رکود جهانی رایانههای شخصی در سهماهه دوم سال ادامه یافته و فروش این دسته کاهش 13.4 درصدی نسبتبه مدت مشابه سال گذشته را نشان میدهد. یک گزارش جدید از مؤسسه آماری IDC به تقاضای ضعیف مصرفکنندگان و مشتریان تجاری، ادامه رکود اقتصاد کلان و تغییر در بودجههای فناوری اطلاعات بهعنوان عواملی اشاره کرده که علاوهبر فصل دوم سال 2023، در رکود 18 ماه پیشین آمار فروش کامپیوتر نقش داشته است.
IDC بیان میکند این رکود باعث افزایش سطح موجودی برای مدت طولانیتر از حد انتظار شده و درنتیجه هیچ سازنده رایانه شخصی در امان نبوده است. درمیان برترین برندهای این حوزه، اپل و HP تنها شرکتهایی بودند که در سهماهه دوم سال، کاهش فروش دو رقمی را تجربه نکردند.
در این میان، نکته جالب اینجاست که فروش مک نسبتبه مدت مشابه سال قبل 10.3 درصد افزایش یافته که بخشی از آن بهدلیل مشکلات عرضه اپل در سال 2022 بود. درهمینحال، HP شاهد کاهش فروش خود به 0.8 درصد در مقایسه با سهماهه دوم 2022 بوده است.
در مورد سایر برندها، لنوو با فروش 14.2 میلیون رایانه شخصی در این سهماهه پیشتاز بوده و پس از آن HP با 13.4 میلیون دستگاه و Dell با 10.3 میلیون دستگاه در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند. اپل با فروش 5.3 میلیون مک در جایگاه چهارم جای گرفته و ایسر با 4 میلیون فروش در رتبه پنجم قرار دارد. سایر برندها مجموعاً 14.4 میلیون دستگاه بعدی را عرضه کردهاند. همچنین درمجموع، 61.6 میلیون رایانه شخصی در طول این سهماهه در مقایسه با 71.1 میلیون دستگاه در سهماهه دوم سال گذشته بهفروش رسیده است.
Ryan Reith، نایبرئیس گروه IDC، بیان میکند که ترن هوایی عرضه و تقاضای صنعت در طول پنج سال گذشته بسیار چالشبرانگیز بوده است. از یک طرف، شرکتها نمیخواهند مانند آنچه در سال 2020 اتفاق افتاد، با کمبود عرضه مواجه شوند. برعکس، بسیاری از آنها در انجام یک ریسک بزرگ برای بازگشت بازار در این مرحله، مردد هستند.
ریث اشاره میکند که IDC نشانههایی از بازگشت به عادتهای مصرفکنندگان پیش از همهگیری کرونا را مشاهده میکند که در آن نیازهای محاسباتی در چندین پلتفرم مشترک است. به این ترتیب، این شرکت انتظار دارد که هزینهها بهنفع گوشیهای هوشمند بیشتر از رایانههای شخصی باشد.
نظر شما درباره آمار فروش کامپیوتر در فصل دوم 2023 چیست؟