حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اسنپدراگون ۸ نسل ۴ یک تراشه ۳ نانومتری با هسته‌های قوی Oryon خواهد بود

نوشته

3 هفته قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها، کوالکام

تراشه پرچمدار آتی کوالکام در اکثر محصولات پرچمدار اندرویدی حضور خواهد داشت. این تراشه احتمالا با اسم تجاری Snapdragon 8 Gen 4 شناخته خواهد شد. به تازگی و با انتشار غیررسمی اسناد داخلی این تراشه‌ساز امریکایی، مشخص شده اسنپدراگون ۸ نسل ۴ یک تراشه ۳ نانومتری با هسته‌های قوی Oryon خواهد بود. البته مواردی است که ما قبلا در شایعات دیده بودیم.

تراشه کوالکام اسنپدراگون ۸ نسل ۴

هسته‌های پردازشی اختصاصی کوالکام به نام Oryon به زودی راه خود را به بازار گوشی‌های هوشمند باز خواهند کرد. اولین حضور این هسته‌های قوی در دنیای موبایل با Snapdragon 8 Gen 4 خواهد بود.

یک تصویر لو رفته از مدارک داخلی کوالکام نشان می‌دهد که این تراشه پرچمدار در ۲ مدل در راه است که با کدهای SM8750 و SM8750P شناخته می‌شود. احتمالاً پسوند «P» مخفف «عملکرد» بوده و شاید شبیه به مدل‌های دارای پسوند «AC» باشد که در تراشه‌های قبلی اسنپدراگون دیده‌ایم.

همچین مشخص شده که تراشه Snapdragon 8 Gen 4 با فرآیند ۳ نانومتری تراشه‌ساز قراردادی تایوانی TSMC ساخته خواهد شد.

پیش‌تر در نتایج منتشر شده از بنچمارک Geekbench مشاهده شد که CPU این تراشه با دو کلاستر ۲ + ۶ هسته‌ای طراحی شده اما مشخص نیست که آیا هر هشت هسته از نوع Oryon است یا فقط دو هسته Oryon به اضافه 6 هسته Kyro را شاهد خواهیم بود.

برخلاف تراشه‌های اسنپدراگون X که لپ‌تاپ‌های ویندوزی را هدف قرار می‌دهند، اسنپدراگون ۸ نسل ۴ باید در محدوده حرارتی و قدرت یک دستگاه موبایلی قرار بگیرد.

کلاسترهای CPU هر چه که باشد، تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ در تست تک هسته‌ای 35 درصد و در تست چند هسته‌ای 30 درصد از نسل قبلی خود پیشی می گیرد.

در بخش پردازش گرافیکی این تراشه پرچمدار کوالکام نوید پردازنده گرافیکی جدید Adreno وجود دارد. علاوه بر این، این تراشه از رم چهار کاناله LPDDR5X پشتیبانی می کند.

زیرسیستم “هوش مصنوعی کم مصرف” یا LPAI نیز جالب است. این برای استفاده‌های همیشه روشن از جمله ردیابی صدا، دوربین و حسگر در نظر گرفته شده است. البته برای زمانی که دستگاه در حالت پردازش فعال است، یک NPU قوی وجود خواهد داشت.

تراشه Snapdragon 8 Gen 4 در بخش ارتباطات از  mmWave و زیر 6 گیگاهرتز 5G در کنار، Wi-Fi 7 (802.11be)، بلوتوث 5.4 و UWB (FastConnect 7900) پشتیبانی می کند.

چندین برند موبایلی اندرویدی در حال ساخت پرچمدارانی با تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 هستند، اما ظاهرا شیائومی اولین برندی خواهد بود که یک گوشی پرچمدار با تراشه جدید کوالکام عرضه می‌کند، نظر دارد. این محصول باید در سری Xiaomi 15 باشد که کمی پس از معرفی رسمی تراشه جدید، رونمایی می شوند.

نظر شما چیست؟ منتظر تراشه پرچمدار کوالکام هستید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)