حساب کاربری ندارید؟ ثبت نام کنید

استفاده از گیت هاب چه مزایا و معایبی دارد؟

نوشته

10 ماه قبل | بدون دیدگاه | مطالب ترنجی

GitHub نوعی پلتفرم مبتنی بر وب است که با استفاده از سیستم کنترل نسخه به نام Git یک محیط مشترک برای پروژه‌های توسعه نرم‌افزار فراهم می‌کند. این پلتفرم به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا تغییرات کد خود را ذخیره، مدیریت و پیگیری کنند و همکاری با دیگران و حفظ تاریخچه توسعه پروژه را آسان‌تر می‌کند. هر برنامه‌نویس یا فردی که به‌صورت حرفه‌ای امور توسعه را دنبال می‌کند باید آموزش گیت و نحوه استفاده از گیت هاب را بلد باشد.

Github چیست؟

GitHub نوعی پلتفرم مبتنی بر وب است که یک محیط مشترک برای پروژه‌های توسعه نرم‌افزار فراهم می‌کند. این سیستم بر روی سیستم کنترل ورژن به نام Git ساخته شده است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تغییرات کد خود را در طول زمان پیگیری کنند. GitHub به عنوان نوعی سرویس میزبانی برای مخازن Git عمل می‌کند و ویژگی‌ها و ابزارهای اضافی را برای تسهیل همکاری، به اشتراک‌گذاری کد و مدیریت پروژه ارائه می‌دهد.

GitHub ویژگی‌های مختلف همکاری مانند حل مشکلات کد و درخواست‌های کششی (pull request) را ارائه می‌دهد. درخواست‌های کششی به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا تغییراتی را در یک مخزن پیشنهاد کرده و قبل از ادغام کد در نسخه اصلی، از سایر اعضای تیم درخواست بررسی کنند. گیت هاب در حوزه‌های گسترده‌ای از توسعه از جمله، برنامه ‌نویسی اندروید، هوش مصنوعی، طراحی سایت و بسیاری از موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای github چیست؟

یادگیری و سرمایه‌گذاری روی آموزش گیت چندین مزیت را برای توسعه‌دهندگان و تیم‌های درگیر در توسعه نرم‌افزار ارائه می‌دهد که از مهم‌ترین این مزایا در ادامه آمده است.

کنترل نسخه

GitHub بر روی Git که نوعی سیستم کنترل نسخه توزیع شده قدرتمند به‌حساب می‌آید. ساخته شده است. این پلتفرم به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا تغییرات در پایگاه کد خود را در طول زمان ردیابی کنند و بازگشت به نسخه‌های قبلی، مشاهده تفاوت بین نسخه‌ها و همکاری یکپارچه با دیگران را آسان می‌کند.

همکاری

GitHub همچنین نوعی محیط مشارکتی را فراهم می‌کند که در آن توسعه‌دهندگان می‌توانند روی پروژه‌ها باهم کار کنند. این قابلیت به کاربر اجازه می‌دهد تا چندین نفر در یک پایگاه کد مشارکت و بحث داشته باشند. این امر کار تیمی را تقویت می‌کند، کیفیت کد را افزایش می‌دهد و به اشتراک‌گذاری دانش بین اعضای تیم را تسهیل خواهد کرد، ازاین‌رو یادگیری و وقت گذاشتن برای آموزش گیت بسیار اهمیت دارد.

به اشتراک‌گذاری کد

GitHub به طور گسترده به عنوان نوعی پلت فرم برای به اشتراک‌گذاری کد با دیگران استفاده می‌شود. توسعه‌دهندگان می‌توانند سورس کدهای خود را به‌صورت عمومی منتشر کنند و به هر کسی اجازه می‌دهد کد را مشاهده و استفاده کند.

معایب github چیست؟

در حالی که GitHub مزایای متعددی را ارائه می‌دهد، چند معایب بالقوه نیز برای آن وجود دارد که این معایب در ادامه ذکرشده‌اند.

منحنی یادگیری

Git و GitHub دارای یک منحنی یادگیری هستند، به خصوص برای توسعه‌دهندگانی که تازه‌کار را با سیستم‌های کنترل نسخه آغاز می‌کنند. با این حال با استفاده از دوره‌های آموزش گیت می‌توان این چالش را به‌آسانی پشت سر گذاشت.

وابستگی به اتصال به اینترنت

GitHub یک پلتفرم مبتنی بر ابر است، به این معنی که برای اکثر عملیات به اتصال اینترنت متکی خواهد بود. با این حال، Git اجازه می‌دهد تا در صورت عدم دسترسی به اینترنت، عملیات محلی را انجام دهید و لی این عملیات محدود هستند.

وابستگی به سرویس شخص ثالث

با استفاده از GitHub، شما به یک سرویس شخص ثالث برای میزبانی مخازن خود و حفظ در دسترس بودن پلت فرم متکی هستید. اگر GitHub با مشکلات فنی یا خرابی مواجه شود، می‌تواند جریان کاری شما را با مشکل روبه‌رو کرده و دسترسی به پایگاه کد شما را مختل کند. بسیاری از افراد با راه‌اندازی سرور مجازی بر روی یک سرور اختصاصی میزبانی شده در GitHub، گردش کار توسعه خود را ساده می‌کنند.

