان میدهند، نمونهای از همین رتبهبندیهای عمومی هستند. اگر سیستم آموزشی غرب دچار اصلاحات اساسی نشود، سلطه چین بر حوزه فناوری اجتنابناپذیر خواهد بود.
جمعبندی؛ رقابت عامل کلیدی پیشرفت
درووف معتقد است که دانشآموزان با استعداد در محیطهایی که در آنها عملکردشان بهطور شفاف ارزیابی شده و پاداش داده شود، پیشرفت بهتری دارند. اما مدارس غربی به دلیل سیاستهای خود، انگیزه لازم را از دانشآموزان برتر گرفتهاند.
این بحث میتواند تأثیرات عمیقی در آینده فناوری و نوآوری داشته باشد. به نظر میرسد اگر غرب در سیاستهای آموزشی خود تجدیدنظر نکند، برتری چین در فناوریهای پیشرفته، از جمله هوش مصنوعی، ادامه خواهد داشت.