حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

ماجرای ممنوعیت نصب تلگرام روی گوشی‌های شیائومی و پوکو چیست؟

نوشته

8 ماه قبل | بدون دیدگاه | برترین‌های ترنجی، شیائومی

از دیشب اخباری درباره منع نصب Telegram روی رابط کاربری MIUI منتشر شده است. اما به راستی ماجرای ممنوعیت نصب تلگرام روی گوشی‌های شیائومی و پوکو چیست؟ آیا کاربران ایرانی را نیز متاثر خواهد کرد؟

ممنوعیت نصب تلگرام روی گوشی شیائومی و پوکو

برند بزرگ آسیایی بازار گوشی‌های هوشمند یعنی شیائومی، اکنون از نصب تلگرام بر روی دستگاه‌های خود که از رابط کاربری MIUI استفاده می‌کنند جلوگیری می‌کند.

همانطور که می‌دانید، رابط کاربری MIUI مبتنی بر اندروید است و شیائومی در گوشی های هوشمند، تبلت‌ها و … از آن استفاده می کند. با انتشار MIUI 13 در سال 2022، این شرکت یک ویژگی امنیتی جدید برای پرچم گذاری و جلوگیری از اجرای برنامه های مخرب در دستگاه ها اضافه کرد.

با این حال، این ویژگی در گذشته با انتقادات و سوء ظن مواجه شده بود و کاربران حدس می زدند که این می تواند تلاشی پنهانی توسط شیائومی با مشارکت حزب جامعه چین (CCP) برای نظارت بر فعالیت های کاربران و سانسور برنامه ها باشد.

این سوء ظن بیشتر با این واقعیت بیشتر تقویت شد که MIUI شروع به مسدود کردن برنامه هایی کرد که به کاربران امکان می داد تنظیمات شبکه را فراتر از تنظیمات پیش فرض تغییر دهند. اگر برنامه‌ای مخرب یا خطرناک در نظر گرفته شود، MIUI سعی می کند برنامه را از دستگاه حذف کرده و از نصب آن جلوگیری نماید.

گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که MIUI شیائومی اکنون پلتفرم پیام‌رسان محبوب تلگرام را به عنوان یک برنامه خطرناک در چین معرفی می کند.

ممنوعیت نصب تلگرام در گوشی های شیائومی

ممنوعیت نصب تلگرام در گوشی های شیائومی

بر اساس گزارش‌های موجود در کانال‌های تلگرام، زمانی که MIUI تلگرام را شناسایی می‌کند، هشداری با این مضمون نشان می‌دهد:

“این نرم‌افزار، بررسی امنیتی شیائومی را پشت سر نگذاشته است. این برنامه تقلبی است و استفاده از آن ممکن است منجر به خطراتی مانند کسر تقلبی (هزینه مالی) یا مصرف غیرقانونی (احتمالا اینترنت) شود. به دلایل امنیتی، توصیه می شود اقدامات امنیتی را برای اطمینان از ایمنی برنامه و محافظت در برابر برنامه‌های خطرناک فعال کنید.”

مرجعی به نام BleepingComputer از Hikari Calyx که توسعه‌دهنده موبایل چینی است، تأیید دریافت کرد که گزارش‌های مربوط به پرچم‌گذاری امنیتی تلگرام در MIUI و سایر برنامه‌ها در چین «تأیید شده‌است».

نصب تلگرام در نسخه چین MIUI ممنوع شده است

پرچم‌گذاری تلگرام به عنوان یک برنامه مشکوک احتمالاً به روایت گسترده‌تر تلاش های مداوم دولت چین برای محدود کردن آزادی بیان و حریم خصوصی شخصی اشاره دارد.

گزارش های تایید نشده در مورد جامعه هندی تلگرام نشان می دهد که چنین تلاش هایی برای دور زدن سانسور در چین ممکن است به پلیس چین منتقل شود.

از لحاظ تاریخی، مقامات چینی محدودیت‌ها یا ممنوعیت‌هایی را برای پلتفرم‌های جهانی متعددی از جمله فیس‌بوک، توییتر، واتس‌اپ و گوگل اعمال کرده‌اند و دسترسی و ارتباط رایگان میلیون‌ها نفر را محدود کرده‌اند.

دستگاه سانسور چین برای محدودکردن دسترسی به وب سایت های خارجی، فیلتر کردن کلمات کلیدی حساس یا ضد دولتی و نظارت بر فعالیت های اینترنتی شناخته شده است.

طی سال‌ها، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی محبوب مانند فیس‌بوک، توییتر و یوتیوب نیز مورد هدف قرار گرفته‌اند و جایگزین‌های چینی شهرت یافته‌اند.

اخیراً، چین نیز توجه نظارتی خود را به برنامه‌هایی معطوف کرده است که ارتباطات بدون نظارت یا اشتراک‌گذاری محتوا را تسهیل می‌کنند، مانند آنچه در تلگرام می‌بینیم.

در حالی که برای دولت چین رایج است که برنامه‌هایی را که با روایت کنترل شدید آن‌ها همخوانی ندارند، پرچم‌گذاری یا حتی ممنوع کنند، برچسب زدن به یک برنامه پیام‌رسان محبوب مانند تلگرام به عنوان «خطرناک» نشان‌دهنده تلاش‌های فزاینده آن‌ها برای کنترل فضاهای ارتباطی دیجیتال است.

نظر شما چیست؟ البته که ما با فیلترینگ این اپلیکیشن آشنا هستیم و هنوز به مرحله بعدی مانند ممنوعیت نصب نرسیده‌ایم و امیدوار هستیم با نخریدن پلتفرم‌های بومی اجازه فراهم شدن چنین بستری را ندهیم.

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
j30

من از رام چین استفاده میکنم این پیام هم زمانی میاد ک یک برنامه دستکاری شده میخوام نصب کنم مثلا واتساپ که نصب میکنم مشکلی نیس ولی جیبی واتساپ میخوام نصب کنم این پیام میاد یا تلگرام ایرانی میخوام نصب کنم این میاد الان هم که اینو دیدم تلگرام حذف کردم و نصب کردم هیچ مشکلی هم نداشت

رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
سینا عطایی
حال روزگارت به خودت بستگی داره :)