حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

چگونه روغن موتور ماشین را خودمان در منزل تعویض کنیم

نوشته

1 ماه قبل | بدون دیدگاه | مطالب ترنجی

در بحث نگهداری خودرو، کمتر چیزی به اندازه پایبندی به برنامه زمانی تعویض روغن، آسان و در عین حال مهم است. مزایای تعویض به موقع روغن موتور در همه سایت های اخبار خودرو بسیار زیاد و غیرقابل کتمان است. تعویض منظم روغن، عملکرد موتور را بهبود می‌بخشد، طول عمر آن را افزایش می‌دهد و به خودرو کمک می‌کند تا به بالاترین بازده مصرف سوخت دست یابد. روغن تمیز برای روغن کاری مناسب و تضمین عملکرد روان موتور و تمیز ماندن اجزای داخلی پیشرانه کاملا ضروری است.

تعویض روغن چه نقشی انجام می‌دهد؟

نقش اصلی روغن موتور، روان‌کاری بخش‌های داخلی موتور شما برای جلوگیری از سایش و اصطکاک غیرعادی است. بدون تعویض منظم روغن، اصطکاک شدید بین بسیاری از اجزای متحرک موتور ایجاد می‌شود. اصطکاک بیش از حد باعث خواهد شد سیستم سخت‌تر از حد معمول کار کند و گرمای اضافی و فشار مضاعف روی کل موتور ایجاد کند. درنتیجه احتمال خرابی یاتاقان، ضعیف شدن رینگ، روغن سوزی و… افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، خودروسازان خودروهای امروزی را طوری طراحی می‌کنند که کیفیت روغن بر مصرف سوخت، آلایندگی و کارایی کلی موتور تأثیر می‌گذارد. هنگامی که سطح روغن شما خیلی پایین می‌آید یا کثیف می‌شود، این موارد نیز تحت تأثیر منفی قرار می‌گیرند.

چرا نیاز به تعویض روغن دارید؟

اگر می‌خواهید وسیله نقلیه خود چه پراید چه ماشین شاهین چه هایما و غیره را در شرایط خوبی نگه دارید، تعویض مداوم روغن بخش ضروری از برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه خودروی شماست. چون که روغن موتور با گذشت زمان خراب می‌شود و این امر توانایی آن را برای تجزیه ذرات انباشته شده در موتور محدود می‌کند. فیلترها فقط می‌توانند مقدار کمی از این آلودگی را نگه دارند؛ درنهایت، آن ذرات وارد موتور شما می‌شوند. با افزایش اصطکاکی که در اثر کثیفی یا پایین بودن میزان روغن ایجاد می‌شود، استهلاک زودرس موتور و همچنین افت عملکرد و افزایش مصرف سوخت به وجود می‌آید. عدم تعویض روغن همچنین می‌تواند به جیب شما آسیب برساند. چراکه باعث خرابی اساسی موتور خواهد شد.

پیش از تعویض روغن در منزل چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

موارد زیر را پیش از انجام تعویض روغن در خانه انجام دهید.

۱. جمع‌آوری ابزارهای لازم

قبل از شروع تعویض روغن خودرو، ابزار و مواد مناسب را جمع‌آوری کنید. ابزارهای مورد نیاز عبارتند از:
ظرف تخلیه روغن برای جمع‌آوری روغن قدیمی برای دفع.
فیلتر روغن مناسب برای مدل و ساخت خودرو شما.
روغن موتور جدید: از نوع و مقدار توصیه شده برای موتور شما.
قیف روغن برای ریختن روغن جدید.
آچار فیلتر روغن برای برداشتن و تعویض فیلتر روغن.

۲. محل مناسب را انتخاب کنید. ماشین خود را روی سطح صاف پارک کنید و مطمئن شوید که فضای کافی برای کار راحت در اختیار دارید.

۳. ابتدا ابزار و مواد خود را جمع‌آوری کنید. همه چیز را که از قبل نیاز دارید کنار خودرو بچینید تا حین کار مجبور به جستجوی اقلام نباشید.

۴. لباس مناسب بپوشید: لباس‌هایی بپوشید که کثیف شدن آنها اشکالی ندارد و از دستکش برای محافظت از دستانتان استفاده کنید.

۵. تجهیزات ایمنی را در دسترس داشته باشید. تجهیزات ایمنی مانند دستکش، عینک ایمنی و …

فرآیند گام به گام تعویض روغن در منزل

حالا که آماده هستید، بیایید به فرآیند گام به گام تعویض روغن خودرو خود بپردازیم. پیش از شروع مطمئن شوید که خودرو نسبتا سرد است تا روغن داغ روی شما نریزد.

