بازار موبایل هند بازار عجیبی است. آنجا شما باید حداکثر ارزش را در مقابل پول پرداختی کاربر داشته باشید و آنها عموما شدیدا سختافزار-پسند هستند. این بازار آنقدر تنوع دارد که سهم تجمیعی “برندهای متفرقه” بالاترین سهم از بازار را دارد. در حقیقت در توصیف وضعیت بازار موبایل هند در سال ۲۰۲۴ میتوان گفت که “برندهای متفرقه در صدر” قرار دارند.
جدیدترین گزارش موسسه Counterpoint Research نشان میدهد که بازار گوشیهای هوشمند هند در سال ۲۰۲۴ دستخوش تغییرات بزرگی شده است. سامسونگ که پیشتر پیشتاز این بازار بود، حالا به رتبه سوم سقوط کرده است. برند vivo با سهم ۱۹٪ از کل بازار، جایگاه نخست را از آن خود کرده و پس از آن، شیائومی با ۱۷٪ در رتبه دوم قرار دارد.
در سال ۲۰۲۴، درآمد عمدهفروشی در بازار هند ۹٪ افزایش یافت، در حالی که میزان عرضه گوشیها تنها ۱٪ رشد داشت و به ۱۵۳ میلیون دستگاه رسید. جالب توجه است که گوشیهای هوشمند 5G حالا ۷۸٪ از فروش کل بازار را تشکیل میدهند، به این معنا که از هر چهار گوشی، سه دستگاه از شبکه ۵G پشتیبانی میکند.
یکی از عوامل موفقیت vivo در تصاحب رتبه نخست، شبکه قوی فروش حضوری آن بوده که با حمایت زیر برند iQOO تقویت شده است. از سوی دیگر، شیائومی توانسته از سامسونگ پیشی بگیرد، زیرا تمرکز سامسونگ بر سری Galaxy S باعث کاهش فروش مدلهای اقتصادیتر شده است.
شرکت اپل همچنان از نظر ارزش بازار در صدر قرار دارد. گوشی آیفون ۱۵ پرفروشترین گوشی سهماهه چهارم سال ۲۰۲۴ در هند بوده و جایگاه برتر این برند را در بازار تثبیت کرده است.
برند Nothing با ۵۷۷٪ رشد، سریعترین رشد را در بازار هند داشته است. این رشد عمدتاً به دلیل فروش فوقالعاده مدل Phone (2a) و عرضه زیر برند جدید CMF بوده است.
در بخش تولیدکنندگان تراشه، مدیاتک توانسته با سهم ۵۲٪ بازار، از کوالکام با سهم ۲۵٪ پیشی بگیرد و رکورد جدیدی برای خود ثبت کند.
نتیجهگیری: تغییرات در بازار موبایل هند نشاندهنده رقابت شدید میان برندهای برتر و رشد سریع فناوری ۵G است. با توجه به این روند، پیشبینی میشود که در سال آینده نیز شاهد تغییرات بیشتری در این بازار باشیم.
نظر شما درباره عملکرد برندهای مختلف در سال ۲۰۲۴ و در بازار هند چیست؟