حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

اپل غیرفعال شدن برنامه های تحت وب در اروپا را تأیید کرد

نوشته

2 ماه قبل | بدون دیدگاه | اپل

با انتشار دومین بتا iOS 17.4، اپل بسیاری از عملکردهای برنامه های وب در اتحادیه اروپا را غیرفعال کرده است. پیش از این، برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی‌بر اینکه این غیرفعال شدن ممکن است یک تغییر موقت یا یک باگ مربوط به برخی از به‌روزرسانی‌های اکوسیستم اپلیکیشن در اروپا باشد، وجود داشت؛ اما اپل تأیید کرده است که برنامه‌های تحت وب در صفحه اصلی عمداً حذف شده‌اند و دیگر بازنمی‌گردند.

غیرفعال شدن برنامه های تحت وب اپل

در به‌روزرسانی وب‌سایت Developer، اپل توضیح می‌دهد که کاربران در اتحادیه اروپا به‌دلیل پشتیبانی از مرورگرهای جایگزین و خطرات امنیتی، به برنامه‌های وب صفحه اصلی دسترسی نخواهند داشت.

به‌گفته اپل، برنامه‌های وب صفحه اصلی براساس WebKit و معماری امنیتی آن ساخته شده و برای «همسویی با مدل حریم خصوصی و امنیت برای برنامه‌های بومی در iOS» طراحی شده‌اند. بنابراین جداسازی فضای ذخیره‌سازی و درخواست‌های سیستم برای دسترسی به عملکردهای حریم خصوصی در هر سایت بسیار مهم است.

بدون جداسازی، اپل ادعا می‌کند که برنامه‌های وب مخرب می‌توانند داده‌های سایر برنامه‌های وب را بخوانند و بدون رضایت کاربر به دوربین، میکروفون و مکان کاربر دسترسی پیدا کنند. برای رفع این مشکلات امنیتی، اپل باید یک معماری یکپارچه‌سازی جدید بسازد که به‌دلیل سایر الزامات قانونی بازارهای دیجیتال و به‌دلیل اینکه برنامه‌های وب توسط افراد زیادی استفاده نمی‌شود، عملی نیست.

«سیستم iOS به‌طور سنتی با ایجاد مستقیم روی WebKit و معماری امنیتی آن، از برنامه‌های وب صفحه اصلی پشتیبانی می‌کند. این ادغام به این معنی است که برنامه‌های وب با مدل امنیتی و حریم خصوصی برنامه‌های بومی در iOS، ازجمله جداسازی فضای ذخیره‌سازی و اجرای فرمان‌های سیستم برای دسترسی به قابلیت‌های تأثیرگذار بر حریم خصوصی در هر سایت، مدیریت می‌شوند.

     بدون این نوع جداسازی و اجرا، برنامه‌های وب مخرب می‌توانند داده‌های سایر برنامه‌های وب را بخوانند و مجوزهای آن‌ها را برای دسترسی به دوربین، میکروفون یا مکان کاربر بدون رضایت کاربر بازپس بگیرند. مرورگرها همچنین می‌توانند برنامه‌های وب را بدون آگاهی و رضایت کاربر روی سیستم نصب کنند. پرداختن به نگرانی‌های پیچیده امنیتی و حریم خصوصی مرتبط با برنامه‌های وب با استفاده از موتورهای مرورگر جایگزین، مستلزم ایجاد یک معماری یکپارچه‌سازی کاملاً جدید است که درحال‌حاضر در iOS وجود ندارد و با توجه به سایر خواسته‌های DMA و پذیرش بسیار کم توسط کاربر، انجام آن عملی نیست. بنابراین، برای مطابقت با الزامات DMA، ما مجبور شدیم ویژگی برنامه‌های وب را در اتحادیه اروپا غیرفعال کنیم.»

غیرفعال شدن برنامه های تحت وب اپل

غیرفعال شدن برنامه های تحت وب اپل

کاربران آیفون در اتحادیه اروپا می‌توانند مستقیماً از صفحه اصلی و ازطریق نشانک به وب‌سایت‌ها دسترسی داشته باشند، اما ویژگی برنامه‌های تحت وب برای آن‌ها در دسترس نخواهد بود. برنامه‌های وب در صفحه اصلی مجبور می‌شوند در سافاری (یا مرورگر پیش‌فرض دیگری) به‌جای یک پنجره اختصاصی باز شوند، اما ذخیره‌سازی محلی طولانی‌مدت و اعلان‌ها برای آن‌ها کار نمی‌کند.

اپل می‌گوید که این تغییرات نتیجه مستقیم انطباق با DMA است و تنها بر تعداد کمی از کاربران تأثیر می‌گذارد. این شرکت همچنین می‌گوید که از تأثیری که این تغییر بر توسعه‌دهندگان برنامه‌های وب صفحه اصلی و کاربران آیفون می‌گذارد، متأسف است.

نظر شما درباره غیرفعال شدن برنامه های تحت وب اپل در اروپا چیست؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
امیرحسین ملکی