مرحله ۱: زیر خودرو جک بزنید تا به اندازه کافی بالا بیاید. سپس دو پایه نگهدارنده در دو طرف ماشین قرار دهید تا خودرو به طور ایمن در آن ارتفاع ثابت شود. سپس پیچ تخلیه روغن را در زیر کارتر پیدا کنید. معمولاً در قسمت پشتی کارتر روغن موتور در بخش پایین قرار دارد. ظرف تخلیه روغن را زیر پیچ تخلیه روغن قرار دهید.

مرحله ۲: محل فیلتر روغن را پیدا کنید. فیلتر روغن یک استوانه فلزی متصل به بدنه موتور یا یک کارتریج کاغذی است که در یک محفظه زیر کاپوت در بالای موتور قرار داده می‌شود. اگر در پیدا کردن فیلتر روغن موتور خود مشکل دارید، دفترچه راهنمای مالک را بررسی کنید.

مرحله ۳: روغن را تخلیه کنید. پیچ کارتل را به دقت با آچار مناسب باز کرده و اجازه دهید روغن کهنه کاملاً در ظرف تخلیه شود.

مرحله ۴: فیلتر روغن را باز کنید. پس از تخلیه روغن، فیلتر روغن قدیمی را با استفاده از آچار فیلتر باز کنید. فیلتر کاغذی را هم بیرون بکشید.

مرحله ۵: اورینگ فیلتر را چرب کنید. قبل از نصب فیلتر جدید، مقدار کمی روغن تازه را روی واشر لاستیکی بمالید. این کار به ایجاد مهر و موم کمک می‌کند و به شما امکان می‌دهد آن را به اندازه کافی سفت کنید. بهتر است فیلتر فلزی را قبل از نصب با مقداری روغن تازه پر کنید.

مرحله ۶: فیلتر روغن را نصب کنید. فیلتر روغن جدید را روی محفظه فیلتر پیچ کنید و مطمئن شوید که محکم شده اما بیش از حد آن را سفت نکنید.

مرحله ۷: پیچ تخلیه را سفت کنید. پیچ تخلیه روغن را دوباره در جای خود قرار دهید و آن را محکم کنید. اغلب توصیه می‌شود که پیچ تخلیه را با گشتاور حدود 30 پوند فوت سفت کنید.

مرحله ۸: روغن اضافه کنید. با استفاده از قیف و از محل درب روغن بالای موتور، مقدار توصیه شده روغن موتور جدید را به داخل موتور بریزید. هنگامی که کارتان تمام شد، باید سطح روغن بین علامت‌های “FULL” و “ADD” روی گیج باشد. درب پلاستیکی روغن موتور را هم ببندید.

مرحله ۹: موتور را روشن کنید و سطح روغن را دوباره بررسی کنید. موتور را روشن کنید تا روغن در تمام سیستم گردش کند. سپس با استفاده از گیج دوباره سطح روغن را بررسی کنید. در صورت نیاز روغن بیشتری اضافه کنید، اما از پر کردن بیش از حد خودداری کنید.

توجه داشته باشید که همیشه هنگام کار روی ماشین خود از تجهیزات مناسب استفاده و حتما احتیاط کنید. اگر برای تعویض روغن، جلوی ماشین خود را جک می‌زنید، چرخ‌های عقب را برای جلوگیری از غلتیدن با یک آجر یا سنگ فیکس کرده و ترمز دستی را بکشید. بگذارید موتور به اندازه کافی خنک شود تا زمانی که روی موتور یا نزدیک اگزوز کار می‌کنید خودتان را نسوزانید. سپس درنهایت، دوباره بررسی کنید که نشتی یا قطره‌ای زیر ماشین شما وجود ندارد.

نکات ایمنی حین تعویض روغن

  • • از تماس روغن موتور با پوست یا چشم خودداری کنید. در صورت تماس، با آب فراوان بشویید.
  • • روغن موتور قدیمی را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.
  • • روغن موتور قدیمی را در ظروف مناسب و مهر و موم شده نگهداری کنید. می‌توانید آن را به مغازه تعویض روغنی تحویل دهید.

سخن پایانی

تعویض روغن در منزل کار هر کسی نیست بنابراین اگر سررشته فنی ندارید به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم این کار را در منزل انجام دهید. چراکه علی‌رغم سادگی ممکن است ایراداتی در کار پیش بیاید که سلامت شما و عملکرد خودرو شما چه پراید و ساینا و چه هایما و تیگو 7 پرو را به خطر بیندازد. اما در صورت ضرورت انجام این کار در منزل می‌توان با رعایت دستورالعمل‌های ذکر شده در بالا،  مطمئن شد که موتور خودرو شما به درستی تعویض روغن شده و تمامی فیلترهای آن نیز به درستی سر جای خود نصب شده‌اند.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
تیم ترنجی