حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

کالبدشکافی هواوی Pura 70 اولترا، معماری ساخت پردازنده kirin 9010 را فاش کرد

نوشته

1 هفته قبل | بدون دیدگاه | اخبار، هواوی

تراشه kirin 9010 قلب تپنده مورد استفاده هواوی در سری گوشی‌های پرچمدار Pura 70 می‌باشد. این پردازنده ۱۲ هسته‌ای پیشرفت خوبی در مقایسه با نسل قبل خود «Kirin 9000S» دارد. اما از نظر لیتوگرافی، این دو پردازنده تا حد زیادی یکسان می‌باشند. این مسئله طی کالبد شکافی هواوی Pura 70 اولترا روشن شد.

عدم دسترسی به یک لیتوگرافی پیشرفته، هواوی را از مجهز کردن آخرین سری پرچمدار خود به یک پردازنده ۵ نانومتری باز داشت

به گزارش wccftech، با وجود اینکه کایرین 9010 به عنوان جانشین مستقیم کایرین 9000s شناخته می‌شود، TechInsights طی کالبد شکافی Pura 70 Ultra متوجه شد که این پردازنده همچنان از معماری ساخت ۷ نانومتری SMIC بهره می‌برد. پیش از این ما مطمئن بودیم که هواوی چاره‌ای جز استفاده مجدد از معماری 7nm برای پردازنده جدیدش ندارد. اما طی گزارش‌های متعدد عنوان شده که SMIC در حال آماده‌سازی خود برای تولید ویفیر‌های 5nm در ادامه سال جاری می‌باشد.

kirin 9010

تراشه kirin 9010 می‌توانست 5nm باشد!

این به این معنی بود که هواوی برای استفاده از معماری ساخت جدید، باید تولید کایرین 9010 را به تعویق می‌انداخت. اما چینی‌ها تصمیم گرفتند پردازنده خود را با لیتوگرافی قدیمی‌تر 7nm روانه بازار کنند. با این وجود هواوی موفق شد پردازنه جدید خود را نسبت به نسل قبلش بهبود قابل توجهی بدهد. اما در مقایسه با سایر برند‌ها اوضاع اصلا جالب نیست. کایرین 9010 در مقایسه با اسنپدراگون ۸ نسل ۱ که دو سال پیش معرفی شده، عملکرد ضعیف‌تری دارد در حالی که ۳۰ درصد انرژي بیشتری مصرف می‌کند.

به دلیل تحریم‌های آمریکا، هواوی از دسترسی به نود‌های ساخت شرکت TSMC محروم است و در حال حاضر فقط به SMIC دسترسی دارد. اما این تمام ماجرا نیست، شرکت هلندی ASML نیز که با فروش دستگاه‌های فوق پیشرفته EUV به شرکت‌هایی مانند TSMC به این برند‌ها امکان توسعه لیتوگرافی خود را می‌دهد، از فروش محصولات خود به چینی‌ها محروم شده است. این به معنی می‌باشد که SMIC برای ادامه حیات، مجبور به استفاده مجدد از دستگاه‌های قدیمی‌تر DUV شده است.

با وجود اینکه ساخت یک پردازنده کایرین 5nm غیر ممکن نیست، اما گزارش شده است که با شرایط فعلی تولید چنین پردازنده‌ای مي‌تواند تا ۵۰ درصد گران‌تر باشد. اما در هر صورت، صرف اینکه هواوی توانسته‌ است با وجود تحریم از سوی آمریکا، کسب و کار تراشه‌سازی‌اش را سر پا نگه دارد خود یک معجزه است. اگر چینی‌ها بتوانند به معجزه کردن ادامه دهند، شاید عرضه سری گوشی‌های Mate 70 با پردازنده‌های 5nm خیلی هم دور از انتظار نباشد.

به نظر شما با وجود تحریم ‌های آمریکا، هواوی تا کی می‌تواند به پیشرفت ادامه دهد؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
علی ستاری‌فر