حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

افزایش تولید تراشه ۳ نانومتری TSMC برای پاسخگويی به نیاز بازار

نوشته

2 ماه قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها

به تازگی گزارش‌شده که تراشه‌ساز قراردادی تایوانی TSMC در حال افزایش تولید تراشه‌های پیشرفته ۳ نانومتری خود است. گفته می‌شود که این افزایش تولید به دلیل افزایش تقاضا از سوی غول‌های فناوری که به دنبال پردازنده‌های پیشرفته برای محصولات خود هستند، انجام می شود.

افزایش تولید تراشه ۳ نانومتری TSMC

در سال 2023 اپل مشتری اصلی تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC بود. این تراشه‌ها در گوشی‌های هوشمند سری آیفون 15 پرو استفاده می‌شد. با این حال، برندهای بزرگی مانند کوالکام، مدیاتک، انویدیا و اینتل به این تراشه‌ها ابراز علاقه کرده و حجم قابل توجهی را سفارش داده‌اند.

گزارش شده که برای تطبیق با این حجم سفارش، TSMC در نظر دارد تولید ماهانه ویفر ۳ نانومتری خود را تا سال 2024 به 100000 واحد افزایش دهد. این شرکت همچنین در تلاش است تا بازده تولید خود را برای تولید بالاتر بهبود بخشد.

تراشه مدیاتک

تراشه

طبق گزارش‌ها، نسخه اولیه فرآیند 3 نانومتری TSMC (N3B) با چالش‌های بازدهی تولید مواجه بود و هزینه بالایی را به همراه داشت. این عوامل ممکن است برخی از شرکت‌ها را از پذیرش این فناوری در مراحل اولیه آن منصرف کرده باشد.

با این حال، نسل دوم فرآیند 3 نانومتری TSMC (N3E) عملکرد بهتری را ارائه می‌کند و در عین حال مقرون به صرفه است. این به احتمال زیاد منجر به افزایش علاقه مشتری شده که به نوبه خود به معنای تقاضا است.

امسال احتمالا شاهد رقابت شدید در بازار نیمه هادی‌ها خواهیم بود زیرا شرکت‌های بزرگ فناوری شروع به عرضه اولین دستگاه‌های مجهز به تراشه 3 نانومتری خود می کنند.

اینکه آیا TSMC می‌تواند با موفقیت این تقاضای فزاینده را برآورده کند، در حالی که چالش‌های بالقوه تولید را برطرف می‌کند، تأثیر قابل‌توجهی بر موفقیت این دستگاه‌های آینده و شرکت‌های پشت سر آنها خواهد داشت.

در اخبار مربوط به تراشه می‌شنویم که تراشه ساز قراردادی چینی SMIC ظاهراً تولید چیپست های 5 نانومتری خود را برای هواوی آغاز کرده است. SMIC همچنین یک خط نیمه هادی جدید در شانگهای به طور خاص برای ساخت تراشه های طراحی شده توسط هواوی راه اندازی کرده است.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که دولت بایدن به دلیل نگرانی‌های امنیت ملی، محدودیت‌های سخت‌تر صادراتی را بر تجهیزات پیشرفته ساخت تراشه اعمال کرده است.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید TSMC می‌تواند از پس این تقاضا برآید؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)