حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

تراشه اگزینوس ۲۶۰۰ سامسونگ با فرآیند ۲ نانومتری عرضه خواهد شد

نوشته

3 هفته قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها، سامسونگ، شایعات

خبرهای جالبی درباره دنیای تراشه‌های پرچمدار در این مقاله خواهید خواند. ابتدا درباره تراشه‌های ۳ نانومتری آتی سامسونگ صحبت می‌شود، سپس درباره گمانه‌زنی‌های پیرامون Snapdragon 8 Gen 4 صحبت می‌کنیم و در نهایت به گزارشی می‌پردازیم که می‌گوید تراشه اگزینوس ۲۶۰۰ سامسونگ با فرآیند ۲ نانومتری عرضه خواهد شد.

تراشه اگزینوس ۲۶۰۰ سامسونگ

اوایل ماه جاری سامسونگ اعلام کرد که کارخانه‌های ریخته گری خود را برای تولید انبوه اولین تراشه ۳ نانومتری اگزینوس خود آماده می‌کند. این تراشه با استفاده از طراحی Gate All Around (GAA) تولید خواهد شد. با این حال، مشخص نیست که این تراشه چه اسمی خواهد داشت.

حدس زده می‌شود اولین تراشه ۳ نانومتری سامسونگ یا Exynos 2500 برای Galaxy S25 باشد Exynos W1000 که تا چند ماه دیگر با Galaxy Watch7 عرضه خواهد شد.

در کنار تولید تراشه‌های ۳ نانومتری، طبیعتا این شرکت نگاهی به آینده هم دارد، زیرا ETNews گزارش می‌دهد که کار بر روی یک تراشه 2 نانومتری از برند سامسونگ آغاز شده است. این تراشه باید سامسونگ Exynos 2600 باشد که با اسم رمز Thetis شناخته می‌شود. انتظار می رود تولید انبوه این تراشه در نیمه دوم سال 2025 آغاز شود تا برای عرضه گلکسی S26 در دسترس باشد.

اسنپدراگون ۸ نسل ۴

البته جالب است بدانید که طبق گزارش‌ها، احتمالا کوالکام برای تراشه پرچمدار جدید خود یعنی اسنپدراگون ۸ نسل۴ همچنان به فرآیند 4 نانومتری تکیه خواهد کرد. اگر این گزارش صحیح باشد، باعث می‌شود تراشه اگزینوس 2500 نسبت به آن برتری داشته باشد.

گزارش های دیگر حاکی از آن است که تراشه Snapdragon 8 Gen 4 بر روی گره 3 نانومتری جدیدتر TSMC یعنی N3E تولید خواهد شد. طبق گزارش‌ها، اپل سال گذشته 90 درصد از ظرفیت تولید تراشه 3 نانومتری TSMC را تصاحب کرد، اگرچه تقاضا برای امسال ممکن است کاهش یافته باشد، بنابراین ممکن است برنامه‌ها تا حدودی تغییر کنند.

با این حال لازم به ذکر است که یک رسانه خبری تایوانی ادعا می‌کند که نسخه ویژه “اسنپدراگون 8 نسل 4 برای گلکسی” یا همان Snapdragon 8 Gen 4 For Galaxy در سال 2025 با فرآیند 3 نانومتری GAA Plus سامسونگ (معروف به GAP) ساخته خواهد شد.

تراشه‌ساز قراردادی تایوانی TSMC هم روی فرآیند ۲ نانومتری کار می‌کند، اما خطوط ریخته‌گری آن احتمالاً مشغول تولید تراشه‌های آیفون 17 پرو و برخی از مک‌ها خواهند بود. سری آیفون 17 در سال 2026 عرضه می شود، بنابراین شاهد مبارزه تراشه‌های 2 نانومتر بین اپل و سامسونگ خواهیم بود.

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید که تراشه‌های آتی سامسونگ با چه فرآیند‌هایی توسعه داده خواهند شد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)