حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

از اولین گوشی اندرویدی سامسونگ و آغاز برند Galaxy پانزده سال گذشته است

نوشته

2 هفته قبل | بدون دیدگاه | برترین‌های ترنجی، سامسونگ

زمان نه می‌ایستد و نه به عقب می‌رود، حداقل در دنیای ما اینطور است. شاید وقتی می‌خوانید از اولین گوشی اندرویدی سامسونگ و آغاز برند Galaxy پانزده سال گذشته است، باورش سخت باشد اما چه باور کنیم و چه نه، به همین زودی ۱۵ سال گذشت!

اولین گوشی اندرویدی سامسونگ

سامسونگ در حال حاضر پرفروش‌ترین برند گوشی‌های هوشمند در بازار جهانی موبایل است. هر چند آمار سال ۲۰۲۳ به شکل دیگری رقم خورد و صدرنشینی ۱۳ ساله این برند کره‌ای پایان یافت اما طبق آمار چارک اول سال ۲۰۲۴ می‌توان گفت که فعلا کره‌ای‌ها به جایگاه خود بازگشته‌اند.

هر چند سامسونگ پیش از دنیای اندروید هم یکی از برندهای مطرح دنیای موبایل بود اما شاید اشتباه نکند که بگوییم سلطنت فعلی کره‌ای‌ها حاصل سرمایه‌گذاری صحیح روی اندورید و همکاری گوگل بود.

این سلطنت با اولین گوشی هوشمند اندرویدی این شرکت یعنی i7500 Galaxy آغاز شد. توجه کنید که اسم دقیق دستگاه Samsung i7500 Galaxy است و اولین محصول با برند گلکسی محسوب می‌شود.

سامسونگ i7500 گلکسی ماه آوریل سال 2009 رونمایی شد و دو ماه بعد به بازار رسید. اگر دوست دارید بدانید آن موقع دنیای اندروید به چه شکل بوده، باید بگویم بسیار خلوت! تنها شش ماه پیش از آن بود که اولین گوشی هوشمند اندرویدی جهان با برند اچ‌تی‌سی و تحت نام T-Mobile G رونمایی شد.

برخلاف اکثر گوشی‌های هوشمند آن زمان باید گفت که سامسونگ i7500 Galaxy دارای صفحه نمایش OLED و باتری بزرگ‌تری بود. این برند کره‌ای به خوبی بر برتری‌های خود واقف بود و می‌دانست که پنل OLED می‌تواند بسیار جذاب باشد.

مهمتر از آن، نسخه خام اندروید ۱.۵ با اسم رمز Cupcake را اجرا می کرد و از پردازنده MSM7200A کوالکام استفاده می‌کرد. این تراشه در گوشی‌های دیگر اندرویدی هم حاضر بود. در آن بازه زمانی این تراشه اسم تجاری خاصی نداشت و با همین کد عددی شناخته می‌شد.

این گوشی دارای صفحه نمایش 3.2 اینچی OLED با وضوح HVGA یعنی ۳۲۰ در ۴۸۰ پیکسل بود. بد نیست بدانید که نسبت نمایشگر به بدنه آن به ۵۰ درصد هم نمی‌رسد. بهتر بگویم، دقیقا ۴۷ درصد است!

در کنار تراشه کوالکام این دستگاه فقط 128 مگابایت حافظه رم، 8 گیگابایت فضای ذخیره سازی داشت که از مموری کارت هم پشتیبانی می‌کرد.

دوربین پشتی آن 5 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار بود اما دوربین جلو نداشت. همچنین دارای شتاب سنج، قطب نما، GPS، جک 3.5 میلی متری هدفون و پورت microUSB بود که در تصویر بالا می‌بینید روی لبه بالا بوده و درپوش دارد!

یک سال پس از آن کره‌ای‌ها قلق‌گیری‌های لازم را انجام داده و اولین نسل گوشی‌های پرچمدار Galaxy S را با همین نام عرضه کردند. احتمالا این دستگاه را با تصویر تبلیغاتی زیر به یاد خواهید آورد:

گلکسی S افسانه‌ای سامسونگ با شماره عددی i9000

گلکسی S افسانه‌ای سامسونگ با شماره عددی i9000

این گوشی دارای صفحه نمایش بزرگ 4 اینچی Super AMOLED، محافظ گوریلا گلس و تراشه ساخت سامسونگ با نام Hummingbird و فرکانس 1 گیگاهرتزی بود.

در بخش رابط کاربری شاهد TouchWiz 3.0 به عنوان اولین پوسته اندرویدی سامسونگ بودیم. این گوشی می‌توانست ویدیوهای HD ضبط کند و دارای کدک aptX، DLNA، اسلات کارت microSD و باتری 1500 میلی‌آمپر ساعتی بود.

نظر شما درباره سری Galaxy سامسونگ چیست؟ آیا کره‌ای‌ها می‌توانند فرمول موفقیت را دنبال کنند یا به سرنوشت برندهای بزرگ دنیای اندرویدی آن روزها مثل HTC، سونی یا ال‌جی دچار خواهد شد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)