حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

گوگل Gemini 1.5 Flash رسماً معرفی شد: مدل جدید هوش مصنوعی با سرعت و کارایی بهینه

نوشته

3 ماه قبل | بدون دیدگاه | گوگل، هوش مصنوعی

گوگل امروز درجریان رویداد I/O 2024، به‌روزرسانی‌های مدل‌های هوش مصنوعی Gemini خود را معرفی کرد. جدیدترین مدل هوش مصنوعی گوگل، Gemini 1.5 Flash نام دارد و این شرکت می‌گوید این مدل برای سرعت و کارایی بهینه شده است.

گوگل Gemini 1.5 Flash

Demis Hassabis، مدیرعامل Google DeepMind، در یک پست وبلاگی نوشت: «Gemini 1.5 Flash در خلاصه‌سازی، برنامه‌های چت، شرح تصاویر و ویدیو، استخراج داده‌ها از اسناد و جداول طولانی و موارد دیگر برتری دارد. گوگل Gemini 1.5 Flash را ایجاد کرده زیرا توسعه‌دهندگان به مدلی نیاز داشتند که سبک‌تر و ارزان‌تر از نسخه Pro باشد.»

لازم‌به‌یاد‌آوری است که Gemini 1.5 Pro کارآمدتر و قدرتمندتر از مدل اصلی Gemini می‌باشد که اواخر سال گذشته معرفی شد.

Gemini 1.5 Flash در جایی بین Gemini 1.5 Pro و Gemini 1.5 Nano قرار می‌گیرد. با وجود سبک‌تر بودن نسبت‌به نسخه Pro، اما Gemini 1.5 Flash به همان اندازه قدرتمند است. گوگل می‌گوید که این امر از طریق فرآیندی به نام «distillation» به‌دست آمده است، جایی که ضروری‌ترین دانش و مهارت‌های Gemini 1.5 Pro به مدل کوچکتر منتقل شده است. این به این معنی است که Gemini 1.5 Flash همان قابلیت‌های چندوجهی Pro و همچنین پنجره زمینه طولانی آن (میزان داده‌ای که یک مدل هوش مصنوعی می‌تواند به‌طور هم‌زمان مصرف کند) از یک میلیون توکن را دریافت می‌کند. به‌گفته گوگل، این بدان معناست که Gemini 1.5 Flash قادر به تجزیه‌وتحلیل یک سند 1500 صفحه‌ای یا یک پایگاه کد با بیش از 30 هزار خط به‌طور همزمان خواهد بود.

Gemini 1.5 Flash درحقیقت برای کاربران عادی درنظر گرفته نشده است. درعوض، این مدل یک راه سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر برای توسعه‌دهندگان است که محصولات و خدمات هوش مصنوعی خود را با استفاده از فناوری طراحی‌شده توسط گوگل ایجاد کنند.

گوگل Gemini 1.5 Flash

گوگل Gemini 1.5 Flash

گوگل علاوه‌بر راه‌اندازی Gemini 1.5 Flash، مدل Gemini 1.5 Pro خود را نیز ارتقا می‌دهد. این شرکت بیان می‌کند که توانایی‌های این مدل برای نوشتن کد، استدلال و تجزیه صدا و تصاویر افزایش یافته است. اما بزرگترین به‌روزرسانی هنوز در راه است؛ گوگل اعلام کرد که در اواخر سال جاری پنجره زمینه موجود این مدل را به دو میلیون توکن یعنی دو برابر مقدار فعلی افزایش می‌دهد. این باعث می‌شود که همزمان دو ساعت ویدیو، ۲۲ ساعت صوت، بیش از ۶۰ هزار خط کد یا بیش از ۱.۴ میلیون کلمه پردازش شود.

هر دو مدل Gemini 1.5 Flash و Pro اکنون در پیش‌نمایش عمومی در استودیوی هوش مصنوعی Google و Vertex AI در دسترس هستند. این شرکت همچنین امروز نسخه جدیدی از مدل باز Gemma خود را به نام Gemma 2 معرفی کرد. اما مگر اینکه شما یک توسعه‌دهنده یا شخصی باشید که دوست دارد با ساخت برنامه‌ها و خدمات هوش مصنوعی سروکار داشته باشد، در غیر این‌صورت، این به‌روزرسانی‌ها واقعاً برای مصرف‌کننده معمولی درنظر گرفته نشده‌اند.

دیدگاه شما پیرامون مدل جدید Gemini 1.5 Flash چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی