اگر از کاربران قدیمی اینستاگرام باشید، میدانید که چند سال پیش یک تب ویژه در این شبکه اجتماعی وجود داشت و پستهایی را که لایک میکردید را به دوستانتان نمایش میداد. ویژگی مسبب بحثهای فراوان و حتی عدم تمایل کاربران به لایک کردن پستها میشد. با بازخورد منفی کاربران این ویژگی حذف شد اما خبر بدی برای شما داریم. به زودی شاهد بازگشت ایت قابلیت سمی اینستاگرام خواهیم بود، پس مراقب پستهایی که لایک میکنید، باشید!
اینستاگرام در حال ارائه آپدیت جدیدی است که به کاربران امکان میدهد بهراحتی محتوایی را که دوستانشان پسندیدهاند، مشاهده کنند. این تغییرات به شکلی طراحی شدهاند که تعامل و ارتباط کاربران را در پلتفرم افزایش دهند.
همانطور که در تصویر بالا میبینید، در گوشه بالای سمت راست تب Reels، بخشی با نام “دوستان” (Friends) اضافه شده است. این بخش شامل تصاویر پروفایل دوستان و آیکون قلب صورتی است. کاربران میتوانند با ضربه زدن روی این بخش، Reelsهایی را که دوستانشان بهتازگی لایک کردهاند، مشاهده کنند.
همچنین، امکان ارسال واکنش به دوستان از طریق دایرکت و با لمس تصویر پروفایل آنها روی Reel فراهم شده است.
آدام موسری، مدیر اینستاگرام، در این خصوص میگوید:
«ما میخواهیم اینستاگرام نه فقط محلی برای مشاهده محتوای سرگرمکننده، بلکه جایی برای ارتباط با دوستان از طریق این محتوا باشد.»
این قابلیت جدید، شباهتهایی به فید “Following” دارد که اینستاگرام آن را ۵ سال پیش حذف کرد. در آن زمان، این فید به کاربران اجازه میداد فعالیتهای دوستانشان مانند دنبالکردن دیگران، لایکها و کامنتها را مشاهده کنند. اما این ویژگی به دلیل مشکلات حریم خصوصی حذف شد.
با این حال، امروز اینستاگرام دوباره به سمت تشویق کاربران به تعامل اجتماعی حرکت کرده است. پیشتر اگر کاربران بهطور تصادفی با پستی مواجه میشدند که دوستشان آن را پسندیده بود، میتوانستند این موضوع را مشاهده کنند. اکنون این فرآیند بسیار سادهتر شده و همه این اطلاعات در یک بخش متمرکز قابل مشاهده است.
موسری در ادامه افزود:
«ما میخواهیم اینستاگرام تجربهای اجتماعی باشد، جایی که کاربران بتوانند علایق خود را با دوستانشان کاوش کنند.»
این حرکت اینستاگرام با رویکرد پلتفرمهای دیگر تفاوت دارد. بهعنوان مثال، پلتفرم X (توییتر سابق) در ابتدای ۲۰۲۴ قابلیت مشاهده محتوای پسندیدهشده توسط دوستان را حذف کرد. این اقدام با هدف کاهش حملات کاربران به یکدیگر بر سر محتوای پسندیدهشده انجام شد.
همچنین اینستاگرام تغییرات دیگری از جمله ریلز ۳ دقیقهای را طی روزهای اخیر ارائه کرده است.
اینستاگرام با توجه به بازخوردهای دریافتی از اینفلوئنسرها و تولیدکنندگان محتوا، مدتزمان ویدیوهای Reels را از ۹۰ ثانیه به ۳ دقیقه افزایش داده است. آدام موسری در این باره گفت:
«تولیدکنندگان محتوا معتقد بودند ۹۰ ثانیه برای بیان داستانهایشان بسیار کوتاه است.»
این تغییر، اینستاگرام را همردیف TikTok قرار میدهد که از ابتدای ۲۰۲۱ قابلیت ویدیوهای ۳ دقیقهای و سپس در اکتبر ۲۰۲۲ ویدیوهای ۱۵ دقیقهای را معرفی کرد. همچنین شرتس یوتوب هم چند ماه پیش ویدئوهای ۳ دقیقهای را ارائه کرد.
شما درباره این ویژگی جدید Instagram چطور فکر میکنید؟ آیا میتواند مفید باشد یا بیشتر مایه دردسر است؟