اخیراً، Samsung Electronics بهدلایل تحمیل برخی شکستها در سرفصلهای اخبار قرار گرفته است. کارگران این شرکت درحال اعتصاب هستند، شرکت درحال از دست دادن مشتریان کلیدی بخش تولید تراشه خود است، نقشهراه تأسیس کارخانه تولید تراشه تگزاس به سال 2026 موکول شده است، آپدیت عمومی One UI 7 در سال جاری منتشر نمیشود و تعداد افرادی که تصور میکنند این شرکت روحیه نوآوری خود را از دست داده است، رو به افزایش است. سامسونگ بهخوبی از همه این موارد آگاه است و امروز، جون یانگ هیون، نایبرئیس بخش Samsung Electronics DS، از مشتریان، سرمایهگذاران و کارمندان در سراسر جهان عذرخواهی کرد.
در بیانیه رسمی این شرکت آمده است: «بسیاری از مردم در مورد بحران سامسونگ صحبت میکنند. همه این مسئولیت برعهده ماست که تجارت را رهبری میکنیم.»
سامسونگ همچنین در بیانیه خود میگوید: «مشتریان، سرمایهگذاران و کارمندان عزیز. عملکردی که کمتر از انتظارات بازار بود، نگرانیهایی را در مورد رقابتپذیری فناوری و آینده شرکت ایجاد کرده است.»
سامسونگ اضافه کرد که سابقه چالش، نوآوری و غلبه بر این مشکلات را دارد و همواره بحرانها را به فرصت تبدیل کرده است. بهنظر میرسد اکنون یکی از آن مواقعی است که این شرکت مجبور است وضعیت بد را به موقعیت خوب تبدیل کند.
پیش از ذکر سه نکته مهم در مورد مسائل جاری و نحوه حل آنها، در این بیانیه آمده است: «مدیریت ما رهبری غلبه بر بحران را بر عهده خواهد گرفت. مهمتر از همه، ما رقابت اساسی فناوری را بازیابی خواهیم کرد. تکنولوژی و کیفیت شریان حیاتی ما هستند. این افتخار سامسونگ الکترونیک است که ما هرگز نمیتوانیم در مورد آن مصالحه کنیم.»
با شروع از اولین نکته مهم، سامسونگ بهجای جستجوی راهحلهای کوتاهمدت، میخواهد رقابت اساسی را تضمین کند. این بیانیه ظاهراً با گفتههای اخیر رئیس سامسونگ، Jay Y. Lee، در مورد عدم تمایل به جدا کردن بخشهای Foundry و System LSI و ادامه تفکر بلندمدت این شرکت صادق است.
سامسونگ میگوید تنها راه بازگشت ازطریق «فناوریهای جدیدی است که در جهان وجود ندارد و رقابت با کیفیت عالی».
دومین نکته مهم در نامه عذرخواهی سامسونگ مربوط به اشتیاق به پیشگامی است. این شرکت بیان میکند که برای آینده بهتر آماده خواهد شد. «ما اشتیاق منحصربهفرد خود را برای پیشگامی بدون ترس در آینده و چسبیدن به اهداف خود تا انتها و دستیابی به آنها، بار دیگر زنده خواهیم کرد.»
این شرکت بهجای یک ذهنیت تدافعی مسلح برای محافظت از آنچه سامسونگ درحالحاضر دارد، خود را با روحیهای چالشبرانگیز برای دویدن بهسوی یک هدف بالاتر تداعی میکند.
سومین نکته مهم این است که سامسونگ متعهد میشود «فرهنگ سازمانی و روشهای کاری خود را بازبررسی کند و فوراً مواردی را که باید اصلاح شوند، اصلاح کند». سامسونگ میگوید که اگر مشکلی در این زمینه پیدا کند، «آن را فاش میکند و بحث داغی برای بهبود آن خواهد داشت.»
نیازی به گفتن نیست که این نامه عذرخواهی اوایل امروز همه ما را غافلگیر کرد. تا آنجایی که به یاد داریم، آخرین باری که سامسونگ عذرخواهی عمومی جدی در این زمینه صادر کرد، پس از قضیه انفجارهای گلکسی نوت 7 بود.
البته تیم اگزینوس سامسونگ پیش از عرضه تراشه اگزینوس 2100 در یک ویدیو به کاستیهای خود اعتراف کرده بود، اما این اعتراف بهاندازه عذرخواهی رسمی که امروز منتشر شد، جدی و مستقیم نبود.
درمجموع، این عذرخواهی میتواند نقطهعطف بزرگ دیگری برای سامسونگ باشد. همانطور که این شرکت میگوید، پیش از این نیز بحرانها را به فرصتهای موفقیت تبدیل کرده است، بنابراین شاید زمان آن رسیده است که غول فناوری درس دیگری بیاموزد و حتی بهتر و قویتر از همیشه ظاهر شود.
نظر شما چیست؟ آیا از عملکرد چند سال گذشته سامسونگ راضی هستید؟ اگر قرار باشد این شرکت را در حداقل در یک زمینه سرزنش کنید، آن بخش کدام است؟
چه فایده داره وقتی باگها رو درست نمیکنن؟ بعد از آپدیت one ui 6.1.1، تبلت ۹۰۰ دلاری S9 من رو تبدیل کردن به یه میانرده!
– صدای هدفون و Dolby Atoms، نویزی و گرفتهست.
– دکمه روشن و خاموش UHQ موسیقی، کار نمیکنه.
– حذف زبان فارسی و بسیاری از زبانها از ترجمه S-Pen.
– صدای خشخش قلم حتی با بلندترین درجه صدا هم بهزور شنیده میشه.
– گزینه سطل رنگ توی PenUp بعد از undo از کار میافته؛ مگه اینکه یه خط جدید روی صفحه بکشی!
– تخلیه زودتر باتری.
– نوتیفیکشن میده که با multi control، تبلتم رو به گوشی a04e خودم وصل کنم؛ در حالی که این گوشی اصلا مولتی کنترل ساپورت نمیکنه!
امیدوارم این کامنت به دستشون برسه. پشتیبانشون هم یه روباته که جوابهای بی سر و ته میده.
بهتره این وضعیت رو به اپلیکیشن سامسونگ ممبر و به زبان انگلیسی اعلام کنید
چه ایده ای دارین خب؟ من چیزی به ذهنم نمیرسه