نگرانی‌های امنیتی و حفظ حریم خصوصی

ذخیره کد شما در یک پلت فرم شخص ثالث ملاحظات امنیتی و حریم خصوصی بالقوه را افزایش می‌دهد. در حالی که GitHub ویژگی‌های امنیتی مانند احراز هویت دومرحله‌ای و کنترل‌های دسترسی مخزن اصلی را فراهم می‌کند، سازمان‌هایی که کد بسیار حساس دارند ممکن است ترجیح دهند مخازن خود را بر روی سرورهای خصوصی میزبانی کنند.

مزایا و معایب گیتهاب

چه کسانی به یادگیری و آموزش گیت هاب نیاز دارند؟

هرکسی که به امور توسعه نرم‌افزار علاقه‌مند باشد می‌تواند کار با گیت هاب را شروع کند، با این حال افرادی که بیشتر به آموزش گیت هاب و یادگیری آن نیاز دارند در ادامه معرفی خواهند شد.

توسعه‌دهندگان

بسیاری از توسعه‌دهندگان از پلتفرم و سایت گیت هاب GitHub برای میزبانی پروژه‌های شخصی خود، نمایش کارهای خود، همکاری با دیگران و مشارکت در پروژه‌های منبع باز (open source) استفاده می‌کنند. گیت هاب به آن‌ها اجازه می‌دهد تا یک نمونه کار بسازند، با همتایان خود همکاری کرده و در جامعه توسعه‌دهندگان به رسمیت شناخته شوند.

تیم‌های توسعه نرم‌افزار

GitHub به طور گسترده توسط گروه‌هایی که بر روی پروژه‌های توسعه نرم‌افزار کار می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد. تیم‌ها چه استارت‌آپ‌های کوچک، چه شرکت‌های متوسط یا شرکت‌های بزرگ باشند، از GitHub برای همکاری، مدیریت مخازن کد، پیگیری مشکلات کد و وظایف و اطمینان از گردش کار و کنترل نسخه استفاده می‌کنند.

جوامع منبع باز

GitHub یک پلت فرم برجسته برای توسعه نرم‌افزار منبع باز است. این پلتفرم میزبان میلیون‌ها پروژه منبع باز بوده که در آن توسعه‌دهندگان از سرتاسر جهان با کد، گزارش و رفع مشکلات و همکاری در پروژه‌های مشترک همکاری می‌کنند. جوامع منبع باز از ویژگی‌های گیت هاب برای تقویت همکاری و مدیریت تلاش‌های توسعه خود استفاده می‌کنند.

شرکت‌ها و سازمان‌های فناوری

بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های فناوری از GitHub برای مدیریت پایگاه‌های کد خود و تسهیل همکاری بین تیم‌های توسعه خود استفاده می‌کنند. GitHub یک پلت فرم متمرکز برای میزبانی کد، ردیابی مشکل و بررسی کد ارائه خواهد کرد و به شرکت‌ها کمک می‌کند تا فرآیندهای توسعه خود را ساده کرده و کیفیت کد را حفظ کنند.

دانش آموزان و مربیان

GitHub معمولاً در محیط‌های آموزشی استفاده می‌شود. دانش‌آموزان می‌توانند از اکانت گیت هاب خود برای همکاری در پروژه‌های گروهی، نمایش تکالیف کدنویسی خود و یادگیری در مورد کنترل نسخه و شیوه‌های توسعه مشارکتی استفاده کنند. مربیان همچنین می‌توانند از GitHub برای ارائه تکالیف، بررسی کد و تسهیل همکاری دانش آموزان بهره ببرند.

به اشتراک‌گذاری کد در github

به‌صورت کلی نیاز به آموزش  git و یادگیری آن برای برنامه‌نویسان و تمامی کسانی که به امور توسعه علاقه‌مند هستند لازم و ضروری است.

نتیجه‌گیری

GitHub نوعی پلتفرم مبتنی بر وب است که قابلیت‌های کنترل نسخه قدرتمند را ارائه می‌دهد و همکاری در توسعه نرم‌افزار را تقویت می‌کند. این پلتفرم به طور گسترده توسط توسعه‌دهندگان، تیم‌ها، جوامع منبع باز، شرکت‌ها، مؤسسات آموزشی و سازمان‌های تحقیقاتی استفاده می‌شود. GitHub به اشتراک‌گذاری کد، مدیریت پروژه، مستندسازی و مشارکت جامعه را تسهیل می‌کند و آن را به ابزاری ضروری برای توسعه‌دهندگان برای ساخت، همکاری و نمایش پروژه‌های نرم‌افزاری تبدیل خواهد کرد.

اگر به فکر یادگیری گیت هاب در کمترین زمان ممکن هستید، دوره‌های آموزش گیت بهترین پیشنهاد برای شما خواهد بود. امروزه پلتفرم‌های آموزشی آنلاین زیادی دوره‌های آموزش گیت را ارائه می‌دهند و کاربران با گذراندن این دوره‌های آموزشی می‌توانند به گیت و گیت هاب مسلط باشد. پلتفرم‌های آموزشی آنلاینی مانند مکتب خونه در وب فارسی و پلتفرم‌های آموزشی آنلاین در وب انگلیسی مانند یومی، کوئرا و غیره در این رابطه بسیار خوب عمل کرده‌اند.

 

اشتراک در
اطلاع از
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رپورتاژ آگهی پربازده
رپورتاژ آگهی پربازده
تیم ترنجی