حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

عملکرد تراشه 7 نانومتری هواوی Kirin با 5 نانومتری TSMC برابری می‌کند

نوشته

1 هفته قبل | یک دیدگاه | پردازشگرها، شایعات، هواوی

یک گزارش جدید حاکی از آن است که آخرین تراشه 7 نانومتری Kirin هواوی ازنظر عملکردی برابر با چیپست 5 نانومتری TSMC دارد. علی‌رغم تلاش‌های ایالات‌متحده برای عقب‌نشینی چین در رقابت چیپست‌ها، این کشور به‌سرعت درحال رشد در این حوزه بوده و ممکن است به‌زودی به موفقیت‌های جدیدی دست یابد.

عملکرد تراشه 7 نانومتری هواوی Kirin

TechanaLye، یک شرکت تحقیقاتی ژاپنی در زمینه نیمه‌هادی‌ها، بین دو تراشه آخر هواوی تجزیه‌وتحلیل کرده است. یکی از این تراشه‌ها متعلق‌به سری Pura 70 است: Kirin 9010؛ درحالی‌که دیگری متعلق‌به یک مدل پرچمدار ناشناخته هواوی در سال 2021 می‌باشد.

با توجه به جزئیات، نمودار مدار هر دو پردازنده با یکدیگر متفاوت است. جدیدترین تراشه Kirin که توسط HiSilicon طراحی شده است، متعلق‌به SMIC بوده و از فرآیند 7 نانومتری استفاده می‌کند درحالی‌که تراشه سال 2021 را TSMC با فناوری 5 نانومتری ساخته است.

با مقایسه جنبه‌های عملکردی، TechanaLye دریافته که تراشه 7 نانومتری Kirin هواوی با 5 نانومتری TSMC برابری می‌کند. اندازه تراشه‌ها متفاوت است ( 7 نانومتری SMIC با مساحت 118.4 میلی‌مترمربع؛ 5 نانومتری TSMC با مساحت 107.8 میلی‌مترمربع). بااین‌حال آن‌ها مناطق و سطوح عملکرد مشابهی دارند.

مدیرعامل TechanaLye آقای Hiroharu Shimizu اشاره می‌کند که HiSilicon قابلیت‌های طراحی خود را در طول زمان بهبود بخشیده است. شرکت تابعه هواوی اکنون پردازنده‌های بهتر و قوی‌تری می‌سازد که با تراشه 5 نانومتری TSMC بدون درنظر گرفتن عرض مدار وسیع‌تر، قابل مقایسه هستند.

در سال 2021، TSMC چیپست‌های مبتنی‌بر 5 نانومتر را برای گوشی‌های هوشمند هواوی ارسال می‌کرد. اما در آن زمان، ایالات‌متحده هواوی را در لیست سیاه قرار داد و آن را از تجارت صادراتی خود خارج کرد. این کشور حتی تأمین‌کنندگان خارجی را از ارسال محصولات پیشرفته به چین منع کرد.

به‌دنبال این چالش‌ها، هواوی به SMIC متمایل شد تا تراشه‌های Kirin خود را بر اساس فرآیند ۷ نانومتری آن توسعه دهد. این شرکت سال گذشته تراشه Kirin خود را با Mate 60 Pro احیا کرد و یک تراشه جدید و بهینه‌تر با نام Kirin 9010 را نیز با سری Pura 70 Ultra معرفی کرد. در ادامه انتظار می‌رود تراشه جدید Kirin راه خود را با سری Mate 70 آینده به بازار باز کند.

Hiroharu همچنین فاش می‌کند که Pura 70 Pro دارای 37 پردازنده و ریزپردازنده همراه با حافظه، سنسورها، دوربین‌ها، منبع تغذیه و عملکردهای بصری است. 14 مورد از این تراشه‌ها متعلق‌به HiSilicon هستند درحالی‌که 18 مورد از سایر تأمین‌کنندگان چینی تأمین می‌شوند. 5 مورد نیز از توسعه‌دهندگان خارجی مانند SK Hynix (حافظه DRAM) و Bosch (حسگرهای حرکتی) آمده است.

تراشه Kirin 9000 TSMC در سمت چپ و تراشه Kirin 9010 SMIC در سمت راست

تراشه Kirin 9000 TSMC در سمت چپ و تراشه Kirin 9010 SMIC در سمت راست

مدیرعامل TechanaLye بیان می‌کند:

«درواقع، تنها تراشه‌های مشمول مقررات ایالات‌متحده، تراشه‌های سرور پیشرفته برای هوش مصنوعی و سایر برنامه‌ها هستند. تا زمانی که تراشه‌ها تهدید نظامی ایجاد نکنند، ایالات‌متحده احتمالاً اجازه توسعه آن‌ها را می‌دهد.»

او می‌افزاید که کنترل صادرات تجاری ایالات‌متحده، تنها باعث شده است تا چین در زمینه تولید تراشه‌ها مستقل شود. قابلیت‌های تراشه‌های چینی تنها سه سال از TSMC عقب‌مانده و ممکن است به‌زودی در نبرد چیپست‌های پیشرفته به آن برسد.

چین درحال‌حاضر به‌دنبال راه‌هایی برای گسترش تولید انبوه تراشه و بهبود فناوری موجود خود است. بااین‌حال، آخرین گزارش اشاره می‌کند که شرکت‌های چینی به‌زودی موانعی برای TSMC ایجاد خواهند کرد. تراشه‌ساز تایوانی درحال‌حاضر با به حداقل رساندن مدارها سروکار دارد که کار دشواری است.

نظر شما درباره عملکرد تراشه 7 نانومتری هواوی چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
1 Comment
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
maryam-t

اینا همش حرفه، باید بیاد توی عمل ببینیم چیه

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی