حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

احتمالا تراشه Snapdragon 8 Gen 4 کوالکام تماما توسط سامسونگ ساخته خواهد شد

نوشته

8 ماه قبل | بدون دیدگاه | پردازشگرها، شایعات

هنوز تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ رونمایی نشده است و ما اننظار داریم دوم آبان امسال با آن آشنا شویم. با این حال کارخانه شایعات بیکار نمی‌نشیند و اخباری پیرامون نسل بعدی آن یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۴ می‌دهد. آنطور که شنیده می‌شود، احتمالا تراشه Snapdragon 8 Gen 4 کوالکام تماما توسط سامسونگ ساخته خواهد شد.

احتمالا تراشه Snapdragon 8 Gen 4 کوالکام

حدودا ۳ ماه پیش بود که در ترنجی خواندیم تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ کوالکام از فناوری 3 نانومتری سامسونگ و TSMC استفاده خواهد کرد. با این حال و شاید برخلاف انتظاری که عملکرد سابق این شرکت ثبت نموده، نمونه ساخته شده توسط سامسونگ یک مزیت در عملکرد و کارایی خواهد داشت.

دلیل آن این است که فرآیند ۳ نانومتری ریخته‌گری سامسونگ (Samsung Foundry) از ترانزیستورهای Gate-all-around (GAA) استفاده می کند که نشتی جریان کمتر و جریان بیشتری دارند زیرا گیت کانال را از چهار طرف احاطه کرده است. در نتیجه تراشه‌هایی که از ترانزیستورهای GAA استفاده می کنند عملکرد بهتری دارند و در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند.

در مقابل برند TSMC تا زمانی که تولید تراشه‌های ۲ نانومتری خود را در سال‌های 2024-2025 آغاز نکند از ترانزیستورهای GAA استفاده نخواهد کرد.

ریخته‌گری سامسونگ

ریخته‌گری سامسونگ

انتخابی از روی اجبار؟

اما این دلیلی نیست که کوالکام در نظر دارد تولید اسنپدراگون 8 نسل 4 را به تنهایی به Samsung Foundry واگذار کند. دلیل آن این است که TSMC ممکن است ظرفیت تولید برای تکمیل سفارش را نداشته باشد. ظاهراً اپل و مدیاتک ۸۵ درصد از تولید 3 نانومتری TSMC را در سال آینده در اختیار خواهند گرفت و تنها 15 درصد آن برای کوالکام باقی خواهد ماند.

به گفته یکی از کاربران X (توییتر سابق) که یک مهندس کامپیوتر متمرکز بر نیمه هادی‌ها است، تمام تولیدات Snapdragon 8 Gen 4 توسط ریخته‌گری سامسونگ ساخته خواهد شد. منظور از تمام تولیدات، تراشه متفاوتی نسبت به مدل پایه مانند Snapdragon 8 Gen 4 for Galaxy است.

طبق شایعات بازده تولید تراشه ۳ نانومتری TSMC حدود ۵۵ درصد است، اگرچه گزارش‌های دیگر ادعا می کنند که در محدوده 70 تا 80 درصد خواهد بود. با فرض اینکه ۵۵ درصد باشد، منبع این گزارش می گوید:

“اگر TSMC بتواند بازده تراشه ۳ نانومتری خود را در یک سال بهبود بخشد، و اگر این بهتر از آنچه که SF (ریخته‌گری سامسونگ) ارائه می‌دهد باشد، شاید بازی تغییر کند. در حال حاضر، با توجه به اینکه ظرفیت TSMC برای اپل رزور است، هنوز درباره نتیجه نهایی ابهامات زیادی وجود دارد.”

نظر شما چیست؟ فکر می‌کنید که این تصمیم چقدر برای مصرف‌کننده اهمیت دارد و چقدر برای منابع صنعتی؟

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)