حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

پردازنده گرافیکی اسنپدراگون ۸ نسل ۴ کوالکام یعنی Adreno 830 یک ارتقا شگفت‌آور خواهد بود

نوشته

3 هفته قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها، شایعات، کوالکام

دیروز برای شما نوشتیم که اسنپدراگون ۸ نسل ۴ یک تراشه ۳ نانومتری با هسته‌های قوی Oryon خواهد بود. این هسته‌ها در بخش CPU یا پردازنده مرکزی این SoC (سیستم روی چیپ) استفاده خواهند شد. اما در بخش GPU چه چیزی در انتظار ماست؟ گزارش غیررسمی امروز به ما می‌گوید که پردازنده گرافیکی اسنپدراگون ۸ نسل ۴ کوالکام یعنی Adreno 830 یک ارتقا شگفت‌آور خواهد بود.

پردازنده گرافیکی اسنپدراگون ۸ نسل ۴ کوالکام

شایعات حاکی از آن است که تراشه پرچمدار آتی کوالکام یعنی Snapdragon 8 Gen 4 دارای یک پردازنده گرافیکی بسیار قوی خواهد بود. نتیجه اولیه بنچمارک همه‌جانبه AnTuTu امتیاز پردازنده گرافیکی این تراشه را 1,330,057 را نشان می‌دهد.

برای مقایسه پردازنده گرافیکی Snapdragon 8 Gen 3 که تراشه پرچمدار فعلی کوالکام است، امتیاز 896,416 را کسب می‌کند. این یعنی بیش از ۴۸ درصد افزایش عملکرد که کاملا قابل توجه محسوب می‌شود.

نتیجه اولیه بنچمارک Antutu تراشه اسنپدارگون ۸ نسل ۴ - نتیجه غیررسمی

نتیجه اولیه بنچمارک Antutu تراشه اسنپدارگون ۸ نسل ۴ – نتیجه غیررسمی

طبق تصویری که Ice Universe منتشر کرده، پردازنده گرافیکی اسنپدراگون ۸ نسل ۴ با اسم Adreno 830 شناخته می‌شود و با فرکانس 1250 مگاهرتز در حال آزمایش است.

برای مقایسه Adreno 750 در Snapdragon 8 Gen 3 با فرکانس 903 مگاهرتز برای مدل معمولی AB و 1000 مگاهرتز برای مدل AC (این مدل با پسوند “For Galaxy” یا “Leading” شناخته می‌شود.) عرضه شده است.

یا مثلا Adreno 735 موجود در Snapdragon 8s Gen 3 هسته‌های کمتری دارد اما با فرکانس 1100 مگاهرتز کار می کند.

در پرسش کاربران از Ice Universe آمده که آیا نسخه خاص این تراشه که شاید برای پرچمدارهای سامسونگ طراحی شود، به مانند نسل قبلی شاهد افزایش فرکانس خواهیم بود یا نه؟ او می‌گوید هنوز چیزی قطعی نیست و این فرکانس‌ها آزمایشی هستند. در نتیجه مشخص نیست که نسخه نهایی دقیقا چه فرکانس دارید.

اسنپدراگون ۸ نسل ۴ یک تراشه ۳ نانومتری با هسته‌های قوی Oryon خواهد بود

تراشه Snapdragon 8 Gen 4 در بخش CPU نیز کلاک بالایی دارد. نتیجه بنچمارک Geekbench نشان داد که ۲ هسته قوی Oryon تا فرکانس 4.09 گیگاهرتز و شش هسته دیگر تا فرکانس 2.78 گیگاهرتز کار می کنند. هنوز مشخص نیست که کلاستر شش هسته‌ای هم از نوع Oryon باشد یا خیر.

برای مقایسه، بالاترین کلاک CPU پردازنده در یک گوشی موبایل فعلا در تراشه اپل A17 پرو آیفون 15 پرو حضور دارد که 3.78 گیگاهرتز است. در دنیای اندروید هم تراشه‌های مدیاتک Dimensity 9300 Plus و Snapdragon 8 Gen 3 Leading با کلاک 3.4GHz در دسترس هستند.

اگر همین روند پیش برود، کوالکام اولین برندی خواهد بود که در تراشه موبایلی خود از مرز ۴ گیگاهرتز عبور می‌کند، البته اگر اپل با تراشه A18 Pro ما را غافلگیر نکند.

البته شایان ذکر است که در دنیای تبلت‌ها، تراشه Apple M4 در آیپد پرو جدید فرکانس 4.4 گیگاهرتز را برای هسته‌های قوی خود ارائه می‌کند.

نظر شما چیست؟ منتظر تراشه جدید کوالکام هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)